REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o ustawowym obowiązku dołączenia do systemu e-Doręczeń. Do kiedy?

e-doręczenia
Media

REKLAMA

REKLAMA

e-Doręczenia. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że 10 grudnia wchodzi w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przez podmioty publiczne wskazane w ustawie. Jak dołączyć do systemu? Co w przypadku problemów? 

e-Doręczenia od 10 grudnia

10 grudnia wchodzi w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przez podmioty publiczne wskazane w ustawie. „Podmioty zobowiązane ustawą deklarują chęć dołączenia do systemu, jednak wciąż niewielki procent włączył się w proces wdrożenia, dlatego namawiam, aby nie odkładać tego na później i już teraz podjąć kroki w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy” – podkreśla minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.

REKLAMA

REKLAMA

Realizujemy szkolenia, dostępne są także liczne materiały instruktażowe z obsługi skrzynki e-Doręczeń. Szkolenia były prowadzone w organach prowadzących (ministerstwach) oraz jednostkach samorządu terytorialnego. Liczymy na pomoc organów nadzorujących podległe jednostki i wsparcie w mobilizacji tych podmiotów do wdrożenia e-Doręczeń. Ministerstwo cyfryzacji dostarczyło narzędzia prawne i techniczne, aby cały proces przebiegł możliwie najsprawniej.

„Zdajemy sobie sprawę, że jest to rewolucja. Przypomnę, że e-Doręczenia to nie tylko założenie skrzynki, ale też konieczność np. dostosowania wewnętrznych procedur związanych z przekazywaniem korespondencji w poszczególnych podmiotach” – dodaje Janusz Cieszyński.

e-Doręczenia - jak dołączyć do systemu?

Krok 1. Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń.

REKLAMA

  • wniosek należy podpisać elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).
  • potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku.

Krok 2. Aktywuj skrzynkę do e-Doręczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jeśli będziesz korzystać ze skrzynki online, wejdź na edoreczenia.gov.pl.
  • jeśli będziesz korzystać z EZD, podłącz swój system (możesz to zrobić przez edoreczenia.gov.pl)

Krok 3. Skrzynkę do e-Doręczeń znajdziesz w dwóch miejscach: pod adresem mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki) i na edoreczenia.gov.pl.

Jak przetestować system e-Doręczeń

Nowa, cyfrowa forma komunikacji pomiędzy podmiotami publicznymi, obywatelami i firmami ma usprawnić przepływ informacji i gwarantować bezpieczeństwo danych. Żeby sprawdzić, jak będą działać e-Doręczenia, możesz je także przetestować w swojej organizacji.

Przypominamy, że środowisko testowe dostępne jest od wielu miesięcy, o czym informowaliśmy już wcześniej na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Urzędy mogą założyć testowe adresy do e-Doręczeń i sprawdzić, jak działa skrzynka albo podłączyć testową wersję systemu kancelaryjnego. To pomoże podmiotom przygotować wewnętrzne procedury, jeszcze przed właściwym wdrożeniem.

e-Doręczenia a ePUAP – wątpliwości

Budujemy spójny i skuteczny system, w którym skupione będą wszystkie usługi i kanały komunikacji z urzędami. Kluczem do tego jest wdrożenie e-Doręczeń i integracja z ekosystemem e-usług dostępnych na stronie mobywatel.gov.pl.

Od 10 grudnia rozpocznie się okres przejściowy, w którym będą obowiązywały dwa kanały komunikacji z administracją publiczną: dostępny obecnie ePUAP oraz e-Doręczenia.

Platforma ePUAP będzie funkcjonować po 10 grudnia. Dla prawników z podmiotów publicznych Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało szczegółową opinię wskazującą interpretację nowych przepisów.

e-Doręczenia - jakie są korzyści?

  • bezpieczna korespondencja,
  • wiarygodność korespondencji – nadawca oraz adresat są identyfikowani podczas odbioru przesyłki,
  • bezpieczeństwo prawne – e-Doręczenia są zgodne z regulacjami europejskim (eIDAS ) i ustawą o e-Doręczeniach,
  • kompleksowość – korespondencję można wysłać do osób fizycznych, osób prawnych oraz podmiotów administracji publicznej,
  • przejrzystość procesów – czas każdej czynności w procesie potwierdza kwalifikowany znacznik czasu,
Ważne

Ministerstwo Cyfryzacji zachęca do składania wniosków o nadanie adresu do e-Doręczeń. Nie trzeba od razu jej aktywować – można to zrobić 10 grudnia br.

Warto sprawdzić, które podmioty w pierwszej kolejności MUSZĄ dołączyć do e-Doręczeń i zobaczyć najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Problem z usługą można zgłosić na infolinii pod nr. (0048) 22-250-01-45

Materiały do pobrania są dostępne na stronie www.gov.pl.

kom/ amac/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA