Czym dokładnie jest budynek użyteczności publicznej?
13 sty 2023
Definicja budynku użyteczności publicznej występuje niemal w każdej sferze funkcjonowania administracji samorządowej. Niestety pomimo znajomości definicji legalnej w dalszym ciągu pojawiają się wątpliwości praktyczne z zakwalifikowaniem danego obiektu do tej kategorii budynków.
Praca zdalna w urzędach – czerwiec 2021 r.
07 cze 2021
Praca zdalna w urzędach – do kiedy przedłużona? Jak długo będzie ograniczona praca urzędów? Jaka jest dopuszczalna liczba osób (interesantów) w urzędzie w czerwcu 2021 roku?
Do kiedy praca zdalna w urzędach 2021?
11 maja 2021
Praca zdalna w urzędach – do kiedy? Jakie sprawy możemy załatwić w urzędzie? Jakie są zasady pracy zdalnej urzędników?
Praca zdalna w administracji publicznej do 9 kwietnia 2021 r.
26 mar 2021
Praca zdalna w administracji - cała administracja publiczna wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, zostanie na najbliższe dwa tygodnie wysłana na pracę zdalną - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Zaapelował też do prywatnych przedsiębiorców o pracę zdalną dla pracowników w tym czasie.
Prezydenckie weto ws. ustawy o działach administracji rządowej
08 sty 2021
Ustawa o działach administracji rządowej została zawetowana przez Prezydenta Andrzeja Dudę. Dlaczego? Co zawiera ustawa?
Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji
07 sty 2021
CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych omówione też kwestie dotyczące kompetencji i zadań pracowników ds. przeciwdziałania korupcji. Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne? Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?
Compliance - Wytyczne antykorupcyjne CBA dla administracji publicznej - zaangażowanie kierownictwa
18 gru 2020
CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”.
Praca zdalna w urzędach – do kiedy, ograniczenia działalności urzędów
27 lis 2020
Praca zdalna urzędników administracji publicznej została przedłużona. Ma to związek z wejściem Polski od 28 listopada w tzw. etap odpowiedzialności pandemii koronawirusa. Do kiedy potrwa praca zdalna w urzędach? Jakie obostrzenia obowiązują w urzędach? Co z obsługą interesantów?
Blockchain w administracji publicznej - będą nowe przepisy UE
14 paź 2020
Komisja Europejska przymierza się do wdrożenia regulacji, które pomogą w pełni wykorzystać potencjał technologii blockchain oraz kryptowalut. Unijni urzędnicy pracują nad rozwiązaniami prawnymi, dzięki którym kryptowaluty staną się pełnoprawnym instrumentem finansowym akceptowanym we wszystkich krajach członkowskich. Blockchain czeka jednak także na zastosowanie w wielu innych branżach.
Oszczędności w urzędach w 2020 r. - niższe pensje, brak nagród?
25 cze 2020
Z informacji Dziennika Gazety Prawnej wynika, że nie będzie zwolnień w administracji rządowej. Rząd będzie jednak szukał oszczędności płacowych.
Zwolnienia urzędników administracji państwowej w sierpniu 2020 - stanowisko OPZZ
23 cze 2020
Tarcza antykryzysowa daje możliwość masowych zwolnień w administracji publicznej. Przedstawiamy stanowisko związków zawodowych.
Oszczędności w administracji publicznej. Niższe wynagrodzenia zamiast zwolnień?
16 kwi 2020
Rząd zabezpiecza się przed brakiem pieniędzy w budżecie na skutek kryzysu wywołanego koronawirusem. Chce redukować zatrudnienie w administracji rządowej, w tym w służbie cywilnej lub w najlepszym wypadku na pewien czas obniżać pensje urzędników.
Tarcza antykryzysowa 2.0: Możliwość redukcji etatów w urzędach
14 kwi 2020
Rząd na postawie specjalnego rozporządzenia może dokonać redukcji etatów w administracji publicznej. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
Koronawirus. Zwolnienia w administracji publicznej
14 kwi 2020
Rząd chce być przygotowany do ewentualnego cięcia etatów i obniżek pensji w ministerstwach, urzędach wojewódzkich i innych instytucjach. Wystarczy, że – gdy zajdzie taka potrzeba – wyda stosowne rozporządzenie. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
Zintegrowana platforma analityczna dla administracji publicznej ruszy w 2022 r.
26 wrz 2019
Zintegrowana platforma analityczna ma być narzędziem wspierającym rozwój analityki danych w sektorze publicznym. Ministerstwo Cyfryzacji już pracuje nad jej uruchomieniem.
Jedno hasło do wszystkich portali administracji publicznej
18 wrz 2018
Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.
Założenia nowej ustawy o jawności życia publicznego
02 lis 2017
Zgodnie z założeniami, przedstawionymi 23 października 2017 roku, głównym celem nowej ustawy o jawności życia publicznego jest zwiększenie transparentności oraz kontroli społecznej nad osobami pełniącymi funkcje publiczne. Niektóre z zapowiadanych zmian zbliżone są do innych wiodących przepisów antykorupcyjnych takich jak: UK Bribery Act, regulacji amerykańskich czy nowej francuskiej ustawy antykorupcyjnej (Sapin II).
Doręczenie elektroniczne między podmiotami publicznymi po nowelizacji k.p.a.
06 paź 2017
Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek doręczeń elektronicznych podmiotom publicznym występującym w postępowaniu. Z uwagi na brak ustawowej sankcji w przypadku doręczenia w innej formie niż elektroniczna, należy uznać, że doręczenie takiemu podmiotowi pisma w formie tradycyjnej również będzie skuteczne.
Zasada współdziałania organów administracji publicznej
06 paź 2017
Na mocy nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 1 czerwca 2017 r. wprowadzono zasadę współdziałania organów administracji publicznej. Przed nowelizacją procedury administracyjnej zasada ta nie była uregulowana w przepisach.
Konferencja „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”
19 kwi 2017
Zapraszamy do udziału w XVI edycji ogólnopolskiej konferencji „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”, która odbędzie się 9 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Bezgotówkowe płatności w administracji publicznej ruszyły
06 kwi 2017
Ruszył program upowszechniania w administracji publicznej płatności bezgotówkowych. Program płatności bezgotówkowych ma objąć urzędy w całej Polsce. W dokonywaniu płatności pomogą usługi WebPOS Paybynet.
Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego coraz bliżej
28 mar 2017
Partnerskie podejście administracji i usprawnienie procedur – to główne cele przyświecające zmianom w kodeksie postępowania administracyjnego. Nowelizacja wprowadzi nowe rozwiązania, m.in. mediację i uproszczone postępowanie administracyjne. Zmiany będą również mieć miejsce w zakresie kar administracyjnych.
Konferencja ,,Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii''
23 mar 2017
Zapraszamy na konferencję ,,Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii'', która odbędzie się 25 kwietnia w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Odpowiedzialność pracownika administracji publicznej za zwłokę
13 mar 2017
Organy administracji publicznej mają obowiązek by niezwłocznie załatwiać wszelkie sprawy. Pracownik takiego organu może ponosić odpowiedzialność za nieuzasadnioną zwłokę lub zaniedbania z jego strony. Reguluje to art.38 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA) oraz inne ustawy do, których się odwołuje.
Sprawniejsze postępowanie administracyjne
09 mar 2017
Szykują się kolejne zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego. Mają one usprawnić postępowanie administracyjne, a przede wszystkim skrócić czas trwania. Przeciwdziałanie przewlekłości tych postępowań jest głównym celem nowelizacji.
Organizacje społeczne oraz ich udział w postępowaniu
07 mar 2017
Organizacja społeczna to jeden z podmiotów wymienionych w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA), który może być stroną postępowania administracyjnego. Może brać udział w postępowaniu we własnym interesie ale także gdy dotyczy ono praw i obowiązków innych osób.
Wielkie zmiany w urzędach pracy
24 sty 2017
Samorządy tracą kolejne kompetencje. Urzędy pracy z ich rąk mają zostać przekazane w gestię administracji rządowej. Ma się to przyczynić do poprawy efektywności pracy urzędników.
Forum Informatyki w Administracji
15 wrz 2016
Forum Informatyki w Administracji "Profesjonalne oblicza administracji publicznej - bezpieczeństwo teleinformatyczne, aspekty społeczne i prawne" odbędzie się w dniach 19-20 października 2016 r. w Radziejowicach. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.
Usługi zaufania - co zawiera projekt ustawy?
14 lip 2016
Projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej został przyjęty przez Radę Ministrów. To pierwszy etap pracy związanych z wdrożeniem do polskiego systemu prawnego unijnego rozporządzenia w tym zakresie.
Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"
11 lip 2016
Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.
Rozporządzenie w sprawie eiDAS - 1 lipca 2016 r.
30 cze 2016
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS) wejdzie w życie 1 lipca 2016 r. Nowa regulacja wprowadza jednolite w całej Unii Europejskiej podejście do świadczenia usług zaufania.
Po raz pierwszy w Lublinie Akademia Mówcy i Prezentera
18 kwi 2016
Po raz pierwszy w Lublinie, już 6 maja, odbędzie się seminarium z wystąpień publicznych prowadzone przez pana Maurycego Seweryna - jednego z trzech najlepszych w Polsce ekspertów od wystąpień publicznych i mowy ciała. Seminarium nosi nazwę Akademia Mówcy i Prezentera. Są to praktyczne warsztaty z kamerą dla dziennikarzy, samorządowców, przedsiębiorców i studentów.
XIII edycja konferencji „Zarządzanie kryzysowe – komunikacja i kooperacja służb” już za nami
11 mar 2016
25 lutego w warszawskim hotelu Lord zebrali się znani i cenieni eksperci, prestiżowe firmy oraz uczestnicy. Dzięki znakomitej frekwencji na sali pojawiło się ponad 100 osób. Niezwykle cieszy nas fakt, że kolejna edycja konferencji skierowanej do administracji publicznej oraz służb mundurowych spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Konferencja „Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii”
15 lut 2016
Zapraszamy do wzięcia udziału w drugiej edycji konferencji „Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii”, która odbędzie się w dniu 10 marca 2016 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Straż pożarna z największym zaufaniem wśród instytucji publicznych
23 lis 2015
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował wyniki badania, z których wynika, że instytucją życia publicznego, której Polacy najbardziej ufali w pierwszej połowie 2015 r., była straż pożarna. Najmniejsze zaufanie mamy do władzy ustawodawczej.
E-usługi administracyjne na poczcie
07 lip 2015
Niebawem na poczcie zapłacimy kartą. Będzie również więcej e-usług administracyjnych.
Analiza danych w administracji publicznej
29 maja 2015
Zapraszamy na seminarium „Analiza danych w administracji publicznej”. Podczas spotkania zostaną poruszone tematy związane m.in. z badaniami ankietowymi, analizami i raportowaniem z wykorzystaniem rozwiązań Statistica.
Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”
06 maja 2015
Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl
Zastosowanie technologii informacyjnych w administracji publicznej - multikonferencja w Bydgoszczy
13 kwi 2015
Urząd Statystyczny w Bydgoszczy we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Wiedzą oraz Wydziałem Zarządzania Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy jest organizatorem Multikonferencji pt. Zastosowanie technologii informacyjnych w administracji publicznej oraz narzędzi Business Intelligence w zarządzaniu budżetami jednostek samorządu terytorialnego, która odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 25-26 maja 2015 r.
Adres elektroniczny jako adres do doręczeń
17 gru 2014
Od 11 maja 2014 r. podanie w formie dokumentu elektronicznego powinno zawierać, obok innych elementów, również adres elektroniczny wnoszącego. Wskazanie prawidłowego adresu elektronicznego warunkuje realizację doręczenia elektronicznego, co dla organu, jak również strony postępowania (innych uczestników), ma kluczowe znaczenie.
Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością
27 lis 2014
Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.
Administracja publiczna - perspektywy i zagrożenia a wpływ nowych technologii
01 wrz 2014
Czy można przewidzieć przyszłość Administracji? Jej nowoczesne rozwiązania? Perspektywę najbliższych lat? Oczywiście, że tak.
Posłowie czekają na ekspertyzy w sprawie tzw. janosikowego
12 kwi 2012
Specjalna podkomisja zajmująca się projektami - obywatelskim i poselskim
- mającymi ograniczyć tzw. janosikowe, zanim przystąpi do
merytorycznych prac nad nimi, chce zapoznać się z opiniami ekspertów na
ten temat. Problemem okazał się termin ich przygotowania.
Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu
19 mar 2012
Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?
MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi
02 mar 2012
Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z
wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego
kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2
mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.
Premier zapowiada od 2013 r. 500 mln zł dotacji dla przedszkoli
02 mar 2012
Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by
od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku
wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu
upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.
Projekt ustawy metropolitalnej uzupełniany o poprawki
28 lut 2012
Projekt ustawy metropolitalnej dla aglomeracji katowickiej jest
uzupełniany o poprawki; jest też dla niego wstępne poparcie koalicjanta -
poinformował lider śląskiej PO, wiceminister gospodarki
Tomasz Tomczykiewicz.
Nowe zasady stosowania metryki sprawy
22 lis 2011
Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.
Umowy na czas określony w administracji publicznej
08 lis 2011
Niniejszy tekst omawia problematykę zatrudniania na czas określony
pracowników samorządowych, pracowników urzędów państwowych i pracowników
korpusu służby cywilnej.
Plusy i minusy samooceny urzędu
31 paź 2011
Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.