REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rusza bezpłatny podpis elektroniczny do kontaktów z administracją

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Działa już "profil zaufany" - bezpłatny podpis elektroniczny do kontaktów z administracją - poinformowało MSWiA. Za jego pomocą będzie można np. złożyć wniosek o "becikowe", wpisać się do ewidencji działalności gospodarczej albo do spisu wyborców.

Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej szef MSWiA Jerzy Miller, choć obywatele mogą kontaktować się z urzędami drogą elektroniczną od maja 2008 r., to dotychczas problemem była konieczność korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który trzeba było wykupić. Dlatego z usług e-administracji korzystało dotychczas niewiele osób.

REKLAMA

REKLAMA

"Profil zaufany" ma to zmienić. Za jego pomocą będzie można m.in. złożyć wniosek o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe), dopisać się do spisu wyborców, poprosić o przygotowanie odpisu z ksiąg stanu cywilnego, dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, wystąpić o przyznanie dodatku mieszkaniowego czy prawa do zasiłku pielęgnacyjnego.

To, jakie sprawy będzie można załatwić za pomocą "profilu zaufanego", zależy od urzędów - zarówno instytucji samorządowych, jak i administracji centralnej i ZUS. Zdaniem Millera zakres spraw, które będzie można załatwić tą drogą, będzie systematycznie poszerzany w zależności od liczby osób, które będą chciały z niej skorzystać. Minister powiedział też, że MSWiA ma prawo narzucić samorządom wzory formularzy, ale - zdaniem Millera - to ostateczność.

Aby stworzyć sobie "zaufany profil", najpierw należy założyć konto na stronie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (www.epuap.gov.pl). Stamtąd należy wysłać do systemu wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Kolejny krok to uwierzytelnienie profilu. W tym celu należy się udać do urzędu z dokumentem potwierdzającym tożsamość.

REKLAMA

Gdy już urzędnik sprawdzi dane, konto w systemie ePUAP zyska status profilu zaufanego, i od tego czasu będzie służyło do korespondencji z urzędami - stąd obywatel będzie mógł wysyłać swoje pisma i tu będzie otrzymywał odpowiedzi. Przy wysyłaniu wniosku o potwierdzenie profilu, należy podać adres e-mail. Potem tam będą przychodzić kody autoryzacyjne, analogiczne do wykorzystywanych w bankowości elektronicznej. Będą potrzebne przy wysyłaniu pism do urzędu. Na ten sam adres e-mail będą też przychodziły potwierdzenia, że pismo wpłynęło do urzędu oraz że dostaliśmy stamtąd odpowiedź.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MSWiA podkreśla, że by założyć "zaufany profil" trzeba będzie wybrać się do urzędu tylko raz, co jest konieczne, by nikt się nie podszył pod naszą tożsamość. Obecnie zweryfikować dane można w 564 placówkach - z czego prawie 400 to urzędy skarbowe, reszta to urzędy wojewódzkie i ich delegatury, oddziały ZUS oraz 127 polskich konsulatów za granicą. Obywatel może pójść do dowolnej z tych placówek, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Profil będzie ważny trzy lata. Przed upływem tego czasu będzie można go uaktualnić drogą elektroniczną, bez konieczności ponownej weryfikacji tożsamości w urzędzie.

MSWiA podkreśla korzyści płynące z posiadania profilu: jest on darmową alternatywą dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego, w kontaktach z administracją jest wiążący, nie ma też potrzeby korzystania z dodatkowych urządzeń podłączanych do komputera (wystarczy dostęp do internetu). Według resortu, koszt stworzenia "profilu zaufanego" zamknął się w kwocie "znacząco niższej niż 100 tys. zł". Szef MSWiA zapewnia, że system jest w stanie przyjąć obsługę wszystkich obecnych klientów urzędów.

Minister Miller zaapelował w poniedziałek, by całą korespondencję do jego resortu kierować drogą elektroniczną. Ministerstwo od lipca 2010 r. nie posługuje się papierem w obiegu wewnętrznym, więc wszystkie dokumenty przesyłane do niego tradycyjnymi metodami i tak są już skanowane.

W ub.r. MSWiA zapewniało, że "profil zaufany" będzie działał przed końcem 2010 r. W poniedziałek resort tłumaczył opóźnienie przebudową bazy PESEL.

Czytaj także: ePUAP podręcznik użytkownika>>

Warunki korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP)>>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA