REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

78 mld zł na budowę dróg w latach 2011-2015

REKLAMA

Wydatki na inwestycje związane z realizacją Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015 wyniosą 78 mld zł - wynika z przedstawionej we wtorek "Informacji nt. planu rzeczowo-finansowego Krajowego Funduszu Drogowego na 2011 r.".

Informację na temat planu dla sejmowej komisji infrastruktury przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. W dokumencie wskazano, że ogólny limit wydatków finansowanych z KFD na 2011 rok ma wynieść 30 mld zł, na 2012 rok 23 mld zł, zaś na 2013 rok 7 mld zł. Poziom wydatków inwestycyjnych wynikających z nowo zawieranych umów na realizację Programu wyniesie 23 mld zł. Kwota ta liczona jest od 1 sierpnia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

"W sumie z już zaciągniętymi zobowiązaniami kwota wydatków inwestycyjnych na realizację Programu kształtuje się na poziomie 78 mld zł" - podano w dokumencie.

W przyszłym roku wydatki na inwestycje drogowe zaplanowano w kwocie 29,96 mld zł. Z kwoty tej 13,58 mld zł ma pochodzić z refundacji unijnych, 5,88 mld zł z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych i 10,5 mld zł z tzw. obligacji infrastrukturalnych emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Na autostrady zostanie przeznaczone: 15,05 mld zł; na drogi ekspresowe - 10,7 mld zł; na obwodnice - 2,25 mld zł; wzmocnienie i przebudowy - 0,49 mld zł; remonty, odbudowy, przebudowy związane z usuwaniem skutków powodzi - 0,64 mld zł; pozostałe wydatki inwestycyjne - 0,84 mld zł.

REKLAMA

"Wykonanie planu finansowego KFD na 2010 r. w okresie styczeń-listopad w zakresie zadań drogowych wyniosło 10,9 mld zł (z zaplanowanych 17,2 mld zł - PAP)" - poinformował resort infrastruktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak pełniący obowiązki szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lech Witecki zapewnił, że Dyrekcja chce osiągnąć zaplanowane 17 mld zł. "Już zapłacono 12,2 mld zł, do BGK zostało przekazane dodatkowe 1,5 mld zł, a ponad 3 mld zł to jest to, co zrobimy w przeciągu najbliższego tygodnia".

Według niego faktyczne wydatki Generalnej Dyrekcji wyniosą 20 mld zł. "To rekordowe wydatkowanie, w zeszłym roku było 18,7 mld zł, a rok wcześniej ponad 13 mld zł" - powiedział Witecki. Dodał, że dyrekcja ma obecnie w kontraktach 60 mld zł. "W historii Polski takiej kwoty nigdy nie było" - podkreślił.

Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień poinformował, że Program zawiera trzy załączniki opisujące zadania inwestycyjne, które mają być realizowane. W pierwszym jest prawie 80 inwestycji, które mają się rozpocząć do 2013 r., m.in. autostrad i inwestycji w toku.

W planie jest np. budowa odcinka autostrady A1 Toruń-Stryków-Tuszyn, autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy, obwodnicy Mińska Mazowieckiego, autostrady A4 na odcinku Rzeszów-Korczowa, budowa drogi S3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego czy kilku odcinków drogi S7.

W załączniku 1a znajdują się inwestycje, co do których resort "ma nadzieję", iż zostaną rozpoczęte do 2013 r. Wśród nich wymieniono 30 inwestycji, w tym m.in. budowę autostrady A4 stanowiącą obwodnicę Krakowa, drogi S6 z Słupska do Lęborka czy części drogi S17 Kurów-Lublin-Piaski, zachodniej obwodnicy Poznania.

Z kolei do załącznika 2 trafiło 77 zadań, których termin rozpoczęcia przewidziano na okres po 2013 r. Wśród nich jest m.in. budowa autostrady A1 Tuszyn-Pyrzowice, drogi S3 Nowa Sól-Legnica, drogi S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego czy budowa drogi S17 Warszawa-Garwolin-Kurów.

"To lista tytułów inwestycyjnych (załącznik 2 - PAP), co do kształtu której wypowiemy się ostatecznie na przełomie 2011/2012. (...) W tym czasie będziemy znali realne możliwości finansowania Polski w związku z funduszami europejskimi" - powiedział Stępień.

Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister finansów Dominik Radziwiłł powiedział, że dodatkowy koszt, który państwo ponosi w związku z tym, że inwestycje drogowe nie są finansowane z budżetu, tylko przez KFD, wynosi rocznie ok. 50 mln zł. Według niego w skali całego programu nie jest to koszt znaczny.

"To wynika z długoterminowego celu, jakim było przeniesienie inwestycji drogowych i własności, także tych przyszłych dróg, do KFD (...). Dług KFD w średnim okresie zostanie przesunięty poza sektor" - wyjaśnił.

W rozmowie z wiceminister dodał, że nastąpi to prawdopodobnie po 2013 roku, kiedy KFD będzie się sam finansował, otrzymując np. opłaty za drogi i autostrady. "Wtedy Eurostat może uznać, że KFD nie należy do sektora finansów publicznych, jako przedsiębiorca drogowy będący właścicielem i zarządzającym drogami" - wyjaśnił.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA