Radny nie uzyska informacji publicznej przetworzonej bez interesu publicznego
REKLAMA
Radny zwrócił się do burmistrza o udostępnienie w trybie informacji publicznej m.in.:
REKLAMA
- kserokopii materiałów z kontroli przeprowadzonej w urzędzie miejskim oraz domu kultury przez RIO
- informacji o wydatkach na funkcjonowanie urzędu.
REKLAMA
Domagając się informacji radny wyjaśnił, że każdy z podatników ma prawo wiedzieć na jaki cel przeznaczane są jego podatki. Powołał się też na pytania zadawane mu przez mieszkańców miasta na temat kosztów funkcjonowania urzędu, ewentualnego przeznaczenia części środków na poprawę infrastruktury dróg gminnych, racjonalnego gospodarowania pieniędzmi, wydatków na promocję, organizację imprez okolicznościowych, na wyjazdy zagraniczne i szkoleniowe.
Burmistrz część informacji udostępnił ale odmówił udostępnienia informacji publicznej dotyczącej: wydatków na płace i pochodne płac, dochodowych wynagrodzeń, kosztów szkoleń, delegacji, wyjazdów zagranicznych oraz kosztów reprezentacyjnych, a także wydatków rzeczowych na utrzymanie Urzędu w zakresie wskazanym przez wnioskodawcę wyjaśniając, iż informacje te stanowią informację przetworzoną, zaś wnioskodawca nie wykazał szczególnie istotnego interesu publicznego w uzyskaniu takiej informacji.
REKLAMA
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie stwierdził, iż mandat radnego nie daje sam w sobie uprawnienia do żądania przetworzonej informacji publicznej bez wykazywania szczególnie istotnego interesu publicznego. Ale pojęcie "informacji przetworzonej" nie zostało ustawowo zdefiniowane. W orzecznictwie za informację publiczną przetworzoną uznaje się taką informację, która została opracowana przez podmiot zobowiązany przy użyciu dodatkowych sił i środków na podstawie posiadanych przez niego danych, w związku z żądaniem wnioskodawcy na podstawie kryteriów przez niego wskazanych.
Informacja przetworzona to kompilacja posiadanych przez organ danych. W jej efekcie powstaje nowy, czyli przetworzony dokument, czy też zespół danych. Udzielenie informacji przetworzonej poprzedza więc wytworzenie nowej informacji. Zabieg ten wymaga dokonania stosownych działań, takich jak analizy, obliczenia, zestawienia, podsumowania, które połączone są z zaangażowaniem intelektualnym (por. wyroki NSA: z dnia 17 października 2006 r., l OSK 1347/05, z dnia 9 sierpnia 2010 r. sygn. akt I OSK 1727/09).
To czy wnioskowana informacja jest informacją prostą czy przetworzoną, należy oceniać w każdym przypadku indywidualnie. W rozpatrywanej sprawie organy niezasadnie przyjęły - uznał WSA - że wniosek skarżącego w całości dotyczył udostępnienia informacji przetworzonej. Skoro do "przetworzenia" informacji nie dochodzi w sytuacji, kiedy określone we wniosku informacje mają być wyszukane w rejestrach, ewidencjach, czy innego rodzaju zestawieniach, to jest to informacja prosta, do której udzielenia organy są zobowiązane.
II SA/Ol 435/11 - Wyrok WSA w Olsztynie>>
samorzad.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA