REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 r. [Rozporządzenie]

Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 [Rozporządzenie]
Ograniczenia lotów od 1 maja do 31 maja 2022 [Rozporządzenie]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wydał rozporządzenie z 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym w związku ze spodziewanym niepowodzeniem negocjacji z kontrolerami ruchu lotniczego, co do m.in. poziomu wynagrodzeń osób wykonujących ten zawód.

Rozporządzenie zawiera rozwiązania wprowadzające ograniczenia w ruchu lotniczym wyłącznie w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa ze względu na przewidywaną obniżoną deklarowaną pojemność TMA Warszawa, która może nastąpić w związku z niedostateczną liczbą kontrolerów ruchu lotniczego spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od kiedy obowiązują ograniczenia w ruchu lotniczym?

Ograniczenia obowiązują od 1 maja do 31 maja 2022 r.

Co to jest deklarowana pojemność TMA?

Deklarowana pojemność (Declared capacity) to miara możliwości zapewniania służb statkom powietrznym podczas pracy systemu ATC (Air Traffic Control) lub dowolnych jego podsystemów bądź stanowisk operacyjnych, wyrażana jako liczba statków powietrznych wkraczających w określony fragment przestrzeni powietrznej w określonym czasie, z uwzględnieniem pogody, konfiguracji organu ATC, dostępnego personelu i wyposażenia oraz wszystkich innych czynników, które mogą wpłynąć na obciążenie pracą kontrolera odpowiedzialnego za daną przestrzeń powietrzną.

Definicja ta jest zawarta w załączniku 11 SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.).

REKLAMA

Deklarowana pojemność TMA a liczba kontrolerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku ze spodziewaną od dnia 1 maja 2022 r. mniejszą liczbą personelu służb kontroli ruchu lotniczego (ATC) Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obsługujących rejon kontrolowany TMA Warszawa, obejmujący Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), zostanie obniżona wskazana wyżej pojemność dla tego rejonu.

Jakie są konsekwencje mniejszej pojemności TMA?

Oznacza to:

1) możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych z i na ww. lotniska oraz

2) konieczność odwołania części pierwotnie zaplanowanych operacji lotniczych.

Dlatego rozporządzenie , na jakich zasadach w rejonie TMA Warszawa będzie odbywał się ruch lotniczy, tak aby przede wszystkim było zapewnione bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych, a zarazem były uwzględnione interesy pasażerów, przewoźników czy też samej Rzeczypospolitej Polskiej.

Tym samym wprowadzono normę, z której wynika, że w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa zostają wprowadzone ograniczenia w ruchu lotniczym.

Jakie ograniczenia dla operacji lotniczych wprowadza rozporządzenie z 25 kwietnia 2022 r.?

Na podstawie § 2 rozporządzenia operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godzinami 9.30–17.00 czasu lokalnego (LT), pod warunkiem

  1. zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz
  2. nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.

Przylot w tym przedziale czasowym samolotu, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT).

WAŻNE! Aby było możliwe wykonanie operacji lotniczej polegającej na odlocie statku powietrznego, który przyleci między 9.30–17.00 na Lotnisko Chopina w Warszawie, ostatnia operacja lotnicza polegająca na przylocie statku  powietrznego, który zamierza w tym samym dniu odlecieć, jest możliwa najpóźniej do godziny 15.45.

Jakie operacje lotnicze mają pierwszeństwo od 1 maja 2022 r.?

W celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA).

W ramach pierwszeństwa, operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska określone poniżej i w następującej kolejności:

1) Londyn - Heathrow (EGLL);

2) Londyn - Luton (EGGW);

3) Londyn - Stansted (EGSS);

4) Frankfurt (EDDF);

5) Nowy Jork (KJFK);

6) Chicago (KORD);

7) Paryż (LFPG);

8) Bruksela (EBBR);

9) Stambuł (LTFM);

10) Rzym (LIRF);

11) Amsterdam (EHAM);

12) Toronto (CYYZ);

13) Dubaj (OMDB);

14) Incheon (RKSI);

15) Monachium (EDDM);

16) Rzeszów (EPRZ);

17) Wiedeń (LOWW);

18) Tel Awiw (LLBG);

19) Oslo (ENGM);

20) Zurich (LSZH);

21) Dublin (EIDW);

22) Kopenhaga (EKCH);

23) Budapeszt (LHBP);

24) Wilno (EYVI);

25) Praga (LKPR);

26) Bukareszt (LROP);

27) Düsseldorf (EDDL);

28) Barcelona (LEBL);

29) Lizbona (LPPT);

30) Tbilisi (UGTB);

31) Berlin (EDDB);

32) Szczecin-Goleniów (EPSC).

W przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska, o których mowa powyżej, dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras, o które chodzi w powyższych regułach.

Rząd uzasadnił powyższe rozwiązanie następująco:

Projekt rozporządzenia przewiduje wyłączne przypisanie danej trasy lotniczej konkretnemu przewoźnikowi lotniczemu, spełniającemu określone w projekcie kryterium ilościowe odnoszące się do największej liczby przewiezionych pasażerów w latach 2019–2021 na danej trasie. W ocenie projektodawcy rozwiązanie to ma charakter niedyskryminacyjny, gdyż uwzględnia zaangażowanie danego przewoźnika lotniczego w rozwój danego połączenia przed i po wystąpieniu epidemii COVID-19 oraz podlega obiektywnej weryfikacji i nie jest uzależnione ani od narodowości danego przewoźnika lotniczego, ani od jego wielkości czy rodzaju wykonywanych operacji lotniczych. Dla ułatwienia identyfikacji przewoźników lotniczych, którzy będą mogli wykonywać operacje lotnicze w TMA Warszawa w okresie wprowadzonych ograniczeń, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie posiadanych danych statystycznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jak również udostępni na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz ww. przewoźników lotniczych wraz z odnoszącymi się do nich trasami lotniczymi.

W przypadku gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza operacje lotnicze, o których mowa powyżej, oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa, na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne niż określone powyżej. W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA).

Ograniczenie lotów rozporządzenie

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA