REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląski samorząd czeka na wnioski od klientów Mati World Holidays

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ruszyła procedura, w ramach której klienci niewypłacalnego biura podróży Mati World Holidays z Chorzowa będą mogli ubiegać się o zwrot pieniędzy. Wnioski w tej sprawie przyjmuje samorząd woj. śląskiego.

Z obecnych szacunków wynika, że koszt ściągnięcia do kraju ok. 200 klientów upadającego biura przekroczył o ok. 20 tys. zł wartość gwarancji ubezpieczeniowej. Urzędnicy wskazują jednak, że poszkodowani turyści i tak powinni składać swoje roszczenia. Niewykluczone, że np. klienci, którzy zawierali umowy z duży wyprzedzeniem, będą mogli otrzymać środki z ubiegłorocznej polisy.

REKLAMA

REKLAMA

W poniedziałkowym komunikacie urząd marszałkowski woj. śląskiego w Katowicach poprosił klientów Mati World Holidays, którzy przedwcześnie musieli wrócić z wakacji lub w ogóle nie pojechali, o przygotowanie zawartych z biurem umów o świadczenie usług turystycznych i dowodów wpłat. Potrzebne jest także oświadczenie klienta, że organizator nie wykonał umowy, z podaniem żądanej kwoty. Dokumenty te należy dołączyć do formularza zgłoszenia roszczeń z gwarancji ubezpieczeniowej.

Formularz umieszczono na stronie internetowej www.slaskie.pl w specjalnej zakładce pod nazwą "Problemy biur podróży". Formularz razem z załącznikami należy dostarczyć lub przesłać na adres wydziału turystyki i sportu urzędu marszałkowskiego w Katowicach.

W urzędzie działa też infolinia dla klientów upadłych biur podróży z regionu. O pomoc samorządu i procedury zwrotu pieniędzy można pytać pod katowickimi numerami telefonów: 32 77 40 973 i 32 77 40 976 lub wysyłając e-mail na adres www.sport@slaskie.pl. Telefony działają w godz. 7.30-15.30.

REKLAMA

Wszystkie koszty wynikające z organizacji powrotu do kraju turystów są pokrywane za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego z tzw. kwoty gwarancyjnej, jaką jest zobowiązane zabezpieczyć biuro podróży, aby uzyskać wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystyki. W przypadku Mati Word Holidays kwota tego ubezpieczenia to ok. 57 tys. euro. Prawdopodobnie kwotę gwarancyjną wyczerpała organizacja powrotów klientów biura do kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zapisami umów gwarancji ubezpieczeniowych nieprzekraczalny termin składania roszczeń dla klientów, którzy zawarli umowy w okresie od 1 marca 2011 do 28 lutego 2012 r. upływa 28 lutego 2013 r., a dla klientów, którzy zawarli umowy po 1 marca 2012 r. - do 28 lutego 2014 r.

W miniony czwartek upadające biuro podróży Mati World Holidays dostarczyło do urzędu marszałkowskiego poprawione oświadczenie o niewypłacalności. Wcześniej, we wtorek, biuro jedynie pocztą elektroniczną zapowiedziało złożenie wniosku o upadłość i poprosiło samorząd woj. śląskiego o pomoc w ściągnięciu swoich klientów do Polski. Wobec trudnej sytuacji turystów za granicą służby urzędu marszałkowskiego natychmiast zaczęły organizować transport dla pozostawionych w Egipcie i Tunezji ok. 200 turystów - mimo braku formalnego oświadczenia o niewypłacalności biura. Wszyscy turyści wrócili już do Polski.

Już wcześniej samorządowcy oszacowali, że koszty związane z transportem i dodatkowymi noclegami dla turystów przekroczą wartość sumy gwarancyjnej Mati World Holidays. Samorząd nie wyklucza procesu z biurem w tej sprawie.

Od początku sezonu turystycznego upadłość lub niewypłacalność ogłosiło kilka biur podróży, a także spółki lotnicze należące do grupy OLT Express. W woj. śląskim oprócz Mati World Holidays o swojej niewypłacalności poinformowało także biuro podróży Aquamaris z Bielska-Białej. Również wszyscy jego klienci są już w Polsce. Transport zorganizował dla nich urząd marszałkowski.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA