REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 27 000 zł do 70 000 zł dopłaty do samochodu elektrycznego. Już skorzystało 8000 osób [400 mln zł]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
mój elektryk 3
Od 27 000 zł do 70 000 zł dopłaty do samochodu elektrycznego. Już skorzystało 8000 osób [400 mln zł]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Łączna pula środków przeznaczonych na dopłaty w ramach ścieżki leasingowej programu "Mój elektryk" wzrosła do 400 mln zł z poziomu 250 mln zł – poinformował Bank Ochrony Środowiska. Od początku realizacji programu wpłynęło 7900 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 262 mln zł – dodano.

Jak wskazał Bank Ochrony Środowiska, program "Mój elektryk" zakłada dwie ścieżki - dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Dotacje dla osób fizycznych obsługiwane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a ścieżka leasingowa prowadzona jest od listopada 2021 r. przez BOŚ. Przy uruchamianiu programu BOŚ początkowo miał do dyspozycji 20 mln zł; w marcu 2022 r. NFOŚiGW zdecydował o zwiększeniu tej puli do 100 mln zł.

REKLAMA

BOŚ: 400 mln zł na dopłaty do samochodów elektrycznych

REKLAMA

"Utrzymująca się duża popularność programu skłoniła Fundusz do sukcesywnego zwiększania jego budżetu – do 200 mln zł w sierpniu 2022 r. oraz do 250 mln zł w styczniu br. W związku z ostatnią decyzją – łączna pula środków przeznaczonych na dopłaty wzrosła do 400 mln zł" – poinformował BOŚ.

Zauważono, że od początku realizacji programu do BOŚ wpłynęło 7900 wniosków na łączną kwotę ponad 262 mln zł, a NFOŚiGW zaakceptował dotychczas ponad 7300 wniosków na łączną kwotę ponad 244 mln zł.

Jak wskazał cytowany w informacji prasowej banku wiceprezes NFOŚiGW Paweł Mirowski, od początku br. do BOŚ trafiło 1130 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł. Fundusz zatwierdził dofinansowanie dla 1105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł – podkreślił Mirowski.

W informacji przytoczono dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, zgodnie z którymi w Polsce na koniec marca br. zarejestrowanych było łącznie 67,1 tys. samochodów z napędem elektrycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może skorzystać?

mój elektryk 3

mój elektryk 3

 

Media

Kto może skorzystać z dopłat do leasingu:
🡲 Osoby fizyczne
🡲 Jednostki sektora finansów publicznych
🡲 Instytuty badawcze
🡲 Przedsiębiorcy
🡲 Stowarzyszenia i Fundacje
🡲 Spółdzielnie i rolnicy indywidualni
🡲 Kościoły i inne związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne i pozostałe organizacje religijne

Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorców i typu pojazdu.

Dopłaty dla przedsiębiorcy - Mój elektryk

Mój elektryk 342

 

 

Toyota

Dopłaty dla osób fizycznych - Mój elektryk

mój elektryk 21

mój elektryk 21

 

Toyota

więcej: Dopłaty - Mój elektryk

Co to jest program "Mój elektryk" – pytania i odpowiedzi

1. Jakie auto mogę kupić? Czy są jakieś ograniczenia poza ceną?

Decyzją Komisji Europejskiej w ramach tzw. comfort letter dofinansowaniem, niestanowiącym pomocy publicznej, mogą zostać objęte nowe pojazdy zeroemisyjne kat. M1, N1 oraz L1e-L7e (opisy kategorii: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf ), przy czym osoby fizyczne mogą się starać o dofinasowanie pojazdu kat. M1, którego koszt nie przekracza 225 tys. brutto. Ograniczenie cenowe nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny.

Wsparcie, o którym powyżej, będzie mieć formę dopłat do zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych oraz dopłat do opłat ustalonych w umowach leasingowych.

2. Dlaczego nie dofinansowujecie, choćby częściowo, samochodów hybrydowych?

Nie ma takiej możliwości ze względu na obowiązujące przepisy.

3. Od czego zależy przyznanie dofinansowania?

Wnioski są oceniane pod kątem zgodności z zasadami i warunkami programu. Aby uzyskać dofinansowanie wystarczy spełnić kryteria określone w programie priorytetowym i regulaminie naboru, m.in.:

 

  • kupić lub wziąć w leasing nowy pojazd elektryczny, którego cena nie może przekroczyć ceny maksymalnej określonej w programie [LINK do tabeli],
  • w przypadku zakupu zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji.

4. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie mogę dostać dofinansowanie?

REKLAMA

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą otrzymać takie samo dofinansowanie, jak każdy inny przedsiębiorca, tj.: w przypadku zakupu pojazdu kat. M1 nawet do 27 000 zł (przy średniorocznym przebiegu nie mniej niż 15 tys. km), na pojazd kategorii N1 do maksymalnie 70 000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych), na pojazd kategorii L1e-L7e od 4 000 zł.

Wsparcie do zakupu pojazdów kat M2 i M3 przez przedsiębiorców może odbywać się na zasadach zgodnych z pomocą publiczną (GBER), w związku z tym nabór na te kategorie zostanie ogłoszony na późniejszym etapie.

5. Czy pomagacie wypełniać wniosek? Gdzie znajdę pomoc w wypełnieniu wniosku? Czy wniosek można złożyć online, czy muszę drukować papiery?

W przypadku dofinansowania zakupu pojazdu, w tym z udziałem kredytu, wniosek składa się bezpośrednio do NFOŚiGW. Cały proces przyznawania dotacji jest prowadzony online, przy minimum formalności. Aby ją uzyskać wystarczy wypełnić prosty wniosek elektroniczny, do którego należy dołączyć skany kilku dokumentów [LINK]

W przypadku dofinansowania do leasingu należy złożyć wniosek w wybranej przez siebie firmie leasingowej. Takie rozwiązanie pozwala wnioskodawcom dostosować proces aplikowania o dofinansowanie do swoich potrzeb.

6. Kiedy dostanę informację o przyznanym dofinansowaniu? Kiedy dostanę pieniądze?

W przypadku chęci uzyskania dofinansowania zakupu wniosek o dofinansowanie (refundację już poniesionego wydatku) można złożyć po zakupie. Po pozytywnej ocenie wniosku przez NFOŚiGW podpisany elektronicznie wniosek stanie się umową, co pozwoli na wypłatę środków.

W przypadku chęci uzyskania dofinansowania do leasingu należy zgłosić się do firmy leasingowej i złożyć wniosek o leasing i dotację. Po pozytywnej weryfikacji z jej strony będzie można podpisać umowę o leasing i umowę dotacji. Wypłata środków nastąpi po przekazaniu pojazdu leasingobiorcy.

7. Gdzie najlepiej skorzystać z dofinansowania leasingu?

NFOŚiGW publikuje na swojej stronie informację o bankach i firmach leasingowych uczestniczących w programie, ale nie rekomenduje konkretnych banków ani firm leasingowych. Wybór należy do wnioskodawcy.

8. Jakie pokrywacie opłaty w związku z umową leasingu?

Finansowane są tzw. opłata wstępna i opłata transferowa.

9. Jestem przedsiębiorcą i korzystam z wynajmu długoterminowego, a nie z leasingu. Czy mogę dostać dofinansowanie?

Tak, o ile najem spełnia warunki leasingu operacyjnego.

10. Zrobiłem już opłatę wstępną na leasing. Czy mogę jeszcze dostać dofinansowanie?

Program przewiduje dopłaty do opłat zawartych w umowie leasingu tj. opłaty wstępnej i opłaty transferowej. Przy czym jeśli opłata wstępna jest mniejsza niż należne dofinansowanie nie ma możliwości wypłaty pełnej kwoty dofinansowania przewidzianego w programie.

Przed przyznaniem dofinansowania wniosek będzie podlegać ocenie. Pozytywna ocena jest podstawą do przyznania dofinansowania.

11. Brakuje mi pieniędzy na zakup auta. Czy jakiś bank udziela preferencyjnych pożyczek w ramach tego programu?

Finansowanie zakupu poprzez kredyt na samochód jest dopuszczalne w programie. Warunki i zasady udzielania kredytów określają banki, zgodnie ze swoją polityką.

12. Czy grozi mi zwrot dofinansowania, jeśli nie z mojej winy coś się stanie z autem?

Szczegółowe zasady zwrotu dotacji określa umowa o dofinansowanie [Link].

13. Co to jest zabezpieczenie zwrotu środków?

Środki publiczne dystrybuowane w programie to nasze wspólne dobro. NFOŚiGW, dysponując nimi, jest zobowiązany dochować należnej staranności celem ich zabezpieczenia w przypadku konieczności zwrotu dotacji. Może zatem ustanowić środek zabezpieczający zwrot wypłaconego dofinansowania w przypadku naruszenia warunków umowy.

14. Czy i kto będzie mnie kontrolował ile i gdzie jeżdżę?

Wystarczy korzystać z pojazdu zgodnie z zapisami umowy. Jeśli wnioskodawca wystąpił o podwyższoną kwotę dofinansowania [Link] będzie musiał potwierdzić średnioroczny przebieg na zakończenie okresu trwałości, t.j. czasu, kiedy zobowiązał się użytkować pojazd w zadeklarowany sposób.

15. Czy pojazd może mieć współwłaściciela?

Tak.

16. Jak mam oznakować pojazd?

Do oznakowania pojazdu służy naklejka, której wzór jest dostępny tutaj [LINK]. Szczegółowe zasady oznakowania pojazdu reguluje umowa.

17. Z jakich jeszcze ulg mogę skorzystać? Jakie są przywileje dla użytkowników aut elektrycznych?

Dzięki zmianom w prawie, m.in. Ustawie o elektromobilności, kupujący auta elektryczne są zwolnieni z akcyzy, a użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą korzystać z buspasów i nie płacą za parkowanie w strefach płatnego parkowania.

18. Gdzie znajdę informacje o dostępnych w Polsce autach elektrycznych? Jakie są koszty utrzymania pojazdu elektrycznego?

Na polskim rynku jest dostępnych kilkanaście modeli pojazdów elektrycznych, których cena nie przekracza ceny maksymalnej określonej w programie. Koszty utrzymania pojazdów ze względu na ich konstrukcję są niższe od kosztów utrzymania pojazdów spalinowych, a koszty ładowania zależą m.in. od sposobu ładowania pojazdu.

19. Gdzie mogę naładować samochód? Jak zrobić to najtaniej?

Pojazdy elektryczne (baterie) można ładować na różne sposoby: za pomocą prądu zmiennego, płynącego w sieci 230 V (stacje wolnego ładowania lub „gniazdka”) albo za pomocą prądu stałego DC (stacje szybkiego ładowania).

 

Ewidencję ogólnodostępnych stacji ładowania ogólnodostępnych prowadzi Urząd Dozoru Technicznego [LINK]

20. Czy będą dofinansowania na stacje ładowania? Kiedy? W jakiej wysokości?

NFOŚiGW planuje uruchomienie programu dofinansowań do stacji ładowania i stacji tankownia wodoru. Zachęcamy do śledzenia aktualności na naszej stronie [LINK].

21. Dostałem dofinansowanie w programie "Zielony samochód". Mogę dostać kolejne dofinansowanie?

Tak, ale nie na to samo przedsięwzięcie. Dla Beneficjentów programu „Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1)”. NFOŚiGW na koniec okresu trwałości przewiduje wyrównanie poziomu dofinansowania do kwot wynikających z programu „Mój elektryk”, pod warunkiem właściwej realizacji umowy.

22. Słyszałem, że do dofinansowania z "Zielonego samochodu" jeszcze dopłacacie. Jaka to kwota? Co zrobić, żebym został pieniądze?

Na koniec okresu trwałości w programie „Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1)” planowane jest wyrównanie poziomu dofinansowania do kwot wynikających z programu „Mój elektryk”. Zachęcamy do śledzenia aktualności na naszej stronie [LINK]

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek] - podwyżka od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

REKLAMA

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA