Nowe zasady nabywania dworców kolejowych przez samorządy
REKLAMA
Warunkiem przejęcia budynku ma być zachowanie w nim obsługi podróżnych.
REKLAMA
Według nowelizacji minister infrastruktury przed wydaniem zgody na przekazanie dworca samorządowi będzie analizował, czy w skład nieruchomości nie wchodzą grunty pod liniami kolejowymi. Z przepisów nowelizacji wyłączono dworce kolejowe znajdujące się w pobliżu kolejowych przejść granicznych.
REKLAMA
W umowach zawieranych z samorządami mają zostać m.in. określone termin i zakres przebudowy lub remontu dworca kolejowego, a także zakres odpowiedzialności samorządu, jeśli prace nie zostaną wykonane w terminie. W zamian za przekazane nieruchomości umarzane mają być zobowiązania PKP wobec samorządów.
Zgodnie z nowymi przepisami ma zostać uregulowana także sprawa zobowiązań PKP S.A. związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. PKP ma spłacić te zobowiązania za lata 2011-15 przenosząc własność akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na rzecz Skarbu Państwa. Ma to na celu uniezależnienie spółki zarządzającej torami od Grupy PKP, która skupia także przewoźników kolejowych. Unia Europejska wymaga od Polski uniezależnienia operatora torów od przewoźników.
Ustawa wprowadza też zmiany w Funduszu Kolejowym - jeżeli w najbliższych latach w Funduszu zabraknie pieniędzy na realizację jego zadań, to Bank Gospodarstwa Krajowego, za zgodą ministrów infrastruktury i finansów, będzie mógł je finansować z środków własnych. Później Fundusz Kolejowy będzie spłacał te kwoty.
REKLAMA
Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe i ustawa o Funduszu Kolejowym zgodnie z wprowadzonymi w kwietniu 2010 r. zmianami, mają zapewnić PKP S.A. pieniądze na spłatę historycznego zadłużenia polskiej kolei, które wynosi ok. 5,5 mld zł. Skarb Państwa ma wykupić od PKP S.A. akcje PKP Polskie Linie Kolejowe za pieniądze z Funduszu. Jest on zasilany częścią opłaty paliwowej zawartej w cenie paliwa.
USTAWA z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 247 z 27 grudnia 2010 r, Poz. 1651) weszła w życie 11 stycznia 2011 r.
Czytaj także: Fundusz Kolejowy spłaci zadłużenie PKP>>
REKLAMA
REKLAMA