REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rusza bezpłatny podpis elektroniczny do kontaktów z administracją

REKLAMA

Działa już "profil zaufany" - bezpłatny podpis elektroniczny do kontaktów z administracją - poinformowało MSWiA. Za jego pomocą będzie można np. złożyć wniosek o "becikowe", wpisać się do ewidencji działalności gospodarczej albo do spisu wyborców.

Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej szef MSWiA Jerzy Miller, choć obywatele mogą kontaktować się z urzędami drogą elektroniczną od maja 2008 r., to dotychczas problemem była konieczność korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który trzeba było wykupić. Dlatego z usług e-administracji korzystało dotychczas niewiele osób.

REKLAMA

REKLAMA

"Profil zaufany" ma to zmienić. Za jego pomocą będzie można m.in. złożyć wniosek o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe), dopisać się do spisu wyborców, poprosić o przygotowanie odpisu z ksiąg stanu cywilnego, dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, wystąpić o przyznanie dodatku mieszkaniowego czy prawa do zasiłku pielęgnacyjnego.

To, jakie sprawy będzie można załatwić za pomocą "profilu zaufanego", zależy od urzędów - zarówno instytucji samorządowych, jak i administracji centralnej i ZUS. Zdaniem Millera zakres spraw, które będzie można załatwić tą drogą, będzie systematycznie poszerzany w zależności od liczby osób, które będą chciały z niej skorzystać. Minister powiedział też, że MSWiA ma prawo narzucić samorządom wzory formularzy, ale - zdaniem Millera - to ostateczność.

Aby stworzyć sobie "zaufany profil", najpierw należy założyć konto na stronie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (www.epuap.gov.pl). Stamtąd należy wysłać do systemu wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Kolejny krok to uwierzytelnienie profilu. W tym celu należy się udać do urzędu z dokumentem potwierdzającym tożsamość.

REKLAMA

Gdy już urzędnik sprawdzi dane, konto w systemie ePUAP zyska status profilu zaufanego, i od tego czasu będzie służyło do korespondencji z urzędami - stąd obywatel będzie mógł wysyłać swoje pisma i tu będzie otrzymywał odpowiedzi. Przy wysyłaniu wniosku o potwierdzenie profilu, należy podać adres e-mail. Potem tam będą przychodzić kody autoryzacyjne, analogiczne do wykorzystywanych w bankowości elektronicznej. Będą potrzebne przy wysyłaniu pism do urzędu. Na ten sam adres e-mail będą też przychodziły potwierdzenia, że pismo wpłynęło do urzędu oraz że dostaliśmy stamtąd odpowiedź.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MSWiA podkreśla, że by założyć "zaufany profil" trzeba będzie wybrać się do urzędu tylko raz, co jest konieczne, by nikt się nie podszył pod naszą tożsamość. Obecnie zweryfikować dane można w 564 placówkach - z czego prawie 400 to urzędy skarbowe, reszta to urzędy wojewódzkie i ich delegatury, oddziały ZUS oraz 127 polskich konsulatów za granicą. Obywatel może pójść do dowolnej z tych placówek, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Profil będzie ważny trzy lata. Przed upływem tego czasu będzie można go uaktualnić drogą elektroniczną, bez konieczności ponownej weryfikacji tożsamości w urzędzie.

MSWiA podkreśla korzyści płynące z posiadania profilu: jest on darmową alternatywą dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego, w kontaktach z administracją jest wiążący, nie ma też potrzeby korzystania z dodatkowych urządzeń podłączanych do komputera (wystarczy dostęp do internetu). Według resortu, koszt stworzenia "profilu zaufanego" zamknął się w kwocie "znacząco niższej niż 100 tys. zł". Szef MSWiA zapewnia, że system jest w stanie przyjąć obsługę wszystkich obecnych klientów urzędów.

Minister Miller zaapelował w poniedziałek, by całą korespondencję do jego resortu kierować drogą elektroniczną. Ministerstwo od lipca 2010 r. nie posługuje się papierem w obiegu wewnętrznym, więc wszystkie dokumenty przesyłane do niego tradycyjnymi metodami i tak są już skanowane.

W ub.r. MSWiA zapewniało, że "profil zaufany" będzie działał przed końcem 2010 r. W poniedziałek resort tłumaczył opóźnienie przebudową bazy PESEL.

Czytaj także: ePUAP podręcznik użytkownika>>

Warunki korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP)>>

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA