REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza debata konsultacyjna o dostępie do informacji publicznej

REKLAMA

Liczymy, że wspólnie z różnymi środowiskami uda się nam wypracować założenia zmian zasad dostępu do informacji publicznej - poinformowało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. W poniedziałek w MAC odbyła się pierwsza debata w tej sprawie.

W dyskusji udział wzięli m.in. przedstawiciele parlamentu, naukowcy, dziennikarze i przedstawiciele organizacji pozarządowych. "Chodzi o znalezienie modelu dostępu do informacji publicznej, który będąc przejrzystym dla obywatela, jednocześnie zapewniałby administracji komfort w jej przekazywaniu" - powiedział rzecznik prasowy MAC Artur Koziołek.

REKLAMA

REKLAMA

Dodał, że konsultacje przydadzą się w pracach prowadzonych nad roboczą wersją zmian ustawy o dostępie do informacji publicznej. "W dyskusji wskazywano na potrzebę stworzenia projektu, który odgórnie określiłby, jak powinna wyglądać szeroka informacja publiczna" - zaznaczył rzecznik. Jak dodał, termin kolejnego spotkania ustalono wstępnie na początek czerwca, skład uczestników debaty ma zostać poszerzony m.in. o Rzecznika Praw Obywatelskich.

"Poprosiłem, żeby w pracach mógł brać udział RPO, bo jest organem, który zajmuje się ochroną praw człowieka i obywatela, a dostęp do informacji jest jednym z takich praw" - wyjaśnił PAP prawnik i publicysta zajmujący się prawem internetowym i informacją publiczną Piotr Waglowski. Dodał, że w debacie akcentował, iż administracja publiczna nie może przejmować roli mediów, np. wydając gazetki samorządowe. "Oczekuję raczej tego, aby administracja udostępniała informacje, a nie bawiła się w publicystykę" - zaznaczył.

Z kolei zajmująca się problematyką informacji publicznej prof. Teresa Górzyńska z Instytutu Nauk Prawnych PAN powiedziała, że poniedziałkowe spotkanie w MAC miało charakter zapoznawczy i organizacyjny. "Konkretów na razie nie ma, bo najpierw trzeba przygotować program i problemy do dalszej dyskusji" - zaznaczyła.

REKLAMA

W połowie kwietnia Trybunał Konstytucyjny uznał, że nowelizacja ustawy o dostępie do informacji publicznej uchwalona we wrześniu zeszłego roku jest niezgodna z ustawą zasadniczą w zakresie, w jakim wprowadziła przepis ograniczający prawo do takiej informacji ze względu na ważny interes gospodarczy państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TK wskazał wtedy, że przepis został wprowadzony do ustawy w niekonstytucyjny sposób. Zawierająca to uregulowanie poprawka została zgłoszona przez - uczestniczącego również w poniedziałkowej dyskusji w MAC - senatora PO Marka Rockiego i wprowadzona do ustawy podczas prac senackich. Trybunał uznał, że Senat nie może wprowadzać poprawek, które wykraczają poza materię ustawy przekazanej przez Sejm. Nowelizację zaskarżył do TK prezydent Bronisław Komorowski.

"Rząd wskazuje, iż widzi potrzebę przeprowadzenia gruntownej reformy prawa dostępu do informacji publicznej i jednocześnie powrotu do dyskusji nad właściwą redakcją art. 5 ust. 1a ustawy (który został zakwestionowany przez TK - PAP). W ramach prac zostanie także dokonany przegląd ustawodawstwa krajowego w zakresie tajemnic. Przegląd planowany jest na drugą połowę roku" - wskazywało wcześniej MAC.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA