REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-płatności, e-pełnomocnictwa i inne nowe usługi online administracji publicznej. Od kiedy?

e-płatności, e-pełnomocnictwa i inne nowe usługi online administracji publicznej. Od kiedy?
e-płatności, e-pełnomocnictwa i inne nowe usługi online administracji publicznej. Od kiedy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 10 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Rząd planuje udostępnić nowe usługi administracji publicznej przez Internet (online), które przyśpieszą zmiany w działaniu urzędów. Nowe rozwiązania będą miały charakter rewolucyjny dla obywateli, przedsiębiorców i administracji. Dzięki e-płatnościom i e-pełnomocnictwom, więcej spraw będzie można załatwić w całości online. Cyfryzacja pozwoli także na wprowadzenie kolejnych ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców. Teraz projekt trafi do prac legislacyjnych w Sejmie.

Usługi e-administracji w Polsce

Polacy chętnie korzystają z usług e-administracji i doceniają cyfrowe usługi, np. e-recepty czy automatyczne rozliczenie PIT (Twój e-PIT). Od 2016 r. liczba profili zaufanych zwiększyła się z ok. 400 tys. do ponad 16 mln. Nowe przepisy zakładają m.in udostępnienie nowych usług administracji publicznej przez Internet. Dzięki e-płatnościom będzie można online zapłacić opłaty urzędowe, a urząd sam przypomni o tym, przesyłając powiadomienie w aplikacji mObywatel.

Ponadto, od 14 lipca zostanie udostępniona wersja mObywatel 2.0. Aplikacja będzie rozbudowana o nowe funkcje i dokumenty, w tym mDowód. Będzie to nowy, elektroniczny dokument tożsamości, który da możliwość potwierdzenia tożsamości przy załatwianiu spraw urzędowych i innych w niemalże każdej sytuacji, w której aktualnie używamy dowodu osobistego. Wprowadzenie równoważnego mobilnego dokumentu tożsamości oznacza, że Polska jest w czołówce państw dokonujących cyfryzacji.

Najważniejsze nowe rozwiązania w e-administracji

  1. Wprowadzony zostanie Rejestr Pełnomocnictw Elektronicznych. Dzięki temu będzie można przez Internet upoważnić inną osobę do czynności w urzędzie, czy na poczcie.
  2. Utworzona zostanie Platforma e-Płatności, która umożliwi dokonywanie opłat na rzecz administracji publicznej z wykorzystaniem różnych metod płatności. Urząd sam poinformuje obywatela o kwocie do zapłaty – nie trzeba będzie samodzielnie sprawdzać numeru konta i kwoty do zapłaty.
  3. Wdrożone zostaną nowe e-usługi, w tym m.in.:
    • Osoby, które zamierzają zawrzeć związek małżeński, będą mogły złożyć online, kierownikowi urzędu stanu cywilnego, zapewnienie o braku okoliczności, które uniemożliwiają zawarcie takiego związku.
    • Rodzice będą mogli złożyć online wniosek o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego osobie do 12. roku życia.
    • Rozwiedziony małżonek, który wskutek zawarcia małżeństwa zmienił swoje dotychczasowe nazwisko, będzie mógł złożyć online oświadczenie o powrocie do nazwiska, które nosił przed zawarciem małżeństwa.
    • Moc dokumentów wydawanych przez sąd wieczystoksięgowy (odpis księgi wieczystej, wyciąg z księgi wieczystej oraz zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej) będą posiadały nie tylko wydruki, jak obecnie, ale także dokumenty elektroniczne generowane przez system teleinformatyczny, z których te wydruki są sporządzane.
  4. Urzędy będą działały sprawniej, dzięki wprowadzeniu obowiązku posiadania systemu informatycznego do elektronicznego zarządzania dokumentacją.
  5. Przedsiębiorcy nie będą musieli już ogłaszać w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
  6. Dzięki możliwości weryfikacji wizerunku w Rejestrze Dowodów Osobistych przez wybrane grupy przedsiębiorców, oszustom trudniej będzie się podszyć pod inną osobę.
  7. Utworzony zostanie System Domowej Opieki Medycznej, w celu zapewniania opieki zdrowotnej i kompleksowej usługi zdalnego monitorowania stanu zdrowia pacjentów.

Omawiana nowelizacja jest bardzo obszerna. Zostaną zmienione następujące ustawy: 

- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, 
- ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, 
- ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece, 
- ustawa z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze, 
- ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, 
- ustawa dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, 
- ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, 
- ustawa z dnia 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego, 
- ustawa z dnia 6 grudnia 1996 r. o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, 
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, 
- ustawa z dnia sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, 
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, 
- ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, 
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, 
- ustawa dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, 
- ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe, 
- ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, 
- ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, 
- ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, 
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, 
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, 
- ustawa z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego, 
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, 
- ustawa z dnia 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej, 
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, 
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, 
- ustawa z dnia 22 lipca 2006 r. o spółdzielni europejskiej, 
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, 
- ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, 
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, 
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, 7
- ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, 
- ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, 
- ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej, 
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego, 
- ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, 
- ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, 
- ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, 
- ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, 
- ustawa z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych osobowych dotyczących przelotu pasażera, 
- ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o Polskim Instytucie Ekonomicznym, 
- ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, 
- ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, 
- ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, 
- ustawa z dnia14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, 
- ustawa z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych.

REKLAMA

REKLAMA

Termin wejścia w życie nowych przepisów

Przepisy omawianej nowelizacji mają - co do zasady - wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (czyli od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw). Ale projekt przewiduje (w art. 63) liczne wyjątki, odsuwające wejście w życie poszczególnych przepisów nawet do 1 stycznia 2026 r. (w przypadku zmian w ustawie z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach i ustawie z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym).

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji.

 

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA