reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Euro 2012: Gdańsk przygotowany w ponad 90 procentach

Euro 2012: Gdańsk przygotowany w ponad 90 procentach

Miasto Gdańsk jest gotowe do Euro 2012 w ponad 90 proc. - ocenił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski, odpowiedzialny za miejskie inwestycje związane z mistrzostwami Europy w piłce nożnej.

Wśród najważniejszych zadań, które zostały jeszcze do wykonania przed rozpoczęciem Euro, wymienił budowę strefy kibica, roboty na Węźle Kliniczna oraz ułożenie warstwy ścieralnej asfaltu na części Trasy Słowackiego, prowadzącej z lotniska na stadion. "Nie ma ryzyka, abyśmy nie zdążyli z tym pracami" - zapewnił Bojanowski.

Jedną z największych inwestycji zrealizowanych w Gdańsku przed Euro jest rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie. Jak zapewnił rzecznik portu Michał Dargacz, do połowy maja zakończy się także modernizacja starego terminala pasażerskiego, który z nowym terminalem jest połączony tunelem.

Natomiast nie będzie gotowy najlepszy dojazd z lotniska na PGE Arenę Gdańsk, prowadzący Trasą Słowackiego. Trwa bowiem przebudowa tej ulicy. Zakończono budowę pierwszego odcinka trasy, od lotniska do obwodnicy Trójmiasta.

"Drugi odcinek trasy, od ronda Św. Jana de La Salle do Al. Rzeczypospolitej, powinien być gotowy +w zakresie przejezdności+, czyli ma być oddana do użytku przynajmniej jedna jezdnia w każdą stronę" - poinformowała rzeczniczka miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, Magdalena Skorupka-Kaczmarek. Dodała, że "niewykluczone, że na części tego odcinka tj. od ronda de La Salle do skrzyżowania z ul. Chrzanowskiego gotowe będą dwie jezdnie w każdą stronę".

Trwają też prace na trzecim odcinku Słowackiego, czyli od ul. Hallera w Gdańsku Brzeźnie do węzła przy ul. Marynarki Polskiej w pobliżu stadionu. Na tym odcinku prace także nie będą zakończone. "Do 20 maja ma być gotowe skrzyżowanie ulic Hallera, Czarny Dwór i Nowej Słowackiego oraz zostanie wykonany fragment Trasy Słowackiego umożliwiający bezpośredni zjazd do stadionu" - wyjaśniła Skorupka-Kaczmarek.

Zwróciła uwagę, że niedokończona część Trasa Słowackiego będzie wykorzystywana podczas Euro przez UEFA i pojazdy uprzywilejowane.

Z lotniska oraz z autostrady A-1 i obwodnicy trójmiejskiej do centrum miasta i na PGE Arenę Gdańsk dojazd będzie prowadził Trasą W-Z. Ostatni, liczący dwa kilometry odcinek tej jednej z najważniejszych arterii w mieście został oddany do użytku pod koniec 2011 roku. Trasa W-Z z obwodnicą Trójmiasta łączy się na rozbudowywanym węźle Karczemki. Rzecznik GDDKiA w Gdańsku Piotr Michalski zapewnił PAP, że rozbudowa węzła, uważanego za największy w północnej części kraju, zakończy się w pierwszej połowie maja.

Jednocześnie zapewnił, że "robione jest wszystko, aby do końca maja zapewnić przejezdność także budowanej Obwodnicy Południowej Gdańska". Ta trasa nie prowadzi bezpośrednio w kierunku stadionu, ale może znacznie poprawić poruszanie się w trójmiejskiej aglomeracji. Południowa obwodnica Gdańska zaczyna się na "siódemce" w Koszwałach, a kończy na węźle w Straszynie, który będzie łączył dwie drogi ekspresowe, S6 i S7 (obwodnice południową i trójmiasta).

Zakończone zostały już dwie ważne dwie inwestycje drogowe w pobliżu PGE Areny Gdańsk, a trzecia ma się zakończyć w maju. Przebudowano ulicę Żaglową, która prowadzi na stadionowe parkingi. Ta ulica ma teraz po dwa pasy ruchu w każdą stronę, powstały też dodatkowe chodniki o szerokości od trzech do ośmiu metrów, sygnalizacja świetlna, ścieżka rowerowa oraz nowa nawierzchnia przejazdu kolejowego.

Zmodernizowano (wydłużono i poszerzono) także zabytkowy wiadukt nad torami kolejowymi na ulicy Uczniowskiej, który ułatwi dojazd na stadion z północnych dzielnic Gdańska oraz z Sopotu i Gdyni.

Rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Katarzyna Kaczmarek poinformowała PAP, że do 18 maja zakończy się rewitalizacja układu drogowego Letnicy, gdzie położony jest stadion. Ma być przebudowanych siedem okolicznych ulic, mają być nowe chodniki i instalacja oświetleniowa.

Zapewniła, że do połowy maja zostanie także zakończona modernizacja węzła Kliniczna prowadzącego w kierunku stadionu. Podczas mistrzostw ten węzeł ma być wykorzystywany głównie przy organizacji ruchu pieszego.

Władze Gdańska liczą, że dotarcie kibiców na stadion bardzo ułatwi połączenie kolejowe na stadion. Z tego wzgledu zmodernizowany został 3,5 km odcinek linii kolejowej z Gdańska Głównego na PGE Arenę Gdańsk. Połączenia osobowe zostało zawieszone na tej trasie w 2005 roku.

Dobiega końca budowa nowego peronu Gdańsk Stadion-Expo, który położony jest około 300 metrów od stadionu piłkarskiego. Maciej Dutkiewicz z PKP Polskie Linie Kolejowe poinformował PAP, że w ciągu kilku dni rozpoczną się procedury związane z odbiorami budowlanymi by uzyskać dopuszczenie do użytkowania peronu przy PGE Arena.

W ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej przebudowanych zostało 30 km torów tramwajowych, czyli 30 proc. wszystkich torowisk w mieście. Zmodernizowano torowiska m.in. w dzielnicach sąsiadujących z PGE Areną Gdańsk, czyli w Brzeźnie, Nowym Porcie i na Przymorzu oraz na Węźle Kliniczna, które jest kluczowe dla ruchu tramwajowego podczas UEFA Euro 2012.

"Podstawą transportu podczas UEFA Euro 2012 mają być w Gdańsku środki komunikacji publicznej" - zapowiedział dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski.

W dni meczowe teren wokół stadionu PGE Arena Gdańsk oraz niektóre drogi dojazdowe będą zamknięte dla ruchu kołowego bezpośrednio po porannym szczycie. Inne ulice zostaną wyłączone cztery godziny przed spotkaniem. Planuje się, że normalna organizacja ruchu drogowego zostanie przywrócona do trzech godzin po zakończeniu każdego meczu.

Z myślą o kibicach, którzy przylecą na lotnisko w Gdańsku Rębiechowie, wytyczono dwie dedykowane linie autobusowe. Jedna o długości 15 kilometrów prowadzi do centrum miasta, do którego będzie można dotrzeć w ciągu 18 minut. Druga na PGE Arenę Gdańsk jest o dwa kilometry krótsza, ale jej pokonanie zajmie prawie 27 minut. W ciągu godziny autobusy będą mogły przewieźć na obu trasach po 1500 osób.

"Te linie nie będą miały sztywnego rozkładu jazdy. Autobusy będą odjeżdżały spod terminala w zależności od potrzeb, aby zapewnić jak największą efektywność tych kursów" - wyjaśnił kierownik Działu Inżynierii Ruchu ZDiZ Tomasz Wawrzonek.

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Tanecki

Posiada ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu ochroną danych osobowych i bezpieczeństwem informacji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama