REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Subwencja oświatowa w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Subwencja oświatowa w 2016 r. wyniesie blisko 41,5 mld zł. Jak poinformowała wiceminister edukacji Marzenna Drab, na podstawie danych statystycznych o liczbie uczniów oraz etatów nauczycieli, szacuje się, że gminy dostaną z subwencji oświatowej 26 mld 212 mln 300 tys. zł, powiaty dostaną 14 mld 451 mln zł, a województwa - 667 mln 600 tys. zł.

MEN: subwencja oświatowa w 2016 r. wyniesie blisko 41,5 mld zł

Całość środków na edukację w 2016 r. wyniesie blisko 45,9 mld zł, w tym subwencja oświatowa wyniesie blisko 41,5 mld zł - wynika z projektu budżetu państwa. Sejmowe komisje: edukacji i samorządu terytorialnego zaopiniowały go pozytywnie.

REKLAMA

REKLAMA

Całość zaplanowanych w projekcie budżetu państwa na 2016 r. środków przeznaczonych na oświatę wynosi łącznie 45 mld 892 mln 380 tys. zł (wzrosną one o 2,8 proc. w stosunku do ubiegłorocznych środków). Z tego subwencja oświatowa ma wynieść 41 mld 496 mln 952 tys. zł, czyli stanowić będzie 90,4 proc. całej kwoty na edukację. Jest ona o 1,12 mld zł większa od subwencji w 2015 r., czyli o 2,8 proc.

Jak poinformowała wiceminister edukacji Marzenna Drab, na podstawie danych statystycznych o liczbie uczniów oraz etatów nauczycieli, szacuje się, że gminy dostaną z subwencji oświatowej 26 mld 212 mln 300 tys. zł (w tym miasta na prawach powiatu w zakresie zadań dotyczących gmin 6 mld 599 mln 600 tys. zł), czyli 63,4 proc., powiaty dostaną 14 mld 451 mln zł (w tym miasta na prawach powiatów w zakresie zadań dotyczących powiatów 6 mld 665 mln 800 tys. zł), czyli 35 proc., a województwa - 667 mln 600 tys. zł, to jest 1,6 proc.

Zobacz również: Edukacja domowa 2016 - nowe zasady finansowania

REKLAMA

Jak zaznaczyła, w kwocie subwencji uwzględniono skutki finansowe zmian zadań oświatowych wynikające z nauki w szkołach dzieci sześcioletnich w obecnym roku szkolnym oraz ze zmiany wynikającej z podniesienia wieku obowiązku szkolnego z sześciu do siedmiu lat od 1 września 2016 r. "W związku z zakładaną zmianą w zakresie wieku obowiązku szkolnego z kwoty subwencji oświatowej została przeniesiona kwota 84 mln zł do rezerwy celowej +na zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego+" - powiedziała Drab. W efekcie tego przesunięcia rezerwa ta wyniesie w 2016 r. 1 mld 670 mln zł. W związku ze zwiększeniem liczby dzieci w edukacji przedszkolnej poprzez pozostawienie w niej sześciolatków zwiększona ma być w 2016 r. kwota dotacji z budżetu dla samorządów na jednego przedszkolaka z 1305 zł na 1370 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poseł Jan Grabiec (PO) pytał o symulacje dotyczące skutków finansowych dla samorządów wynikających z podniesienia wieku obowiązku szkolnego. O to czy przeprowadzono symulacje pytała też Katarzyna Lubnauer (Nowoczesna). Zwracała uwagę głównie na to, że pozostawienie sześciolatków na przedszkolach oznacza, że miejsce w nich znaleźć będzie trzeba nie dla trzech roczników jak obecnie, ale dla czterech. "Nie wiem, jak państwo to liczycie. Nie widzę tu porządnej symulacji, a z mojej analizy wynika, że dla trzylatków w wielu miejscach zabraknie miejsc" - zaznaczyła.

O tym, że zwiększenie kwoty dotacji nie zrekompensuje samorządom różnicy między środkami jakie dostają z subwencji na jednego ucznia, a kwotą dotacji na jednego przedszkolaka mówił wiceprezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Krzysztof Baszczyński. Przypomniał, że kwota na jednego ucznia to ponad 5 tys. zł. "Nie widzimy tego tak różowo, jak państwo. W przedszkolach może zostać nawet 311 tys. sześciolatków. Pozostanie w przedszkolach oznacza, że gminy nie dostaną na nie subwencji, a to ok. 180 mln zł miesięcznie. W okresie od września do grudnia, które obejmuje ten budżet, to ponad 700 mln zł" - wyliczał.

Z kolei Lech Sprawka (PiS) zaznaczył, że suma zadań związanych z edukacją przedszkolną dzieci w wieku 3-6 lat i klas I-III szkoły podstawowej "jest w przybliżeniu taka sama". "Pragnę zwrócić uwagę, że jeśli powstanie większa liczba oddziałów klas I wynikających z tego, że część rodziców sześciolatków podejmie decyzję o posłaniu dzieci wcześniej do szkoły, a część rodziców może zdecydować się - mówiąc kolokwialnie - na powtórzenie pierwszej, drugiej klasy, to automatycznie powstanie mniejsza liczba zerówek i odwrotnie" - mówił.

Zwrócił też uwagę, na to, że koszty kształcenia i opieki w szkołach podstawowych są większe niż koszty funkcjonowania "zerówek" oraz, że zarówno wychowanie przedszkolne, jak i prowadzenie szkół podstawowych, jest zadaniem własnym samorządu tego samego szczebla, czyli gminy. "W związku z tym bez konieczności bardzo precyzyjnego ograniczenia jest tutaj bardzo duże bezpieczeństwo na to, że warunki (…) nie będą gorsze" - ocenił.

Wiceminister zaznaczyła zaś, że przesunięte 84 mln zł to właśnie środki na zapewnienie wychowania przedszkolnego dla 4- i 3-latków. "Zakładamy, że 3- i 4-latki zostaną objęte wychowaniem przedszkolnym" - powiedziała. "Na dzień dzisiejszy, jeśli chodzi o miejsca w przedszkolach mamy dane, że w placówkach publicznych jest wolnych 50 tys. miejsc, a w niepublicznych 90 tys. (…) to 140 tys. miejsc. Dodatkowych 100 tys. można stworzyć w bardzo krótkim okresie” - oceniła Drab.

W projekcie budżetu państwa środki na edukację znalazły się także w budżetach ośmiu resortów - łącznie w wysokości 1 mld 639 mln 585 tys. zł oraz w rezerwach celowych. Całość środków w rezerwach wynosi 2 mld 543 mln 212 tys. zł. W tym rezerwa na "awans zawodowy nauczycieli" wyniesie 17 mln 851 tys. zł, na Stypendia Prezesa Rady Ministrów - 11 mln zł, na "wyrównanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży" - 786 mln zł (w tym na program zapewniający bezpłatne podręczniki kolejnym rocznikom uczniów - 331 mln 968 tys. zł, na program "wyprawka szkolna" - 24 mln zł, a na program "Bezpieczna i przyjazna szkoła" - 6 mln zł).

Zaplanowano też rezerwy: na program "Bezpieczna +" wysokości 20 mln zł, na finansowanie polsko-ukraińskiej współpracy młodzieży - 4 mln zł, na przygotowanie i prowadzenie egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie - 4 mln 361 tys. zł, na Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa - 30 mln zł oraz na zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego - 1 mld 670 mln zł.

Za pozytywnym zaopiniowanie projektu budżetu w części dotyczącej oświaty - o co wnioskował Sprawka w imieniu PiS - głosowało 31 posłów, 10 - było przeciw, trzech - wstrzymało się od głosu.

Po posiedzeniu połączonych komisji sejmowych posłowie PO: Joanna Kluzik-Rostkowska, Kinga Gajewska, Jan Grabiec na konferencji prasowej w Sejmie zapowiedzieli zorganizowanie 20 stycznia konferencji pod hasłem "Zamach na edukację". Celem konferencji ma być przedstawienie opinii ekspertów, organizacji pozarządowych, nauczycieli, rodziców i uczniów na temat zmian w ustawie o systemie oświaty dotyczących podwyższenia wieku obowiązku szkolnego oraz likwidacji gimnazjów.

"Za nami błyskawiczna zmiana dotycząca sześciolatków w szkole. Był to projekt poselski bez oceny skutków regulacji, bez konsultacji społecznych. Przed nami zapowiadana przez PiS zmiana dotycząca likwidacji gimnazjów. Może być tak samo - możemy pewnego dnia zostać tak samo zaskoczeni projektem poselskim bez oceny skutków, bez konsultacji, bez refleksji. Dlatego postanowiliśmy wziąć sprawę w swoje ręce" - powiedziała Kluzik-Rostkowska wyjaśniając dlaczego PO organizuje w Sejmie konferencję. (PAP)

dsr/ pz/

Polecamy serwis: Oświata

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA