| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Zamówienia publiczne > Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.

Ustawodawca rozwiał wątpliwości dotyczące możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby podmiotów trzecich w zakresie kryteriów selekcji.

W dniu 14 grudnia 2016 r. weszła w życie ustawa z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, która między innymi wprowadziła istotną zmianę w prawie zamówień publicznych. Wątpliwości, jakie pojawiały się na gruncie dotychczasowego brzmienia ustawy, dotyczące możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby podmiotów trzecich w zakresie kryteriów selekcji, zostały rozwiane. Ustawodawca jasno wskazał, iż od 14 grudnia 2016 r. nie będzie możliwe uzyskanie dodatkowych punktów na podstawie zasobów udostępnionych przez podmiot trzeci.

Wdrożona w lipcu 2016 r. nowelizacja ustawy prawo zamówień publicznych wprowadziła wiele zmian w dotychczasowej procedurze udzielania zamówień, wcielając w życie wiele nowych rozwiązań prawnych. Nie obyło się jednak bez niejasności interpretacyjnych, które pojawiły się w procesie jej stosowania. Problematyczne okazały się tzw. „kryteria selekcji”, które zostały przez ustawodawcę wprowadzone jako nowe pojęcie odnoszące się do dwuetapowych postępowań o udzielenie zamówienia, tj. przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz partnerstwa innowacyjnego.

Zobacz też: Wyjaśnienia wykonawcy - skutki prawne

We wszystkich wskazanych powyżej procedurach pierwszy etap polega na wyłonieniu potencjalnych wykonawców, którzy nie podlegają wykluczeniu i spełniają wymagania podmiotowe określone przez zamawiającego. Zamawiający powinien z góry określić, ilu wykonawców może zakwalifikować się na tzw. krótką listę, tj. listę podmiotów, które będą mogły złożyć ofertę w drugim etapie postępowania, przy czym w przypadku przetargu ograniczonego liczba ta nie może być mniejsza niż 5, zaś w przypadku pozostałych procedur liczba ta nie może być mniejsza niż 3 podmioty. Problem pojawia się w przypadku, gdy większa liczba wykonawców spełni podstawowe wymagania przewidziane przez zamawiającego. Wówczas pomocne okazują się wymagania dodatkowe – tj. kryteria selekcji, pozwalające na wyłonienie z tej grupy kilku najlepszych z punktu widzenia zamawiającego wykonawców i umieszczenie ich na krótkiej liście.

Należy zauważyć, iż przepisy znowelizowanej ustawy prawo zamówień publicznych nie były spójne w zakresie możliwości powoływania się przez wykonawców na zasoby udostępnione przez podmioty trzecie w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Hay Group Polska

firma doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK