Powstanie studium wykonalności łącznicy PKP Czarnca-Włoszczowa
REKLAMA
Marszałek świętokrzyski Adam Jarubas i dyrektor Oddziału Regionalnego PKP PLK S.A. w Lublinie Sławomir Burczaniuk podpisali w środę w Kielcach umowę w tej sprawie. Na opracowanie studium wykonalności prawie czterokilometrowej łącznicy strony umowy mają wydać razem 850 tys. zł. Zgodnie z założeniami całego przedsięwzięcia, za trzy lata miałaby powstać kompletna dokumentacja, a w 2015 r. oddano by inwestycję do użytku.
REKLAMA
REKLAMA
Jak powiedział Burczaniuk, połączenie Kielc z CMK, po której od końca przyszłego roku pociągi mają jeździć z prędkością 200 km/godz. (obecnie 160 km/godz.), nie tylko skróciłoby podróż ze stolicy woj. świętokrzyskiego do Warszawy z 3,5 do 2-2,5 godz., ale także umożliwiłoby w przyszłości lepsze połączenie Kielc m.in. z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem, a także innymi miastami w zachodniej części Polski.
Jarubas dodał, że włączenie regionu świętokrzyskiego do sieci szybkich kolei to priorytetowe zadanie dla władz wojewódzkich. Wyraził zarazem przekonanie, że w nowej perspektywie finansowej UE inwestycje kolejowe będą mieć także pierwszorzędną rangę i możliwe będzie dofinansowanie budowy łącznicy Czarnca - Włoszczowa Północ z któregoś z funduszy europejskich.
Stacja Włoszczowa Północ - jedyny przystanek na najszybszej w kraju trasie kolejowej Warszawa-Kraków - funkcjonuje od października 2006 roku. Peron dla ekspresów we Włoszczowie powstał m.in. dzięki wsparciu Przemysława Gosiewskiego - ówczesnego ministra w kancelarii premiera, lidera PiS w regionie świętokrzyskim.
Podróż z Kielc do Warszawy przez Radom trwa, według rozkładu jazdy, 3,5 godz. W 2014 r. - gdy skumulują się prace rewitalizacyjne na linii nr 8 między Skarżyskiem-Kamienną a Kielcami - wydłuży się. W związku z tym, rozważane są m.in. różne warianty objazdów, m.in. z wykorzystaniem CMK przez łącznicę w Żelisławicach lub w Psarach - poinformował dyr. kieleckiego zakładu PKP PLK Adam Młodawski.
REKLAMA
REKLAMA