REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 r. [Rozporządzenie]

Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 [Rozporządzenie]
Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 [Rozporządzenie]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wydał rozporządzenie z 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym w związku ze spodziewanym niepowodzeniem negocjacji z kontrolerami ruchu lotniczego, co do m.in. poziomu wynagrodzeń osób wykonujących ten zawód.

Rozporządzenie zawiera rozwiązania wprowadzające ograniczenia w ruchu lotniczym wyłącznie w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa ze względu na przewidywaną obniżoną deklarowaną pojemność TMA Warszawa, która może nastąpić w związku z niedostateczną liczbą kontrolerów ruchu lotniczego spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od kiedy obowiązują ograniczenia w ruchu lotniczym?

Ograniczenia obowiązują od 1 maja do 31 maja 2022 r.

Co to jest deklarowana pojemność TMA?

Deklarowana pojemność (Declared capacity) to miara możliwości zapewniania służb statkom powietrznym podczas pracy systemu ATC (Air Traffic Control) lub dowolnych jego podsystemów bądź stanowisk operacyjnych, wyrażana jako liczba statków powietrznych wkraczających w określony fragment przestrzeni powietrznej w określonym czasie, z uwzględnieniem pogody, konfiguracji organu ATC, dostępnego personelu i wyposażenia oraz wszystkich innych czynników, które mogą wpłynąć na obciążenie pracą kontrolera odpowiedzialnego za daną przestrzeń powietrzną.

Definicja ta jest zawarta w załączniku 11 SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.).

REKLAMA

Deklarowana pojemność TMA a liczba kontrolerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku ze spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r. mniejszą liczbą personelu służb kontroli ruchu lotniczego (ATC) Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obsługujących rejon kontrolowany TMA Warszawa, obejmujący Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), zostanie obniżona wskazana wyżej pojemność dla tego rejonu.

Jakie są konsekwencje mniejszej pojemności TMA?

Oznacza to:

1) możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych z i na ww. lotniska oraz

2) konieczność odwołania części pierwotnie zaplanowanych operacji lotniczych.

Dlatego rozporządzenie , na jakich zasadach w rejonie TMA Warszawa będzie odbywał się ruch lotniczy, tak aby przede wszystkim było zapewnione bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych, a zarazem były uwzględnione interesy pasażerów, przewoźników czy też samej Rzeczypospolitej Polskiej.

Tym samym wprowadzono normę, z której wynika, że w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa zostają wprowadzone ograniczenia w ruchu lotniczym.

Jakie ograniczenia dla operacji lotniczych wprowadza rozporządzenie z 25 kwietnia 2022 r.?

Na podstawie § 2 rozporządzenia operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godzinami 9.30–17.00 czasu lokalnego (LT), pod warunkiem

  1. zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz
  2. nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.

Przylot w tym przedziale czasowym samolotu, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT).

WAŻNE! Aby było możliwe wykonanie operacji lotniczej polegającej na odlocie statku powietrznego, który przyleci między 9.30–17.00 na Lotnisko Chopina w Warszawie, ostatnia operacja lotnicza polegająca na przylocie statku  powietrznego, który zamierza w tym samym dniu odlecieć, jest możliwa najpóźniej do godziny 15.45.

Jakie operacje lotnicze mają pierwszeństwo od 1 maja 2022 r.?

W celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA).

W ramach pierwszeństwa, operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska określone poniżej i w następującej kolejności:

1) Londyn - Heathrow (EGLL);

2) Londyn - Luton (EGGW);

3) Londyn - Stansted (EGSS);

4) Frankfurt (EDDF);

5) Nowy Jork (KJFK);

6) Chicago (KORD);

7) Paryż (LFPG);

8) Bruksela (EBBR);

9) Stambuł (LTFM);

10) Rzym (LIRF);

11) Amsterdam (EHAM);

12) Toronto (CYYZ);

13) Dubaj (OMDB);

14) Incheon (RKSI);

15) Monachium (EDDM);

16) Rzeszów (EPRZ);

17) Wiedeń (LOWW);

18) Tel Awiw (LLBG);

19) Oslo (ENGM);

20) Zurich (LSZH);

21) Dublin (EIDW);

22) Kopenhaga (EKCH);

23) Budapeszt (LHBP);

24) Wilno (EYVI);

25) Praga (LKPR);

26) Bukareszt (LROP);

27) Düsseldorf (EDDL);

28) Barcelona (LEBL);

29) Lizbona (LPPT);

30) Tbilisi (UGTB);

31) Berlin (EDDB);

32) Szczecin-Goleniów (EPSC).

W przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska, o których mowa powyżej, dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras, o które chodzi w powyższych regułach.

Rząd uzasadnił powyższe rozwiązanie następująco:

Projekt rozporządzenia przewiduje wyłączne przypisanie danej trasy lotniczej konkretnemu przewoźnikowi lotniczemu, spełniającemu określone w projekcie kryterium ilościowe odnoszące się do największej liczby przewiezionych pasażerów w latach 2019–2021 na danej trasie. W ocenie projektodawcy rozwiązanie to ma charakter niedyskryminacyjny, gdyż uwzględnia zaangażowanie danego przewoźnika lotniczego w rozwój danego połączenia przed i po wystąpieniu epidemii COVID-19 oraz podlega obiektywnej weryfikacji i nie jest uzależnione ani od narodowości danego przewoźnika lotniczego, ani od jego wielkości czy rodzaju wykonywanych operacji lotniczych. Dla ułatwienia identyfikacji przewoźników lotniczych, którzy będą mogli wykonywać operacje lotnicze w TMA Warszawa w okresie wprowadzonych ograniczeń, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie posiadanych danych statystycznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jak również udostępni na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz ww. przewoźników lotniczych wraz z odnoszącymi się do nich trasami lotniczymi.

W przypadku gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza operacje lotnicze, o których mowa powyżej, oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa, na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne niż określone powyżej. W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA).

Ograniczenie lotów rozporządzenie

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA