REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 r. [Rozporządzenie]

Subskrybuj nas na Youtube
Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 [Rozporządzenie]
Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 [Rozporządzenie]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wydał rozporządzenie z 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym w związku ze spodziewanym niepowodzeniem negocjacji z kontrolerami ruchu lotniczego, co do m.in. poziomu wynagrodzeń osób wykonujących ten zawód.

Rozporządzenie zawiera rozwiązania wprowadzające ograniczenia w ruchu lotniczym wyłącznie w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa ze względu na przewidywaną obniżoną deklarowaną pojemność TMA Warszawa, która może nastąpić w związku z niedostateczną liczbą kontrolerów ruchu lotniczego spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od kiedy obowiązują ograniczenia w ruchu lotniczym?

Ograniczenia obowiązują od 1 maja do 31 maja 2022 r.

Co to jest deklarowana pojemność TMA?

Deklarowana pojemność (Declared capacity) to miara możliwości zapewniania służb statkom powietrznym podczas pracy systemu ATC (Air Traffic Control) lub dowolnych jego podsystemów bądź stanowisk operacyjnych, wyrażana jako liczba statków powietrznych wkraczających w określony fragment przestrzeni powietrznej w określonym czasie, z uwzględnieniem pogody, konfiguracji organu ATC, dostępnego personelu i wyposażenia oraz wszystkich innych czynników, które mogą wpłynąć na obciążenie pracą kontrolera odpowiedzialnego za daną przestrzeń powietrzną.

Definicja ta jest zawarta w załączniku 11 SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.).

REKLAMA

Deklarowana pojemność TMA a liczba kontrolerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku ze spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r. mniejszą liczbą personelu służb kontroli ruchu lotniczego (ATC) Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obsługujących rejon kontrolowany TMA Warszawa, obejmujący Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), zostanie obniżona wskazana wyżej pojemność dla tego rejonu.

Jakie są konsekwencje mniejszej pojemności TMA?

Oznacza to:

1) możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych z i na ww. lotniska oraz

2) konieczność odwołania części pierwotnie zaplanowanych operacji lotniczych.

Dlatego rozporządzenie , na jakich zasadach w rejonie TMA Warszawa będzie odbywał się ruch lotniczy, tak aby przede wszystkim było zapewnione bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych, a zarazem były uwzględnione interesy pasażerów, przewoźników czy też samej Rzeczypospolitej Polskiej.

Tym samym wprowadzono normę, z której wynika, że w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa zostają wprowadzone ograniczenia w ruchu lotniczym.

Jakie ograniczenia dla operacji lotniczych wprowadza rozporządzenie z 25 kwietnia 2022 r.?

Na podstawie § 2 rozporządzenia operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godzinami 9.30–17.00 czasu lokalnego (LT), pod warunkiem

  1. zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz
  2. nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.

Przylot w tym przedziale czasowym samolotu, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT).

WAŻNE! Aby było możliwe wykonanie operacji lotniczej polegającej na odlocie statku powietrznego, który przyleci między 9.30–17.00 na Lotnisko Chopina w Warszawie, ostatnia operacja lotnicza polegająca na przylocie statku  powietrznego, który zamierza w tym samym dniu odlecieć, jest możliwa najpóźniej do godziny 15.45.

Jakie operacje lotnicze mają pierwszeństwo od 1 maja 2022 r.?

W celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA).

W ramach pierwszeństwa, operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska określone poniżej i w następującej kolejności:

1) Londyn - Heathrow (EGLL);

2) Londyn - Luton (EGGW);

3) Londyn - Stansted (EGSS);

4) Frankfurt (EDDF);

5) Nowy Jork (KJFK);

6) Chicago (KORD);

7) Paryż (LFPG);

8) Bruksela (EBBR);

9) Stambuł (LTFM);

10) Rzym (LIRF);

11) Amsterdam (EHAM);

12) Toronto (CYYZ);

13) Dubaj (OMDB);

14) Incheon (RKSI);

15) Monachium (EDDM);

16) Rzeszów (EPRZ);

17) Wiedeń (LOWW);

18) Tel Awiw (LLBG);

19) Oslo (ENGM);

20) Zurich (LSZH);

21) Dublin (EIDW);

22) Kopenhaga (EKCH);

23) Budapeszt (LHBP);

24) Wilno (EYVI);

25) Praga (LKPR);

26) Bukareszt (LROP);

27) Düsseldorf (EDDL);

28) Barcelona (LEBL);

29) Lizbona (LPPT);

30) Tbilisi (UGTB);

31) Berlin (EDDB);

32) Szczecin-Goleniów (EPSC).

W przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska, o których mowa powyżej, dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras, o które chodzi w powyższych regułach.

Rząd uzasadnił powyższe rozwiązanie następująco:

Projekt rozporządzenia przewiduje wyłączne przypisanie danej trasy lotniczej konkretnemu przewoźnikowi lotniczemu, spełniającemu określone w projekcie kryterium ilościowe odnoszące się do największej liczby przewiezionych pasażerów w latach 2019–2021 na danej trasie. W ocenie projektodawcy rozwiązanie to ma charakter niedyskryminacyjny, gdyż uwzględnia zaangażowanie danego przewoźnika lotniczego w rozwój danego połączenia przed i po wystąpieniu epidemii COVID-19 oraz podlega obiektywnej weryfikacji i nie jest uzależnione ani od narodowości danego przewoźnika lotniczego, ani od jego wielkości czy rodzaju wykonywanych operacji lotniczych. Dla ułatwienia identyfikacji przewoźników lotniczych, którzy będą mogli wykonywać operacje lotnicze w TMA Warszawa w okresie wprowadzonych ograniczeń, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie posiadanych danych statystycznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jak również udostępni na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz ww. przewoźników lotniczych wraz z odnoszącymi się do nich trasami lotniczymi.

W przypadku gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza operacje lotnicze, o których mowa powyżej, oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa, na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne niż określone powyżej. W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA).

Ograniczenie lotów rozporządzenie

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA