REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uzależnienie konserwatorów od wojewodów utrudnia ochronę zabytków

REKLAMA

Podporządkowanie wojewódzkich konserwatorów zabytków wojewodom utrudnia ochronę zabytków w Polsce - uważa resort kultury. W czwartek na posiedzeniu sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu resort przedstawił stan realizacji ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

W Polsce do ewidencji zabytków wpisanych jest ok. 600 tys. historycznych obiektów. "Zabytki w tak ogromnej liczbie powinny być poddawane systematycznej konserwacji i ochronie" - podkreślił wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Żuchowski. Przekonywał posłów, że jedną z podstawowych trudności w sprawowaniu prawidłowej i skutecznej ochrony zabytków jest podporządkowanie wojewódzkich służb konserwatorskich wojewodom.

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister zaznaczył, że orzekanie przez wojewódzkie organy konserwatorskie w ramach uznania administracyjnego ogranicza możliwości realizacji jednolitej polityki ochrony dziedzictwa narodowego na terenie całego kraju. Według niego wyeliminowanie lub ograniczenie wydawania decyzji na tych zasadach wymaga nowelizacji ustawy.

Wojewódzcy konserwatorzy zabytków - w świetle ustawy organ pierwszej instancji w sprawach związanych z ochroną zabytków - wchodzą w skład administracji wojewódzkiej - informował Żuchowski. Wiceminister pełni w resorcie funkcję generalnego konserwatora zabytków, który orzeka w imieniu ministra kultury w sprawach związanych z zabytkami jako organ wyższej instancji. Jego zadaniem jest też sprawowanie nadzoru nad wojewódzkimi służbami konserwatorskimi.

Do najważniejszych kompetencji wojewódzkich konserwatorów należy prowadzenie rejestru zabytków. Historyczne obiekty wpisane do rejestru mogą być przebudowane jedynie za pozwoleniem konserwatora. Ustawa nie wprowadza jednak żadnych ograniczeń co do zakresu proponowanych przekształceń budynku, jedynie poza jego całkowitą rozbiórką - podkreśla ministerstwo kultury.

Wyburzenie zabytku uwzględnionego w rejestrze jest możliwe po wykreśleniu go z rejestru, o czym rozstrzyga generalny konserwator zabytków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamów książkę: Dyscyplina finansów publicznych po zmianach >>


REKLAMA

Zdaniem Żuchowskiego, "najbardziej wartościowe zabytki są ulokowane w historycznych centrach miast i do dziś są to miejsca szczególnie cenne". Istnieje - w jego opinii - ogromne zainteresowanie ze strony inwestorów, aby przejąć zabytkową nieruchomość i zrealizować w tym miejscu własną inwestycję. Skuteczną ochronę historycznych obiektów mógłby zapewnić plan zagospodarowania przestrzennego - stwierdził Żuchowski. Jednak, według niego, prowadzenie konsekwentnej polityki przestrzennej w Polsce przerwały kilka lat temu zmiany w przepisach prawnych. Od tamtej pory samorządy mogą w łatwy sposób ingerować w plany zagospodarowania.

Skuteczną ochronę zabytków utrudnia też brak hierarchii historycznych obiektów. Jak podkreślił Żuchowski, każdy zabytek ma w świetle prawa taką samą rangę. Wyjątek stanowi uznanie zabytku za pomnik historii, co podnosi status obiektu. Tytułem tym, nadawanym przez prezydenta Polski, wyróżniono dotychczas 48 zabytków.

Podczas dyskusji posłanka Barbara Bubula (PiS) zwróciła uwagę na szkody wywołane załamaniem się planowania przestrzennego w Polsce. "Nie dotyczy to tylko samej przebudowy obiektów architektonicznych, ale tez niszczenia panoramy zabytkowych miast" - zaznaczyła. Posłanka odniosła się do sytuacji Krakowa, gdzie reklamy, maszty oświetleniowe, obiekty małej architektury doprowadzają do degradacji otoczenia zabytków.

Poseł Jerzy Fedorowicz (PO) sugerował, że dobrym rozwiązaniem ochrony zabytków, stosowanym m.in. w Wielkiej Brytanii, mogłaby być nawiązywanie współpracy pomiędzy prywatnymi właścicielami zabytków a konserwatorami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA

Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

REKLAMA