REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Białystok: Radni odrzucili obywatelski projekt ws. biletów

REKLAMA

Radni Białegostoku odrzucili w poniedziałek obywatelski projekt uchwały, której inicjatorzy chcieli zmienić sposób używania elektronicznych kart miejskich. Karty te służą jako bilety komunikacji miejskiej.

Pod projektem podpisało się ponad 6 tys. osób. Za obywatelskim projektem uchwały zagłosowało 12 radnych PiS i SLD, przeciwko byli radni PO (14 głosów), którzy mają większość w białostockiej Radzie Miejskiej. Nikt nie wstrzymał się od głosu.

REKLAMA

Sprawa dotyczy systemu tzw. elektronicznego biletu, który jest wprowadzany w mieście. Jednym z jego elementów jest elektroniczna karta miejska, która - po zasileniu odpowiednią kwotą - działa jako bilet komunikacji miejskiej. Według założeń, bilet trzeba za każdym razem przykładać do specjalnego czytnika. Dopiero po charakterystycznym kliknięciu bilet jest uważany za "skasowany".

REKLAMA

Inicjatorzy akcji chcieli, by bilety okresowe, np. miesięczne, były rejestrowane w elektronicznym systemie tylko raz - poprzez tzw. "kliknięcie", czyli przyłożenie karty do czytnika w autobusie - gdy pierwszy raz wsiada się do autobusu, a nie za każdym kolejnym. Motywowano, że to niewygodne zwłaszcza gdy w autobusie jest tłok.

Władze miasta uzasadniały natomiast, że każdorazowe "klikanie" pozwoli zebrać szczegółowe informacje o ruchu pasażerów w autobusach miejskich czy też obciążeniu danych linii po to, by móc udoskonalać sieć połączeń w mieście.

W czasie prób z nowym systemem okazało się jednak, że są problemy z "klikaniem" (czytniki nie zawsze czytają karty), a samych czytników jest za mało. Część pasażerów przykładała karty, część nie. Pod koniec 2011 r. radni zdecydowali, że do 1 czerwca 2012 roku odsunięte zostaje karanie osób, które nie "kliknęły" karty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podpisy pod obywatelskim projektem uchwały były zbierane jesienią 2011 r., gdy m.in. pojawiły się kolejki do wydania elektronicznej karty miejskiej - wówczas okazało się, że wdrażany system szwankuje.

Inicjator akcji zbierania podpisów Krzysztof Pogorzelski (działacz młodzieżówki PiS w Białymstoku, choć w akcji nie występował jako działacz tej partii-PAP) mówił w poniedziałek radnym, że system powinien "ułatwiać ludziom życie, a nie je utrudniać". Przekonywał, że istotą biletów okresowych jest to, że pasażer, który ma bilet wieloprzejazdowy, wsiadając do autobusu "chce mieć z głowy jakąkolwiek aktywność".

Niektórzy radni z PiS przeciwni każdorazowemu "klikaniu" mówili też, że wyciąganie biletu za każdym razem z portfela - to większa okazja dla złodziei.

Zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński podkreślał, że miasto chce pracować nad tym, by sieć komunikacyjna w Białymstoku była "bardziej efektywna". Przekonywał, że czytniki na karty są przy każdych drzwiach, nie trzeba więc - jak mówili niektórzy radni - biegać po całym autobusie, by przyłożyć kartę do czytnika, a uzyskane informacje pozwolą lepiej planować komunikację. Mówił, że obecnie np. nie wiadomo, ile razy jeździ autobusem dana osoba mająca bilet miesięczny, system ma pozwolić zebrać te dane.

Rafał Rudnicki z PiS apelował do radnych, by poparli obywatelski projekt, bo zmiany chce co najmniej kilka tysięcy osób. Dodał, że lekceważenie głosu mieszkańców w tej sprawie może zniechęcić ich do aktywności w przyszłości. "To społeczeństwo mówi nam o tym, czego potrzebuje" - mówił.

Zbigniew Nikitorowicz z PO mówił, że nie rozumie, "jaki jest problem z przyłożeniem karty do czytnika". "To minimalny problem" - oceniał.

REKLAMA

Elektroniczny bilet to jeden z elementów wdrażanych w Białymstoku zmian dotyczących poprawy jakości transportu publicznego w mieście, który jest dofinansowany ze środków UE. E-bilet został wprowadzony w ramach drugiego etapu tego projektu. Oprócz biletów to także remonty dróg, zakupy autobusów. Sam system e-biletu - kosztuje około 14 mln zł - informowały wcześniej władze miasta.

Uchwała ws. biletów była drugą inicjatywą obywatelską w Radzie Miejskiej Białegostoku. Poprzednia w minionych latach dotyczyła nazwania bulwarów nad rzeką Białą w centrum miasta imieniem księdza Stanisława Hałki, założyciela gimnazjum polskiego w 1915 roku. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA