REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Resort cyfryzacji złożył do KE plan naprawczy w sprawie e-administracji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Resort cyfryzacji złożył do Komisji Europejskiej plan naprawczy, który ma pomóc w odmrożeniu unijnych pieniędzy na rozwój e-administracji - poinformował resort cyfryzacji w poniedziałkowym komunikacie.

Rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Artur Koziołek poinformował w komunikacie, że plan naprawczy - "Remedial Action Plan" (RAP) - to efekt ustaleń poczynionych podczas majowego spotkania ministra cyfryzacji Michała Boniego z unijnym komisarzem ds. polityki regionalnej Komisji Europejskiej Johannesem Hahnem.

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawione Komisji Europejskiej działania naprawcze dotyczą systemu zarządzania i kontroli nad projektami oraz obejmują wszystkie projekty realizowane w ramach siódmej osi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, pozwalając na skuteczniejsze zarządzanie dalszą realizacją inwestycji informatycznych.

"Kompleksowy plan naprawczy mógł powstać w dwa tygodnie dzięki opublikowanemu przez nas w kwietniu raportowi Państwo 2.0 Nowy start e-administracji. Zawarliśmy w nim rekomendacje dotyczące działań naprawczych, które szczegółowo opisujemy w RAP. Najważniejsza jest systemowa poprawa zarządzania projektami, wzmocnienie narzędzi monitoringu i kontroli oraz etapowa ocena realizacji projektów" - powiedział cytowany w komunikacie minister Boni.

Dodał, że kolejnym krokiem jest ocena rozwiązań i projektów, w ramach wspólnego zespołu z KE, tak by do 20 czerwca wypracować ostateczne przesłanki podjęcia dobrej dla nas decyzji na rzecz odblokowania unijnych środków. "Spodziewamy się decyzji najwcześniej jesienią, bowiem KE ma formalnie pół roku na ustosunkowanie się do wniosku" - stwierdził.

REKLAMA

W komunikacie napisano, że najważniejsze zmiany dotyczą wzmocnienia systemu monitorowania projektów i weryfikacji osiąganych postępów realizacji oraz silniejszego powiązania go z procedurą weryfikacji wniosków o płatność oraz wynikami kontroli. "Tak prowadzona analiza stanu zaawansowania prac pozwoli stwierdzić z wyprzedzeniem, czy osiągnięcie założonych celów nie jest zagrożone" - napisano w komunikacie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwiększona ma zostać też intensywność wsparcia doradczego udzielanego beneficjentom projektów. W tym celu przeprowadzone zostaną obowiązkowe szkolenia dla osób uczestniczących w projektach w zakresie zamówień publicznych, w tym szkolenie z zakresu działań antykorupcyjnych.

Projekty wdrażające elektroniczną obsługę administracyjną w krajach UE (e-government) są realizowane w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. Na realizację całego programu w Polsce dostępne jest ponad 9,7 mld euro, z czego ponad 8,2 mld euro to dotacje Unii Europejskiej. Na e-government jest przeznaczonych 8 proc. tej kwoty.

W połowie kwietnia KE zdecydowała o przerwaniu wypłat dla Polski na projekty elektronicznej administracji (e-governmet) ze względu na obawy związane z legalnością i regularnością wydatków oraz niską efektywnością zarządzania dofinansowaniem UE. Stało się tak w związku ze śledztwem, jakie prowadzi warszawska prokuratura apelacyjna ws. ustawiania za łapówki przetargów na zakup sprzętu i usług teleinformatycznych przez Centrum Projektów Informatycznych w czasie, gdy funkcjonowało ono w ramach b. Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W październiku ubiegłego roku zatrzymano siedem osób; w tym b. dyrektora CPI MSWiA Andrzeja M.

W kwietniu br. minister Boni informował, że efektem wstrzymania przez Komisję Europejską wypłacania środków UE na projekty e-administracji nie będzie zawieszenie ich realizacji. Zapewniał też, że Polska nie straci tych pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA