Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o ustawowym obowiązku dołączenia do systemu e-Doręczeń. Do kiedy?
REKLAMA
REKLAMA
- e-Doręczenia od 10 grudnia
- e-Doręczenia - jak dołączyć do systemu?
- Jak przetestować system e-Doręczeń
- e-Doręczenia a ePUAP – wątpliwości
- e-Doręczenia - jakie są korzyści?
e-Doręczenia od 10 grudnia
REKLAMA
10 grudnia wchodzi w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przez podmioty publiczne wskazane w ustawie. „Podmioty zobowiązane ustawą deklarują chęć dołączenia do systemu, jednak wciąż niewielki procent włączył się w proces wdrożenia, dlatego namawiam, aby nie odkładać tego na później i już teraz podjąć kroki w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy” – podkreśla minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
REKLAMA
Realizujemy szkolenia, dostępne są także liczne materiały instruktażowe z obsługi skrzynki e-Doręczeń. Szkolenia były prowadzone w organach prowadzących (ministerstwach) oraz jednostkach samorządu terytorialnego. Liczymy na pomoc organów nadzorujących podległe jednostki i wsparcie w mobilizacji tych podmiotów do wdrożenia e-Doręczeń. Ministerstwo cyfryzacji dostarczyło narzędzia prawne i techniczne, aby cały proces przebiegł możliwie najsprawniej.
„Zdajemy sobie sprawę, że jest to rewolucja. Przypomnę, że e-Doręczenia to nie tylko założenie skrzynki, ale też konieczność np. dostosowania wewnętrznych procedur związanych z przekazywaniem korespondencji w poszczególnych podmiotach” – dodaje Janusz Cieszyński.
e-Doręczenia - jak dołączyć do systemu?
Krok 1. Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń.
- wniosek należy podpisać elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).
- potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku.
Krok 2. Aktywuj skrzynkę do e-Doręczeń
- jeśli będziesz korzystać ze skrzynki online, wejdź na edoreczenia.gov.pl.
- jeśli będziesz korzystać z EZD, podłącz swój system (możesz to zrobić przez edoreczenia.gov.pl)
Krok 3. Skrzynkę do e-Doręczeń znajdziesz w dwóch miejscach: pod adresem mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki) i na edoreczenia.gov.pl.
Jak przetestować system e-Doręczeń
REKLAMA
Nowa, cyfrowa forma komunikacji pomiędzy podmiotami publicznymi, obywatelami i firmami ma usprawnić przepływ informacji i gwarantować bezpieczeństwo danych. Żeby sprawdzić, jak będą działać e-Doręczenia, możesz je także przetestować w swojej organizacji.
Przypominamy, że środowisko testowe dostępne jest od wielu miesięcy, o czym informowaliśmy już wcześniej na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Urzędy mogą założyć testowe adresy do e-Doręczeń i sprawdzić, jak działa skrzynka albo podłączyć testową wersję systemu kancelaryjnego. To pomoże podmiotom przygotować wewnętrzne procedury, jeszcze przed właściwym wdrożeniem.
e-Doręczenia a ePUAP – wątpliwości
Budujemy spójny i skuteczny system, w którym skupione będą wszystkie usługi i kanały komunikacji z urzędami. Kluczem do tego jest wdrożenie e-Doręczeń i integracja z ekosystemem e-usług dostępnych na stronie mobywatel.gov.pl.
Od 10 grudnia rozpocznie się okres przejściowy, w którym będą obowiązywały dwa kanały komunikacji z administracją publiczną: dostępny obecnie ePUAP oraz e-Doręczenia.
Platforma ePUAP będzie funkcjonować po 10 grudnia. Dla prawników z podmiotów publicznych Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało szczegółową opinię wskazującą interpretację nowych przepisów.
e-Doręczenia - jakie są korzyści?
- bezpieczna korespondencja,
- wiarygodność korespondencji – nadawca oraz adresat są identyfikowani podczas odbioru przesyłki,
- bezpieczeństwo prawne – e-Doręczenia są zgodne z regulacjami europejskim (eIDAS ) i ustawą o e-Doręczeniach,
- kompleksowość – korespondencję można wysłać do osób fizycznych, osób prawnych oraz podmiotów administracji publicznej,
- przejrzystość procesów – czas każdej czynności w procesie potwierdza kwalifikowany znacznik czasu,
Ministerstwo Cyfryzacji zachęca do składania wniosków o nadanie adresu do e-Doręczeń. Nie trzeba od razu jej aktywować – można to zrobić 10 grudnia br.
Warto sprawdzić, które podmioty w pierwszej kolejności MUSZĄ dołączyć do e-Doręczeń i zobaczyć najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.
Problem z usługą można zgłosić na infolinii pod nr. (0048) 22-250-01-45
Materiały do pobrania są dostępne na stronie www.gov.pl.
kom/ amac/
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA