| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > NIK krytycznie o służbie zdrowia, pozytywnie o usuwaniu skutków powodzi

NIK krytycznie o służbie zdrowia, pozytywnie o usuwaniu skutków powodzi

NIK krytycznie oceniała w roku ubiegłym zwłaszcza służbę zdrowia, brak współdziałania między organami administracji państwowej, pozytywnie natomiast usuwanie skutków klęsk powodziowych oraz absorpcję środków unijnych - mówił przed sejmową komisją prezes Izby.

Prezes Jacek Jezierski przedstawił w środę na posiedzeniu sejmowej komisji ds. kontroli państwowej sprawozdanie z działalności NIK w roku ubiegłym. Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie sprawozdania.

Ubiegłoroczne kontrole dotyczyły m.in. służby zdrowia, podatków, edukacji. Prezes NIK zaznaczył, że z przeprowadzonych kontroli wynika, iż wiele działań w służbie zdrowia podejmowanych było ze szkodą dla efektywnego leczenia i interesów pacjentów.

NIK krytycznie oceniała też poczynania organów administracji publicznej. Jezierski mówił o lukach w kompetencjach bądź nakładaniu się kompetencji i braku współdziałania między rozmaitymi organami administracji w zakresie zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Zabezpieczenie to również oceniane było krytycznie. W ocenie NIK sprawnie przebiegało natomiast samo usuwanie skutków powodzi (w roku 2009 doszło do powodzi na południu Polski). "System działał sprawnie na szczeblu centrów zarządzania kryzysowego, gorzej jeżeli chodzi o powiadamianie obywateli" - powiedział Jezierski.

W roku ubiegłym pozytywnie, mimo opóźnień, oceniono także absorpcję środków unijnych. Do połowy stycznia 2009 roku wykorzystano 93 proc. środków unijnych, dostępnych w latach 2004-2006. Krytycznie przez Izbę oceniany jest nadmiar przepisów w dostępie do środków UE, zbytni rygoryzm, a także problemy z egzekwowaniem odpowiedzialności za wydawanie środków unijnych.

Sprawniej - jak powiedział Jezierski - przebiega wpis do księgi wieczystej, lepiej działają też powiatowi rzecznicy praw konsumentów. Pozytywnie oceniane jest funkcjonowanie pomocy społecznej - system dodatków mieszkaniowych, rehabilitacja zawodowa.

W roku 2009 NIK przeprowadziła 335 kontroli. Korzyści finansowe - jak powiedział Jezierski - uzyskane w wyniku tych kontroli wyniosły 740,6 mln zł. NIK skierowała 65 wniosków o zmianę prawa. Dotychczas uwzględniono w całości dwa wnioski i drugie dwa - częściowo. W 2009 roku do Najwyższej Izby Kontroli wpłynęło 4479 skarg.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »