REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Katowicach przybędzie miejsc parkingowych

REKLAMA

Kilka tysięcy miejsc parkingowych ma przybyć w najbliższych latach w śródmieściu Katowic, głównie dzięki wspieranym przez miasto prywatnym inwestycjom. Samorządowcy pracują też nad kompleksowym systemem zarządzania ruchem w mieście.

Prezydent Katowic Piotr Uszok przyznał w środę, że potrzeby parkingowe w centrum miasta szacowane są na kilkanaście tysięcy miejsc i planowane inwestycje nie rozwiążą problemu. Równolegle jednak planowane są takie zmiany w komunikacji, które zachęcą kierowców do szerszego korzystania z transportu zbiorowego.

REKLAMA

REKLAMA

Przed miesiącem katowiccy samorządowcy zaprosili na specjalne seminarium wiodące firmy z branży parkingowej w Polsce. Zainteresowanych było 11 inwestorów. Wkrótce ruszą procedury wyłonienia partnera lub partnerów, którzy we współpracy z miastem wybudują i będą eksploatować dwa podziemne parkingi.

Chodzi o dwa dwu- lub trzykondygnacyjne parkingi na 450 i 550 samochodów, które miałyby powstać przy ulicy Dworcowej, w rejonie starego dworca kolejowego (docelowo będzie to miejsce zamknięte dla ruchu samochodów) oraz w sąsiedztwie Gmachu Sejmu Śląskiego - pod placem Bolesława Chrobrego, na którym stoi pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego.

Miasto zakłada budowę obiektów o powierzchni 4,6 tys. m kw. każdy. Popyt na miejsca parkingowe w pierwszym obiekcie ma zapewnić bliskość hoteli Diament i Monopol, biur i sklepów oraz teatru i muzeum. Miejsca na drugim mieliby zapełnić m.in. pracownicy i interesanci pobliskich urzędów wojewódzkiego i marszałkowskiego.

REKLAMA

Plan zakłada, że partnerzy do budowy parkingów będą wyłonieni jeszcze w tym roku, potem rozpocznie się projektowanie i budowa, która potrwa do 2013 r. Parkingi będą płatne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszok nie wykluczył, że jeżeli podyktowana względami biznesowymi cena za parkowanie będzie wyższa od społecznie akceptowalnej, samorząd rozważy dopłacanie do eksploatacji parkingów. Zastrzegł jednak, że takie decyzje wymagają ostrożności i odpowiedzialności.

Docelowo władze Katowic chcą również tak powiązać ze sobą ceny podziemnych i naziemnych parkingów, by nie różniły się one znacząco. Chodzi o to, by kierowcy chcieli korzystać z podziemnych parkingów, zamiast szukać tańszych lub bezpłatnych miejsc na ulicznych parkingach. Obecnie za pierwszą godzinę parkowania w centrum Katowic płaci się 1,50 zł - na parkingach podziemnych i prywatnych zwykle nawet ponad dwukrotnie drożej.

Prezydent Katowic uważa, że w przyszłości strefa płatnego parkowania w śródmieściu będzie się powiększać. Jako jeden z priorytetów władz wskazał stworzenie takiego systemu komunikacji, by opłacało się zostawiać samochody na obrzeżach miasta i dojeżdżać do centrum tramwajem lub autobusem.

Jak mówił Uszok, w ostatnich sześciu latach samorząd wydał 55 mln zł na remonty ulic i chodników w centrum; uporządkowano istniejące miejsca parkingowe i utworzono nowe. Teraz specjaliści pracują nad założeniami kompleksowego systemu zarządzania ruchem w mieście; jego częścią ma być m.in. system informacji o dostępności wolnych miejsc parkingowych w różnych częściach miasta. Chodzi również o nadanie priorytetu komunikacji tramwajowej, która także ma być modernizowana.

Oprócz dwóch podziemnych parkingów, do budowy których inwestorów szukają władze miasta, w najbliższych latach mają powstać także inne parkingi. Jest to związane z rozpoczynającą się w przyszłym roku wielką przebudową centrum Katowic. Parkingi - każdy na 200 miejsc - zaplanowano pod przebudowanym katowickim Rynkiem oraz miejskim obiektem wielofunkcyjnym, który ma pojawić się na Rynku.

Ponadto tysiąc miejsc parkingowych ma pojawić się w kompleksie nowego katowickiego dworca kolejowego, którego budowa, połączona ze stworzeniem obok kompleksu handlowo-usługowego, ma ruszyć jeszcze w tym roku i zakończyć w 2012. Realizuje ją prywatny inwestor, który porozumiał się w tej sprawie z PKP.

Kolejne tysiąc miejsc planowanych jest w tzw. strefie kultury. Chodzi o teren byłej kopalni "Katowice", w pobliżu hali widowiskowo-sportowej "Spodek". Ma tam powstać Międzynarodowe Centrum Kongresowe oraz nowe siedziby Muzeum Śląskiego i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Nowy, wielopoziomowy naziemny parking ma służyć tym instytucjom oraz mieszkańcom, którzy mogliby zostawiać tam swoje auta, dojeżdżając do ścisłego centrum komunikacją.

Planowane jest też centrum przesiadkowe w dzielnicy Zawodzie. Gdy w kolejnych latach w Katowicach rozpoczną się roboty związane z przebudową centrum i realizacją najważniejszych miejskich inwestycji, możliwe będą podobne centra również w dzielnicy Brynów oraz w pobliżu hipermarketu Auchan; kierowcy mogliby zostawiać tam samochody i dojeżdżać do centrum miejskim transportem.

Według danych firmy wspierającej samorząd Katowic w przygotowaniu projektów parkingowych, codziennie w centrum miasta miejsca parkingowego szuka ok. 60 tys. kierowców. Do niedawna jedyny podziemny parking znajdował się w biurowcu Altus. W marcu uruchomiono ogólnodostępny podziemny parking pod nowym hotelem Angelo.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA