REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dąbrowa Górnicza: Magistrat buduje przejście przez tory kolejowe

REKLAMA

Jednopoziomowe przejście przez tory w rejonie kładki, na której w 2010 r. zginął 25-letni mężczyzna, buduje samorząd Dąbrowy Górniczej. Władze miasta wyjaśniają, że przyjęły takie rozwiązanie, ponieważ kolej przez ostatnie dwa lata nie wyremontowała kładki.

Jak poinformował piątek rzecznik dąbrowskiego magistratu Bartosz Matylewicz, miasto za budowę przejścia przez ruchliwą linię Katowice-Zawiercie zapłaci 212 tys. zł. Dodatkowo samorząd ma płacić kolei za jego funkcjonowanie - koszty do końca tego roku mają sięgnąć 150 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

"W związku z tym, że przejście przebiegać będzie przez tory, na których odbywa się normalny ruch kolejowy, po zakończeniu prac budowlanych miasto będzie musiało zawrzeć umowę ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe i co miesiąc płacić PKP ok. 40 tys. zł za wyłączenie z ruchu torów stacyjnych, wprowadzenie ograniczenia prędkości biegu pociągów do 20 km/h na dwóch torach oraz koszty oświetlenia" - wyjaśnił Matylewicz.

Podkreślił jednocześnie, że budowa legalnego przejścia przez tory w tym miejscu jest odpowiedzią na wielokrotne apele mieszkańców dzielnicy Strzemieszyce. Mieszkańcy po zamknięciu kładki po wypadku w 2010 r. muszą nadkładać drogi lub nielegalnie przechodzić przez tory pod zamkniętą kładką.

25-letni mieszkaniec Dąbrowy Górniczej zginął przed dwoma laty rażony prądem z sieci trakcyjnej, gdy załamała się pod nim deska w kładce. Od tego czasu trwał spór, kto jest odpowiedzialny stan techniczny obiektu - nieremontowanego od ponad 10 lat.

REKLAMA

Prokuratorzy w śledztwie wskazali na osobę, która w spółce PKP SA pełniła funkcję zarządcy w Rejonie Administrowania i Utrzymania Nieruchomości obejmującym m.in. Dąbrowę Górniczą. W procesie dotyczącym nieumyślnego spowodowania śmierci 25-latka sąd uznał jednak, że osoba ta nie była zobowiązana do zajmowania się kładką. W kwietniu w pierwszej instancji procesu zapadł wyrok uniewinniający.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć po wypadku Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nałożył na PKP obowiązek przeprowadzenia remontu, a potem ukarał spółkę karą 50 tys. zł, koleje odwoływały się od tych decyzji. Według kolejarzy obiekt w księgach figuruje jako mienie skarbu państwa, którym administruje gmina. Potwierdzili to dziennikarze lokalnych mediów.

Według informacji medialnych, wobec bałaganu mającego swoje źródła jeszcze w poprzedniej epoce, miasto w 2003 r. na prośbę PKP wpisało kładkę do ksiąg. Kolejarze mieli zapowiadać wówczas, że zaraz potem przewłaszczą obiekt, lecz tego nie zrobili.

"Decyzja o budowie przejścia zapadła ponad rok temu, kiedy po wielu interwencjach, prośbach i miesiącach bezczynności kolejowych spółek żadna z nich nie czuła się odpowiedzialna za stan kładki i jej remont. Wszelkie próby interwencji w tej sprawie kończyły się fiaskiem i wymijającymi odpowiedziami ze strony kolei" - wskazał Matylewicz.

Budowę jednopoziomowego przejścia miasto zaproponowało Oddziałowi Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA w Katowicach wiosną ub. roku. O przedstawienie warunków technicznych, jakie musi spełnić przejście przez tory, a także zgodę na wejście w teren i przeprowadzenie prac budowlanych prezydent miasta zwrócił się 1 kwietnia 2011 r. Taka procedura była konieczna, ponieważ teren, na którym znajdują się kładka i tory ma charakter zamknięty i zgodnie z przepisami jest wyjęty spod jurysdykcji miasta.

Ostatecznie samorząd Dąbrowy Górniczej w ostatnich dniach wybrał firmę, która zbuduje przejście przez tory. W piątek teren przekazano wykonawcy, który na zrealizowanie kontraktu będzie miał ma 45 dni. W pobliżu kładki ułożone zostaną płyty przejazdowe i zainstalowane dwa spowalniające ruch pieszych wykonane z rur labirynty. Przejście zostanie też oświetlone i odpowiednio oznakowane.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego węgla od 1 lipca 2029 r. nie kupisz. Resort klimatu i środowiska szykuje nowy zakaz

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad wprowadzeniem zakazu sprzedaży niektórych sortymentów węgla gospodarstwom domowym. Od 1 lipca 2029 r. nie będzie możliwe zakupienie pewnych rodzajów węgla. Jednak dopuszczone do obrotu będą paliwa sortymentu orzech i groszek, przeznaczone dla klasowych urządzeń grzewczych, spełniających określone normy.

Ponad 57 000 zł dofinansowania. Rusza nabór wniosków do programu Aktywny Maluch

Aktywny Maluch to nowa odsłona programu, wcześniej znanego jako Maluch+. Zwiększono budżet programu z 5,5 mld zł do 6,5 mld zł, co pozwoli na powstanie jeszcze większej liczby żłobków w całym kraju. Obecnie trwa także 4. tura naboru ciągłego wniosków do programu, która potrwa do końca czerwca bieżącego roku.

Bez zmian w lekturach. Quo vadis zostaje. Uczniowie nie czytają żadnego żyjącego autora

Filolog prof. Krzysztof Biedrzycki zwrócił uwagę, że "w szkole podstawowej wśród lektur obowiązkowych nie ma ani jednego żyjącego autora". Jednocześnie zauważył, że wśród lektur dodatkowych jest ich wielu i lista została bardzo dobrze uzupełniona. "Jeśli celem w szkole podstawowej na języku polskim jest zachęcenie do czytania, to trzeba proponować lektury, które młodzież będzie chciała czytać" - podkreślił.

Duże utrudnienia w weekend w Warszawie. Prace drogowe, filmowcy, masa krytyczna i rozpoczęcie sezonu przez motocyklistów

Na mieszkańców Warszawy czekają w ten weekend spore utrudnienia. Gdzie dokładnie można spodziewać się problemów z ruchem ulicznym?

REKLAMA

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu do historycznego centrum

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu, zgodnie z którymi należy zgłosić swój przyjazd do historycznego centrum i dodatkowo wnieść opłatę 5 euro, jeśli nie ma się zamiaru zostawać na  noc. Już prawie 16 tys. osób uiściło opłatę. 

Maturzyści kończą rok szkolny. Kiedy egzaminy?

Piątek 26 kwietnia 2024 r. to ważny dzień dla tegorocznych maturzystów. Świadectwa ukończenia szkoły odbiorą uczniowie ostatnich klas liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia. 

Cyberprzemoc i przemoc szkolna przybierają na sile w zastraszającym tempie. Jak ochronić nasze dzieci?

Smartfon lub tablet pojawia się w dłoniach coraz młodszych dzieci. Dostęp do internetu rodzi wiele zagrożeń. W Polsce nawet jedno na pięcioro dzieci mogło doświadczyć przemocy w sieci. W szkołach też nie jest najlepiej – przemocy mogło doświadczyć 10 proc. dzieci.

Wybory do PE 2024. PKW zarejestrowała 4 komitety koalicyjne, 27 komitetów partii i 9 komitetów wyborców

Komitety wyborcze mają czas do 2 maja na zgłaszanie list kandydatów na europosłów. Kto może startować do Parlamentu Europejskiego?

REKLAMA

Dopłaty do zboża 2024 - rozporządzenie przyjęte! Stawki pomocy są zróżnicowane; 200-300 zł dopłaty do tony oraz 740-1620 zł dopłaty na 1 ha powierzchni upraw

Rząd przyjął rozporządzenie, na podstawie którego będzie realizowana pomoc w formie dopłat do zbóż dla producentów rolnych. Rolnicy, którzy sprzedali zboże od 1 stycznia do 10 marca otrzymają dopłatę 200 zł do tony, natomiast dla rolników, którzy sprzedali zboże od 11 marca i zrobią to do końca maja zaplanowano 300 zł do tony. Określono też stawki pomocy w przypadku sprzedaży zbóż w przeliczeniu na 1 ha powierzchni upraw, które są w przedziale 740-1620 zł.

Ministerstwo Zdrowia: Ogłoszono konkurs ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Oferty można składać do 9 maja 2024 r.

9 maja 2024 r. minie termin składania ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Realizatorami programu mogą być zarówno ośrodki prywatne, jak i podmioty publiczne.

REKLAMA