REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza debata konsultacyjna o dostępie do informacji publicznej

REKLAMA

Liczymy, że wspólnie z różnymi środowiskami uda się nam wypracować założenia zmian zasad dostępu do informacji publicznej - poinformowało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. W poniedziałek w MAC odbyła się pierwsza debata w tej sprawie.

W dyskusji udział wzięli m.in. przedstawiciele parlamentu, naukowcy, dziennikarze i przedstawiciele organizacji pozarządowych. "Chodzi o znalezienie modelu dostępu do informacji publicznej, który będąc przejrzystym dla obywatela, jednocześnie zapewniałby administracji komfort w jej przekazywaniu" - powiedział rzecznik prasowy MAC Artur Koziołek.

REKLAMA

REKLAMA

Dodał, że konsultacje przydadzą się w pracach prowadzonych nad roboczą wersją zmian ustawy o dostępie do informacji publicznej. "W dyskusji wskazywano na potrzebę stworzenia projektu, który odgórnie określiłby, jak powinna wyglądać szeroka informacja publiczna" - zaznaczył rzecznik. Jak dodał, termin kolejnego spotkania ustalono wstępnie na początek czerwca, skład uczestników debaty ma zostać poszerzony m.in. o Rzecznika Praw Obywatelskich.

"Poprosiłem, żeby w pracach mógł brać udział RPO, bo jest organem, który zajmuje się ochroną praw człowieka i obywatela, a dostęp do informacji jest jednym z takich praw" - wyjaśnił PAP prawnik i publicysta zajmujący się prawem internetowym i informacją publiczną Piotr Waglowski. Dodał, że w debacie akcentował, iż administracja publiczna nie może przejmować roli mediów, np. wydając gazetki samorządowe. "Oczekuję raczej tego, aby administracja udostępniała informacje, a nie bawiła się w publicystykę" - zaznaczył.

Z kolei zajmująca się problematyką informacji publicznej prof. Teresa Górzyńska z Instytutu Nauk Prawnych PAN powiedziała, że poniedziałkowe spotkanie w MAC miało charakter zapoznawczy i organizacyjny. "Konkretów na razie nie ma, bo najpierw trzeba przygotować program i problemy do dalszej dyskusji" - zaznaczyła.

REKLAMA

W połowie kwietnia Trybunał Konstytucyjny uznał, że nowelizacja ustawy o dostępie do informacji publicznej uchwalona we wrześniu zeszłego roku jest niezgodna z ustawą zasadniczą w zakresie, w jakim wprowadziła przepis ograniczający prawo do takiej informacji ze względu na ważny interes gospodarczy państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TK wskazał wtedy, że przepis został wprowadzony do ustawy w niekonstytucyjny sposób. Zawierająca to uregulowanie poprawka została zgłoszona przez - uczestniczącego również w poniedziałkowej dyskusji w MAC - senatora PO Marka Rockiego i wprowadzona do ustawy podczas prac senackich. Trybunał uznał, że Senat nie może wprowadzać poprawek, które wykraczają poza materię ustawy przekazanej przez Sejm. Nowelizację zaskarżył do TK prezydent Bronisław Komorowski.

"Rząd wskazuje, iż widzi potrzebę przeprowadzenia gruntownej reformy prawa dostępu do informacji publicznej i jednocześnie powrotu do dyskusji nad właściwą redakcją art. 5 ust. 1a ustawy (który został zakwestionowany przez TK - PAP). W ramach prac zostanie także dokonany przegląd ustawodawstwa krajowego w zakresie tajemnic. Przegląd planowany jest na drugą połowę roku" - wskazywało wcześniej MAC.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA