Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 r. [Rozporządzenie]
REKLAMA
REKLAMA
Rozporządzenie zawiera rozwiązania wprowadzające ograniczenia w ruchu lotniczym wyłącznie w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa ze względu na przewidywaną obniżoną deklarowaną pojemność TMA Warszawa, która może nastąpić w związku z niedostateczną liczbą kontrolerów ruchu lotniczego spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r.
REKLAMA
Od kiedy obowiązują ograniczenia w ruchu lotniczym?
Ograniczenia obowiązują od 1 maja do 31 maja 2022 r.
Co to jest deklarowana pojemność TMA?
REKLAMA
Deklarowana pojemność (Declared capacity) to miara możliwości zapewniania służb statkom powietrznym podczas pracy systemu ATC (Air Traffic Control) lub dowolnych jego podsystemów bądź stanowisk operacyjnych, wyrażana jako liczba statków powietrznych wkraczających w określony fragment przestrzeni powietrznej w określonym czasie, z uwzględnieniem pogody, konfiguracji organu ATC, dostępnego personelu i wyposażenia oraz wszystkich innych czynników, które mogą wpłynąć na obciążenie pracą kontrolera odpowiedzialnego za daną przestrzeń powietrzną.
Definicja ta jest zawarta w załączniku 11 SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.).
Deklarowana pojemność TMA a liczba kontrolerów
W związku ze spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r. mniejszą liczbą personelu służb kontroli ruchu lotniczego (ATC) Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obsługujących rejon kontrolowany TMA Warszawa, obejmujący Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), zostanie obniżona wskazana wyżej pojemność dla tego rejonu.
Jakie są konsekwencje mniejszej pojemności TMA?
Oznacza to:
1) możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych z i na ww. lotniska oraz
2) konieczność odwołania części pierwotnie zaplanowanych operacji lotniczych.
Dlatego rozporządzenie , na jakich zasadach w rejonie TMA Warszawa będzie odbywał się ruch lotniczy, tak aby przede wszystkim było zapewnione bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych, a zarazem były uwzględnione interesy pasażerów, przewoźników czy też samej Rzeczypospolitej Polskiej.
Tym samym wprowadzono normę, z której wynika, że w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa zostają wprowadzone ograniczenia w ruchu lotniczym.
Jakie ograniczenia dla operacji lotniczych wprowadza rozporządzenie z 25 kwietnia 2022 r.?
Na podstawie § 2 rozporządzenia operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godzinami 9.30–17.00 czasu lokalnego (LT), pod warunkiem
- zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz
- nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.
Przylot w tym przedziale czasowym samolotu, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT).
WAŻNE! Aby było możliwe wykonanie operacji lotniczej polegającej na odlocie statku powietrznego, który przyleci między 9.30–17.00 na Lotnisko Chopina w Warszawie, ostatnia operacja lotnicza polegająca na przylocie statku powietrznego, który zamierza w tym samym dniu odlecieć, jest możliwa najpóźniej do godziny 15.45.
Jakie operacje lotnicze mają pierwszeństwo od 1 maja 2022 r.?
W celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA).
W ramach pierwszeństwa, operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska określone poniżej i w następującej kolejności:
1) Londyn - Heathrow (EGLL);
2) Londyn - Luton (EGGW);
3) Londyn - Stansted (EGSS);
4) Frankfurt (EDDF);
5) Nowy Jork (KJFK);
6) Chicago (KORD);
7) Paryż (LFPG);
8) Bruksela (EBBR);
9) Stambuł (LTFM);
10) Rzym (LIRF);
11) Amsterdam (EHAM);
12) Toronto (CYYZ);
13) Dubaj (OMDB);
14) Incheon (RKSI);
15) Monachium (EDDM);
16) Rzeszów (EPRZ);
17) Wiedeń (LOWW);
18) Tel Awiw (LLBG);
19) Oslo (ENGM);
20) Zurich (LSZH);
21) Dublin (EIDW);
22) Kopenhaga (EKCH);
23) Budapeszt (LHBP);
24) Wilno (EYVI);
25) Praga (LKPR);
26) Bukareszt (LROP);
27) Düsseldorf (EDDL);
28) Barcelona (LEBL);
29) Lizbona (LPPT);
30) Tbilisi (UGTB);
31) Berlin (EDDB);
32) Szczecin-Goleniów (EPSC).
W przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska, o których mowa powyżej, dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras, o które chodzi w powyższych regułach.
Rząd uzasadnił powyższe rozwiązanie następująco:
„Projekt rozporządzenia przewiduje wyłączne przypisanie danej trasy lotniczej konkretnemu przewoźnikowi lotniczemu, spełniającemu określone w projekcie kryterium ilościowe odnoszące się do największej liczby przewiezionych pasażerów w latach 2019–2021 na danej trasie. W ocenie projektodawcy rozwiązanie to ma charakter niedyskryminacyjny, gdyż uwzględnia zaangażowanie danego przewoźnika lotniczego w rozwój danego połączenia przed i po wystąpieniu epidemii COVID-19 oraz podlega obiektywnej weryfikacji i nie jest uzależnione ani od narodowości danego przewoźnika lotniczego, ani od jego wielkości czy rodzaju wykonywanych operacji lotniczych. Dla ułatwienia identyfikacji przewoźników lotniczych, którzy będą mogli wykonywać operacje lotnicze w TMA Warszawa w okresie wprowadzonych ograniczeń, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie posiadanych danych statystycznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jak również udostępni na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz ww. przewoźników lotniczych wraz z odnoszącymi się do nich trasami lotniczymi.
W przypadku gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza operacje lotnicze, o których mowa powyżej, oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa, na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne niż określone powyżej. W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA).
Ograniczenie lotów rozporządzenie
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.