Warunki korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP)
REKLAMA
Rozporządzenie reguluje m.in. zasady zakładania konta na ePUAP i warunki wymiany informacji między platformą ePUAP a innymi systemami teleinformatycznymi.
REKLAMA
Aby założyć konto na elektronicznej platformie usług administracji publicznej konieczne będzie podanie imienia, nazwiska, adresu poczty elektronicznej, identyfikatora użytkownika. Stworzone zostanie też hasło uwierzytelniające działania dokonywane przez użytkownika.
REKLAMA
Osoba która założyła konto – jeśli reprezentuje podmiot/jednostkę/instytucję/ będzie mogła i dla niej założyć konto podając dodatkowo nazwę i identyfikator podmiotu. Raz wybrany identyfikator nie będzie mógł być później zmieniany, można a nawet trzeba będzie natomiast dokonywać zmiany danych w profilu podmiotu jeśli zmiany takowe zaistnieją.
Użytkownik rejestrujący podmiot stanie się jego administratorem, aby jednak podmiot mógł w pełni korzystać z ePUAP konieczne będzie uzyskanie pozytywnej opinii ministra – po złożeniu stosownego wniosku. Również minister będzie mógł usunąć konto podmiotu – także na wniosek. Prawo do usunięcia konta instytucji na platformie ePUAP będzie miał także administrator podmiotu.
Jak stanowi par. 6 rozporządzenia, rozwiązania techniczne ePUAP zapewniają niezaprzeczalność wystawionych poświadczeń:
- urzędowego poświadczenia odbioru,
- elektronicznego poświadczenia opłaty,
- oznaczania czasem,
- weryfikacji podpisu elektronicznego,
- weryfikacji zgodności dokumentu elektronicznego z jego wzorem.
Do czego podmiotom sektora publicznego służyć będzie ePUAP? Np. do :
- tworzenia dokumentów elektronicznych i ich przesyłania,
- identyfikacji użytkowników i rozliczania ich działań,
- weryfikacji podpisu elektronicznego,
- obsługi płatności elektronicznych.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. z 2011 r. nr 93; poz. 546) wejdzie w życie 9 czerwca 2011 r.
Czytaj także: Poradnik Samorządowca - Informatyzacja administracji>>
REKLAMA
REKLAMA