REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie stanowią informacji publicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie stanowią informacji publicznej /Fot. Shutterstock
Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie stanowią informacji publicznej /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Żądanie udostępnienia kserokopii wniosków o zasiedzenie nie podlega realizacji w reżimie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Udostępnieniu podlega jakkolwiek wyciąg działek, które były przedmiotem wniosków o zasiedzenie składanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Naczelny Sąd Administracyjny [dalej także: NSA] orzekł[1], że żądanie udostępnienia kserokopii wniosków o zasiedzenie, składanych przez gminę, nie podlega regulacji ustawy o dostępie do informacji publicznej[2] [dalej także: u.d.i.p.]. Kwestia ta, została bowiem zdaniem składu orzekającego, w sposób wyczerpujący uregulowana przepisani Kodeksu postępowania cywilnego[3] [dalej także: k.p.c.].

REKLAMA

Orzeczenie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

J.F. [dalej także: skarżący, wnioskodawca] wniósł o udostępnienie informacji publicznej w postaci:

  1. wykazu numerów działek, co do których gmina wystąpiła z wnioskiem o zasiedzenie w okresie ostatnich 17 lat, a które znajdowały się na wskazanym przezeń terenie, z uwagi na fakt posiadania przez skarżącego położonych tam nieruchomości
  2. kserokopii ww. wniosków o zasiedzenie wraz z ich załącznikami.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

REKLAMA

Wójt [dalej także: organ] rozpatrując rzeczony wniosek, poinformował skarżącego, że informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu u.d.i.p., a zatem nie mogą zostać udostępnione w trybie przewidzianym przepisami tej ustawy. Organ uzasadniając swoje stanowisko wskazał, że wniosek o zasiedzenie ma charakter stricte procesowy - nie jest dokumentem urzędowym. Jego udostępnienie w ocenie organu możliwe jest tylko zgodnie z przepisami k.p.c..

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wobec powyższego, wnioskodawca wniósł skargę na bezczynność Wójta w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. [dalej także: WSA]. Skarżący zarzucił organowi naruszenie art. 1 u.d.i.p. poprzez błędne przyjęcie, że żądane przez niego dokumenty nie stanowią informacji publicznej.

W odpowiedzi na skargę, organ podniósł, że wniosek o zasiedzenie złożony przez gminę jest dokumentem sporządzanym tylko na potrzeby postępowania, a jednocześnie istniejącym tylko w jego ramach. W jego ocenie wszelkie dokumenty postępowania cywilnego – w tym wnioski o zasiedzenie, podlegają szczegółowym regulacjom k.p.c. w zakresie ich udostępniania. Przy odmiennym stanowisku, doszłoby zdaniem organu do naruszenia art. 1 ust. 2 u.d.i.p., który stanowi, że przepisy tej ustawy nie naruszają uregulowań szczególnych, przewidzianych innymi aktami prawnymi. Powołując się na treść art. 525 k.p.c. organ podniósł, że: „skoro dostęp stron i uczestników postępowań (…) do dokumentów postępowania (…) jest ściśle określony przepisami stosownych procedur sądowych, to tym bardziej takiego samego, a nawet dalej idącego dostępu do takich dokumentów, nie mogą mieć osoby trzecie, bez względu na treść innych regulacji prawnych”. W konsekwencji Wójt wniósł o oddalenie skargi w całości podnosząc, że brak jest podstaw do przyjęcia bezczynności organu administracji publicznej.

Rozpatrując skargę WSA uznał, że zasługiwała ona na uwzględnienie. Skład orzekający wskazał przy tym, że przy udostępnianiu części akt postępowania, nie można w sposób abstrakcyjny przesądzić, że wnioskowane dokumenty nie stanowią informacji publicznej. W ocenie sądu, wnioski o zasiedzenie są związane z interesami majątkowymi gminy, a w konsekwencji dotyczą bezpośrednio działalności publicznej organów samorządowych. Fakt, że są to informacje wytworzone przez władze publiczne, w zakresie ich działalności publicznej, przemawia zdaniem składu orzekającego informację publiczną, bez względu na fakt czy stały się częścią akt postępowania sądowego. WSA odmówił także ww. informacjom charakteru przetworzonego. Co więcej sąd uznał, że organ pozostaje w bezczynności, z uwagi na okoliczność, że informacje objęte wnioskiem stanowią informację publiczną, a nie zostały udostępnione skarżącemu.

Od powyższego rozstrzygnięcia skargę kasacyjną wniósł Wójt, zarzucając sądowi naruszenie przepisów prawa materialnego – w tym art. 6 ust. 1 w zw. z art. 1 ust. 2 udip w zw. z art. 525 k.p.c. poprzez przyjęcie, że kserokopie wniosków o zasiedzenie, które złożone zostały przez gminę, stanowią informację publiczną, a także art. 3 ust. 1 pkt 1) udip poprzez uznanie, że objęty zakresem żądania wykaz nieruchomości, nie stanowi informacji publicznej przetworzonej.

Wskutek rozpoznania skargi przez NSA, sąd ten orzekł, że zarzuty podnoszone przez organ były w części uzasadnione.

Precyzując, za słuszne zostały przez skład orzekający uznane argumenty oparte o zarzut naruszenia art. 1 ust. 2 udip w zw. z art. 525 k.p.c. poprzez przyjęcie, że wnioski o zasiedzenie mogą zostać udostępnione zgodnie z żądaniem skarżącego, w formie kserokopii i w trybie przewidzianym udip. W ocenie sądu: „jeśli wniosek o zasiedzenie stał się częścią akt sądowych postępowania cywilnego w indywidualnej sprawie, to dostęp do takiego dokumentu odbywa się w trybie przepisów regulujących dostęp do akt sądowych, a nie w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej”.

Powołując się na jedną z uchwał NSA[4], skład orzekający zauważył, że: „art. 525 k.p.c. (….) w odniesieniu do tych dokumentów, które są informacją publiczną i znajdują się w aktach sądowych spraw cywilnych (…) są przepisami szczególnymi, o których mowa w art. 1 ust. 2 omawianej ustawy, w stosunku do wszystkich, a nie tylko wobec stron postępowania, i nie ma do nich zastosowania ustawa o dostępie do informacji publicznej. Przyjęcie, że w pozostałych wypadkach strona postępowania (…) uzyskuje dostęp do akt na innych zasadach, bardziej sformalizowanych niż osoby działające w trybie art. 10 tej ustawy, byłoby naruszeniem zasady równości zapisanej w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP”.

Fakt, że skarżący wystąpił do gminy z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, z pominięciem niejako szczególnej regulacji przewidzianej przepisami k.p.c., nie może w ocenie sądu doprowadzić do zmiany reguł dostępu do dokumentów znajdujących się w aktach postępowania. Żądanie wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym udostępnienia kserokopii wniosków o zasiedzenie wraz z załącznikami, nie mogło zatem zostać zdaniem NSA zrealizowane w trybie u.d.i.p.

W kwestii wykazu nieruchomości objętych wnioskami o zasiedzenie, skład orzekający podzielił pogląd sądu I instancji. Precyzując, NSA uznał ww. dane za informację publiczną nie przesądzając jednocześnie, czy ma ona charakter przetworzony, czy też nie. Sąd stwierdził także, że Wójt pozostawał w bezczynności w zakresie udzielenia rzeczonej informacji.


[1] Wyrok NSA z dnia 03 marca 2020r., I OSK 3747/18.

[2] Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1429 z późn. zm.).

[3] Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1460 z późn. zm.).

[4] Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 grudnia 2013 r., I OPS 7/13.

Piotr Kołodziejczak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie realizacji projektów inwestycyjnych, sporach sądowych, opracowywania i opiniowania umów

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA