REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBA: 14 zmian w systemie oświadczeniach majątkowych osób publicznych m.in. polityków, samorządowców, dyrektorów

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
CBA: 14 zmian w systemie oświadczeniach majątkowych osób publicznych m.in. polityków, samorządowców, dyrektorów
CBA: 14 zmian w systemie oświadczeniach majątkowych osób publicznych m.in. polityków, samorządowców, dyrektorów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

CBA proponuje jedną ustawę o oświadczeniach majątkowych. Z tego wynika pośrednio próba centralizacji walki w korupcją. Umożliwia to Internet. Oświadczenia majątkowe mogą być w łatwo sposób zamieszczane według jednolitego wzorca w jednym albo kilku rejestrach.

I w łatwy sposób dostępne dla mediów, kontrahentów i każdego obywatela.

REKLAMA

REKLAMA

Łatwo sprawdzisz oświadczenia majątkowego każdej osoby zobowiązanej do ich składania. CBA proponuje jedną ustawę, która to umożliwi.

Centralne Biuro Antykorupcyjne przedstawiło założenia przygotowywanego projektu „Ustawy o oświadczeniach o stanie majątkowym”. CBA proponuje 14 zmian w systemie składania oświadczeń majątkowych:

Propozycja 1. jeden ujednolicony akt prawny, zastępujący nieścisłe, przestarzałe i niespójne zapisy w zakresie oświadczeń majątkowych zawarte w dwudziestu ośmiu aktach prawnych,

Propozycja 2. jeden elektroniczny formularz oświadczenia majątkowego, zastępujący siedemnaście dotychczas obowiązujących wzorów formularzy oświadczeń majątkowych,

REKLAMA

Propozycja 3. zawarcie regulacji na temat sposobu składania oświadczeń majątkowych, który ma się odbywać w formie elektronicznej. Digitalizacja procesu składania oświadczeń majątkowych z jednej strony sprawi, że proces ten będzie w znacznym stopniu ułatwiony dla osób zobowiązanych (elektroniczne wypełnianie formularza deklaracji przy wsparciu danymi z rejestrów publicznych i deklarowanymi we wcześniejszych oświadczeniach majątkowych), z drugiej strony znacznie ułatwi uprawnionym organom badanie prawidłowości i prawdziwości tych oświadczeń,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycja 4. wprowadzenie instrukcji wypełnienia oświadczenia majątkowego, w chwili obecnej brak jest formalnych, jednolicie wiążących wytycznych, precyzujących obowiązki osób zobowiązanych do złożenia oświadczeń majątkowych,

Propozycja 5. wprowadzenie jednolitych terminów składania oświadczeń majątkowych dla wszystkich grup zawodowych w miejsce niejednolitych i niespójnych terminów składania oświadczeń przez poszczególne grupy zawodowe,

Propozycja 6. zweryfikowany pod kątem zasadności katalog osób obowiązanych do składania oświadczeń majątkowych, zawierający w szczególności osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne (PEP), nieobjęte obowiązkiem składania oświadczeń majątkowych w aktualnym stanie prawnym,

Propozycja 7. doprecyzowanie przepisów dotyczących zakresu przedmiotowego składanych oświadczeń majątkowych, co wyeliminuje dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne osób zobowiązanych do składania oświadczeń,

Propozycja 8. wprowadzenie brakujących w systemie prawnym definicji niektórych pojęć, takich jak np. „kolekcja”, jako uporządkowany zbiór przedmiotów jednego rodzaju np. dzieł sztuki, czy wyrobów jubilerskich. Celem uzyskania precyzji przy składaniu oświadczeń majątkowych i ułatwienia określania przynależności poszczególnych składników majątkowych przez osoby pozostające w związkach małżeńskich zdefiniowanie pojęcia majątku własnego,

Propozycja 9. opracowanie precyzyjnego katalogu składników majątkowych, uwzględniającego nowoczesne sposoby lokowania majątku, zwłaszcza w zakresie zasobów finansowych (np. kryptowaluty),

Propozycja 10. wprowadzenie sankcji za niezłożenie oświadczenia majątkowego na odejście ze stanowiska - w obecnym stanie prawnym brak jest takiej sankcji,

Propozycja 11. wprowadzenie możliwości dokonania korekty oświadczenia. Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują bowiem możliwości korygowania złożonych już oświadczeń, choć w praktyce takie korekty są dokonywane,

Propozycja 12. doprecyzowanie przepisów dotyczących jawności oświadczeń majątkowych,

Propozycja 13. wprowadzenie nowej kompetencji Szefa CBA, w zakresie żądania od osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego, złożenia dodatkowego oświadczenia, według stanu majątku na dzień określony w wezwaniu,

Propozycja 14. wprowadzenie jednolitych, realnych i adekwatnych sankcji karnych i finansowych (dywersyfikacja odpowiedzialności).

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA