REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: wojewoda zapowiada odchudzenie i usprawnienie administracji

REKLAMA

Usprawnienie i odchudzenie administracji zapowiada wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk, który w poniedziałek odebrał z rąk premiera Donalda Tuska nominację na drugą kadencję. Ocenie pracy urzędników mają towarzyszyć badania satysfakcji interesantów.

Podczas konferencji prasowej wojewoda śląski przekonywał, że administracja państwowa powinna być rozumiana całościowo, a nie dzielona na rządową czy samorządową, bo sami interesanci nie muszą ich rozróżniać, chcą po prostu załatwić swoją sprawę. Przede wszystkim administracja musi być otwarta na klienta - tłumaczył.

REKLAMA

REKLAMA

Łukaszczyk zapowiada poprawę jakości administracji, tak by interesanci byli zadowoleni z obsługi. Zapowiedział, że będą temu towarzyszyły pomiary satysfakcji klienta. To właśnie w efekcie badania satysfakcji interesantów wprowadzono już w śląskim urzędzie zmiany - jak Biuro Obsługi Klienta, system rezerwacji dnia, godziny i stanowiska do załatwienia określonej sprawy.

W przyszłym roku w urzędzie ma powstać mobilne biuro klienta. Skorzystają z niego osoby niepełnosprawne. Nie będą musiały stawiać się w urzędzie, by załatwić sprawę, to do ich domów będą przyjeżdżali urzędnicy.

Wojewoda chce też dążyć do coraz większej cyfryzacji w administracji - stopniowego eliminowania z obiegu papierowych dokumentów i ograniczania do minimum kontaktu klienta z urzędnikiem. Za wzór w tej dziedzinie Łukaszczyk stawia system funkcjonujący w Danii.

REKLAMA

Podczas konferencji prasowej wojewoda śląski zapowiedział dalszą konsolidację administracji zespolonej, w skład której wchodzi m.in. policja, straż pożarna, służby weterynaryjne, sanepid, nadzór budowlany i wiele innych służb. Wszystkie te instytucje mają odrębne działy kadr, sekretariaty, księgowość, mimo że czasem zatrudniają po kilkadziesiąt osób - mówił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby ograniczyć zbędne koszty, decyzją wojewody zlikwidowano już większość kancelarii tajnych, działających w urzędach administracji zespolonej. Teraz są one tylko w urzędzie wojewódzkim, w policji i straży pożarnej. Docelowo z poszczególnych jednostek administracji zespolonej mają być wyprowadzane inne zbędne wydziały, jak np. księgowość, tak by została w nich tylko merytoryczna część działalności - zapowiada wojewoda.

Innym pomysłem na ograniczenie kosztów jest rezygnacja z osobnych zamówień publicznych i rozpisywanie przetargów dla całej administracji zespolonej. Już teraz część zakupów realizowana jest wspólnie.

Wraz z racjonalizacją pracy i cięciem wydatków ma być badana działalność poszczególnych wydziałów urzędu - ze szczegółowymi badaniami wydatków. Wszędzie tam, gdzie okaże się, że pracowników jest zbyt wielu, będą redukcje zatrudnienia; wszyscy pracownicy będą systematycznie oceniani - mówi Łukaszczyk.

Dziennikarze pytali wojewodę o wicewojewodów. Łukaszczyk odpowiedział, że decyzja w tej sprawie powinna zapaść do końca przyszłego tygodnia. Zapowiedział też zmiany kadrowe w podległej administracji. Zaznaczył, że "wielkiego trzęsienia ziemi nie przewiduje".

Pytany o poniedziałkowe wręczenie mu nominacji Łukaszczyk podkreślił, że premier jasno określił cele wojewodom. "Skoro wojewoda jest reprezentantem premiera w terenie, to musi to być pełna lojalność - to jest najważniejsza cecha, jaką powinny się kierować osoby wyznaczone przez premiera na funkcje wojewody, ministra, czyli też jego reprezentanta" - powiedział Łukaszczyk.

Wyraził przekonanie, że żaden z wojewodów nie powinien się przyzwyczajać do swojego miejsca pracy, bo wcale nie jest pewne, że nominowani na te stanowiska będą wojewodami przez kolejne cztery lata. Każdy powinien jednak pracować tak, jakby miał sprawować tę funkcję do emerytury - zaznaczył.

Jak powiedział w niedawnym wywiadzie dla "Polityki" szef nowego resortu administracji i cyfryzacji Michał Boni, doświadczenia ze Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego mają być pomocne w poprawie pracy innych urzędów w Polsce.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA