REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rusza bezpłatny podpis elektroniczny do kontaktów z administracją

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Działa już "profil zaufany" - bezpłatny podpis elektroniczny do kontaktów z administracją - poinformowało MSWiA. Za jego pomocą będzie można np. złożyć wniosek o "becikowe", wpisać się do ewidencji działalności gospodarczej albo do spisu wyborców.

Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej szef MSWiA Jerzy Miller, choć obywatele mogą kontaktować się z urzędami drogą elektroniczną od maja 2008 r., to dotychczas problemem była konieczność korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który trzeba było wykupić. Dlatego z usług e-administracji korzystało dotychczas niewiele osób.

REKLAMA

REKLAMA

"Profil zaufany" ma to zmienić. Za jego pomocą będzie można m.in. złożyć wniosek o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe), dopisać się do spisu wyborców, poprosić o przygotowanie odpisu z ksiąg stanu cywilnego, dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, wystąpić o przyznanie dodatku mieszkaniowego czy prawa do zasiłku pielęgnacyjnego.

To, jakie sprawy będzie można załatwić za pomocą "profilu zaufanego", zależy od urzędów - zarówno instytucji samorządowych, jak i administracji centralnej i ZUS. Zdaniem Millera zakres spraw, które będzie można załatwić tą drogą, będzie systematycznie poszerzany w zależności od liczby osób, które będą chciały z niej skorzystać. Minister powiedział też, że MSWiA ma prawo narzucić samorządom wzory formularzy, ale - zdaniem Millera - to ostateczność.

Aby stworzyć sobie "zaufany profil", najpierw należy założyć konto na stronie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (www.epuap.gov.pl). Stamtąd należy wysłać do systemu wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Kolejny krok to uwierzytelnienie profilu. W tym celu należy się udać do urzędu z dokumentem potwierdzającym tożsamość.

REKLAMA

Gdy już urzędnik sprawdzi dane, konto w systemie ePUAP zyska status profilu zaufanego, i od tego czasu będzie służyło do korespondencji z urzędami - stąd obywatel będzie mógł wysyłać swoje pisma i tu będzie otrzymywał odpowiedzi. Przy wysyłaniu wniosku o potwierdzenie profilu, należy podać adres e-mail. Potem tam będą przychodzić kody autoryzacyjne, analogiczne do wykorzystywanych w bankowości elektronicznej. Będą potrzebne przy wysyłaniu pism do urzędu. Na ten sam adres e-mail będą też przychodziły potwierdzenia, że pismo wpłynęło do urzędu oraz że dostaliśmy stamtąd odpowiedź.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MSWiA podkreśla, że by założyć "zaufany profil" trzeba będzie wybrać się do urzędu tylko raz, co jest konieczne, by nikt się nie podszył pod naszą tożsamość. Obecnie zweryfikować dane można w 564 placówkach - z czego prawie 400 to urzędy skarbowe, reszta to urzędy wojewódzkie i ich delegatury, oddziały ZUS oraz 127 polskich konsulatów za granicą. Obywatel może pójść do dowolnej z tych placówek, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Profil będzie ważny trzy lata. Przed upływem tego czasu będzie można go uaktualnić drogą elektroniczną, bez konieczności ponownej weryfikacji tożsamości w urzędzie.

MSWiA podkreśla korzyści płynące z posiadania profilu: jest on darmową alternatywą dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego, w kontaktach z administracją jest wiążący, nie ma też potrzeby korzystania z dodatkowych urządzeń podłączanych do komputera (wystarczy dostęp do internetu). Według resortu, koszt stworzenia "profilu zaufanego" zamknął się w kwocie "znacząco niższej niż 100 tys. zł". Szef MSWiA zapewnia, że system jest w stanie przyjąć obsługę wszystkich obecnych klientów urzędów.

Minister Miller zaapelował w poniedziałek, by całą korespondencję do jego resortu kierować drogą elektroniczną. Ministerstwo od lipca 2010 r. nie posługuje się papierem w obiegu wewnętrznym, więc wszystkie dokumenty przesyłane do niego tradycyjnymi metodami i tak są już skanowane.

W ub.r. MSWiA zapewniało, że "profil zaufany" będzie działał przed końcem 2010 r. W poniedziałek resort tłumaczył opóźnienie przebudową bazy PESEL.

Czytaj także: ePUAP podręcznik użytkownika>>

Warunki korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP)>>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA