reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Szkoły obowiązkowo z nauczycielem wspomagającym od 2016 r.

Szkoły obowiązkowo z nauczycielem wspomagającym od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. w placówkach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną, będą obowiązkowo zatrudniani asystenci nauczyciela lub nauczyciele wspomagający - zdecydowało MEN.

Do tej pory w klasie mogła być zatrudniona osoba do pomocy nauczycielowi tylko jeśli zgodę na to wyraził organ prowadzący placówkę.

Zobacz również: Magister w przedszkolu w 2016 r.?

Teraz, jeżeli dziecko będzie mieć w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zalecenie, że może realizować obowiązek szkolny w placówce ogólnodostępnej z pomocą nauczyciele wspomagającego, szkoła obligatoryjnie będzie musiała mu to zapewnić. Zatrudnienie takiej osoby nie będzie wymagało specjalnej zgody organu prowadzącego.

Chodzi o uczniów, którzy mają orzeczenie wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone.

Według minister edukacji Joanny Kluzik-Rostkowskiej nowe rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie uwzględnia m.in. postulaty rodziców dzieci niepełnosprawnych, nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli organów sprawujących nadzór pedagogiczny i organizacji pozarządowych.

Zgodnie z dokumentem, pomoc nauczyciela, nauczyciel wspomagający, asystent powinien mieć kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Obowiązek jego zatrudnienia dotyczy szkół, przedszkoli, a także innych form wychowania przedszkolnego.

Rozporządzenie wprowadziło również możliwość - za zgodą organu prowadzącego - zmniejszenia liczby dzieci w oddziale integracyjnym przedszkola lub liczby uczniów w klasie integracyjnej. Obecnie przepisy określają, że jest to od 15 do 20 uczniów, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

Ze zmian zadowolone jest Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera "Nie-Grzeczne Dzieci", które prowadzi projekt "Wszystko Jasne", poświęcony dostępności i jakości edukacji dla uczniów niepełnosprawnych. Podkreśla jednak, że nie wszystkie postulaty uwzględniono.

"Nadal zostaje bardzo wąski katalog niepełnosprawności, które uprawniają do uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z chorobami neurologicznymi, zaburzeniami psychicznymi nadal nie otrzymają wsparcia. Oczywiście w teorii przepisy oświatowe umożliwiają udzielenie im pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale w praktyce bez orzeczenia i subwencji placówki oświatowe niewiele zrobią" - poinformowało stowarzyszenie na stronie projektu "Wszystko Jasne".(PAP)

Polecamy serwis: Oświata

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Przybysz

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama