REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBOS: zadowolonych z pracy urzędów 41,9 proc.; niezadowolonych - 49,9 proc.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

41,9 proc. badanych uważa, że urzędy działają sprawnie; przeciwnego zdania jest 49,9 proc. Działanie urzędów skarbowych dobrze ocenia 61 proc., źle 22,9 proc.; o urzędach gmin i dzielnic dobrą opinię ma 55,1 proc., a złą 30,1 proc. - wynika z sondażu CBOS dla MSWiA.

Łącznie 41,9 proc. badanych (odpowiedzi "zdecydowanie" i "raczej" się zgadzam) jest zdania, że urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo (w poprzednim takim sondażu z 2007 r. tak myślących było 39,4 proc.). Blisko połowa badanych - łącznie 49,9 proc. - nie zgadza się tym stwierdzeniem (w 2007 roku było to 49,3 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

O tym, że urzędy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów przekonanych jest łącznie 48,4 proc. badanych, a łącznie 43 proc. nie podziela tej opinii (w 2007 roku było to odpowiednio: 48,3 proc. i 39,5 proc.).

Stosunkowo wysoko badani ocenili pracę urzędów skarbowych. Łącznie 61 proc. zgadza się z twierdzeniem, że urzędy skarbowe pracują sprawnie, szybko i terminowo (w roku 2007 takie zdanie miało 50,6 proc. badanych). Przeciwnego zdania jest natomiast łącznie 22,9 proc. badanych (w 2007 roku było ich 30 proc.). Łącznie 50,1 proc. badanych uważa, że urzędy skarbowe "są nakierowane" na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawnie obsługują swoich klientów, a łącznie 31,2 proc. badanych uważa inaczej. W 2007 roku pierwszą opinię podzielało 45,2 proc. a drugą 35,3 proc.

O tym, że urzędy gmin i dzielnic działają sprawnie, szybko i terminowo przekonanych jest łącznie 55,1 proc. badanych; niezadowolonych jest łącznie 30,1 proc. badanych. W roku 2007 o tym, że urzędy te działają sprawnie przekonanych było 50,8 proc.; przeciwnego zdania było 32,6 proc.

REKLAMA

Według łącznie 58,1 proc. badanych urzędy gminy i dzielnicy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów (w 2007 roku było ich 53,5 proc.). Przeciwnego zdania jest łącznie 27,2 proc. respondentów (w 2007 roku - 30,2 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W badaniu w 2010 roku oceniano także pracę urzędników w Polsce. łącznie 43,9 proc badanych uważa, że urzędnicy są raczej nakierowani na rozwiązywanie spraw klientów niż na własną wygodę w pracy (przeciwnego zdania jest 42,9 proc.). W 2007 roku było to odpowiednio: 44,3 proc. i 41,9 proc. Urzędnicy pracują rzetelnie, dokładnie i sumiennie wykonują swoje obowiązki w ocenie łącznie 46,1 proc. badanych (w 2007 roku - 45,9 proc.). Nie zgadza się z tą opinią 39,5 proc. respondentów (w 2007 roku - 37,9 proc.).

O tym, że znają się na swojej pracy i są kompetentni przekonanych jest łącznie 65,3 proc. badanych (w 2007 roku - 62,6 proc.) Przeciwnego zdania jest łącznie 20,1 proc. (w 2007 roku 19,4 - proc.). Jako życzliwych dla interesantów ocenia urzędników łącznie 66,9 proc. badanych; przeciwne zdanie ma łącznie 22,2 proc. respondentów (w 2007 roku było to odpowiednio: 57,7 proc. i 27 proc.).

Urzędnicy są przekupni, a wręczenie prezentu lub łapówki przyśpiesza załatwienie spraw - tak twierdzi łącznie 35,8 proc., z tą opinią nie zgadza się łącznie 34,4 proc. W 2007 roku taką opinię podzielało 42,8 proc. respondentów; przeciwnego zdania było 27,2 proc.

W ciągu najbliższych lat praca urzędów w Polsce poprawi się - tak uważa 33,9 proc. badanych (w 2007 roku myślało tak 32,7 proc.) O tym, że praca urzędów nie zmieni się przekonanych jest większość - 40 proc. (w 2007 roku - 33,8 proc.) a że się pogorszy - 7,9 proc. (w 2007 roku - 1,6 proc.). Zdania na ten temat nie ma 18,2 proc. (w 2007 roku 31,9 proc.).

Jako przyczyny poprawy funkcjonowania urzędów w Polsce badani wskazywali m.in. na: wejście nowej, lepiej wykształconej kadry urzędniczej (9 proc.), zmianę struktury urzędów i usprawnienia organizacyjne (5,3 proc.), konkurencję na rynku pracy, która przyczyni się do poprawy pracy urzędów (4,3 proc.), zmianę mentalności urzędnika (3,8 proc.), członkostwo w UE wymuszające poprawę (3,2 proc.), lepiej wyposażone, bardziej nowoczesne i skomputeryzowane urzędy (2,3 proc.).

Natomiast przyczyny pogorszenia lub braku poprawy pracy urzędów w opinii badanych wynikają najczęściej: z siły przyzwyczajenia, inercji i nawyku (16,7 proc.), nie podejmowania żadnych działań, które mogłyby spowodować poprawę (16,2 proc.), złej organizacji pracy (8,3 proc.), braku wymiany kadr (5,1 proc.), biurokracji (3,9 proc.), złego i niejasnego prawa (3,7 proc.).

CBOS przeprowadził badanie w dniach od 30 listopada do 8 grudnia na liczącej 981 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadu bezpośredniego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA