reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Śląski samorząd czeka na wnioski od klientów Mati World Holidays

Śląski samorząd czeka na wnioski od klientów Mati World Holidays

Ruszyła procedura, w ramach której klienci niewypłacalnego biura podróży Mati World Holidays z Chorzowa będą mogli ubiegać się o zwrot pieniędzy. Wnioski w tej sprawie przyjmuje samorząd woj. śląskiego.

Z obecnych szacunków wynika, że koszt ściągnięcia do kraju ok. 200 klientów upadającego biura przekroczył o ok. 20 tys. zł wartość gwarancji ubezpieczeniowej. Urzędnicy wskazują jednak, że poszkodowani turyści i tak powinni składać swoje roszczenia. Niewykluczone, że np. klienci, którzy zawierali umowy z duży wyprzedzeniem, będą mogli otrzymać środki z ubiegłorocznej polisy.

W poniedziałkowym komunikacie urząd marszałkowski woj. śląskiego w Katowicach poprosił klientów Mati World Holidays, którzy przedwcześnie musieli wrócić z wakacji lub w ogóle nie pojechali, o przygotowanie zawartych z biurem umów o świadczenie usług turystycznych i dowodów wpłat. Potrzebne jest także oświadczenie klienta, że organizator nie wykonał umowy, z podaniem żądanej kwoty. Dokumenty te należy dołączyć do formularza zgłoszenia roszczeń z gwarancji ubezpieczeniowej.

Formularz umieszczono na stronie internetowej www.slaskie.pl w specjalnej zakładce pod nazwą "Problemy biur podróży". Formularz razem z załącznikami należy dostarczyć lub przesłać na adres wydziału turystyki i sportu urzędu marszałkowskiego w Katowicach.

W urzędzie działa też infolinia dla klientów upadłych biur podróży z regionu. O pomoc samorządu i procedury zwrotu pieniędzy można pytać pod katowickimi numerami telefonów: 32 77 40 973 i 32 77 40 976 lub wysyłając e-mail na adres www.sport@slaskie.pl. Telefony działają w godz. 7.30-15.30.

Wszystkie koszty wynikające z organizacji powrotu do kraju turystów są pokrywane za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego z tzw. kwoty gwarancyjnej, jaką jest zobowiązane zabezpieczyć biuro podróży, aby uzyskać wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystyki. W przypadku Mati Word Holidays kwota tego ubezpieczenia to ok. 57 tys. euro. Prawdopodobnie kwotę gwarancyjną wyczerpała organizacja powrotów klientów biura do kraju.

Zgodnie z zapisami umów gwarancji ubezpieczeniowych nieprzekraczalny termin składania roszczeń dla klientów, którzy zawarli umowy w okresie od 1 marca 2011 do 28 lutego 2012 r. upływa 28 lutego 2013 r., a dla klientów, którzy zawarli umowy po 1 marca 2012 r. - do 28 lutego 2014 r.

W miniony czwartek upadające biuro podróży Mati World Holidays dostarczyło do urzędu marszałkowskiego poprawione oświadczenie o niewypłacalności. Wcześniej, we wtorek, biuro jedynie pocztą elektroniczną zapowiedziało złożenie wniosku o upadłość i poprosiło samorząd woj. śląskiego o pomoc w ściągnięciu swoich klientów do Polski. Wobec trudnej sytuacji turystów za granicą służby urzędu marszałkowskiego natychmiast zaczęły organizować transport dla pozostawionych w Egipcie i Tunezji ok. 200 turystów - mimo braku formalnego oświadczenia o niewypłacalności biura. Wszyscy turyści wrócili już do Polski.

Już wcześniej samorządowcy oszacowali, że koszty związane z transportem i dodatkowymi noclegami dla turystów przekroczą wartość sumy gwarancyjnej Mati World Holidays. Samorząd nie wyklucza procesu z biurem w tej sprawie.

Od początku sezonu turystycznego upadłość lub niewypłacalność ogłosiło kilka biur podróży, a także spółki lotnicze należące do grupy OLT Express. W woj. śląskim oprócz Mati World Holidays o swojej niewypłacalności poinformowało także biuro podróży Aquamaris z Bielska-Białej. Również wszyscy jego klienci są już w Polsce. Transport zorganizował dla nich urząd marszałkowski.

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Wideoszkolenie: JPK_VAT w nowej formie149.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Michał Dankowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama