REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa instalacji termicznego przekształcania odpadów w PPP to dobry wybór

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany

REKLAMA

Partnerstwo publiczno-prywatne może być bardzo skutecznym narzędziem pozwalającym samorządom prowadzić efektywną gospodarkę odpadami komunalnymi. Dzięki temu możemy zapewnić efektywne gospodarowanie odpadami tworząc infrastrukturę opartą na innowacyjnych technologiach i wprowadzając nowoczesne standardy zarządzania i utrzymania powstałej infrastruktury.

Pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego wyjaśnia…

Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

Materiały prasowe

W Polsce to gminy odpowiadają za zagospodarowanie odpadów komunalnych, co obejmuje oczyszczanie miasta oraz zbiórkę i wywóz odpadów, a także ich składowanie i utylizację. Zgodnie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym powinniśmy dążyć do jak najmniejszej produkcji odpadów, a odpady wytworzone powinny być ponownie wprowadzone do obiegu, czyli poddane tzw. recyklingowi. Natomiast ta część odpadów zebranych selektywnie, która nie może być poddana recyklingowi, a posiada odpowiednie właściwości termiczne, może być poddana termicznemu przekształceniu w energię cieplną i elektryczną. Służą do tego instalacje termicznego przekształcania frakcji resztkowej odpadów.

REKLAMA

REKLAMA

Wspomniane instalacje wymagają zastosowania zaawansowanych technologii. Ponadto są to przedsięwzięcia wymagające bardzo wysokich nakładów inwestycyjnych. Dlatego planując takie przedsięwzięcie warto rozważyć jego realizację w partnerstwie publiczno‑prywatnym (PPP). Formuła PPP jest szansą na optymalizację projektu, podniesienie jego efektywności, a jednocześnie da możliwość wykorzystania wiedzy i kompetencji partnera prywatnego (której nie posiada podmiot publiczny) i zapewni finansowanie inwestycji.

Jak to się odbywa w praktyce? Zazwyczaj Partner prywatny finansuje inwestycję, projektuje, buduje i zarządza instalacją, ponosząc ryzyko budowy i dostępności. Natomiast gmina ponosi ryzyko popytu, a więc zapewnia, że do instalacji trafi odpowiednia ilość odpadów, której minimalny poziom jest zagwarantowany w umowie o PPP. W efekcie powstaje elektrociepłownia, dla której paliwem są odpady komunalne. Rozwiązanie to przynosi podwójną korzyść: po pierwsze pozwala na utylizację odpadów, po drugie uzyskujemy energię elektryczną i cieplną z odpadów w systemie wysoko sprawnej kogeneracji ograniczając wykorzystanie energii z węgla.

Mechanizm wynagrodzenia w takich umowach o PPP może opierać się na stałej opłacie wypłacanej przez samorząd (w PPP jest to tzw. opłata za dostępność) i uwzględniać pomniejszenie opłaty za dostępność o przychody ze sprzedaży energii cieplnej i elektrycznej, które czerpie partner prywatny.

REKLAMA

Warunkiem sukcesu projektów PPP z sektora termicznego przekształcania odpadów komunalnych jest bardzo staranna ocena efektywności, w szczególności analizy techniczne ilości i składu odpadów w gminie, które mogą być skierowane do planowanej instalacji oraz zapotrzebowania na energię cieplną i elektryczną.  Te parametry określają wydajność instalacji, która zapewni efektywne funkcjonowanie przez następne kilkadziesiąt lat, wskazują tym samym na jej opłacalność i wpływają na decyzję o realizacji przedsięwzięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym ważnym aspektem jest dobrze skonstruowana umowa PPP, gwarantująca utrzymanie określonych standardów utrzymania oraz właściwe zarządzanie umową, tj. np. monitorowanie czy postanowienia umowne są przestrzegane, a instalacja działa zgodnie z założonymi parametrami wskaźnikami jakości.

Realizując tego typu projekt, trzeba również pamiętać, że instalacje termicznego przekształcania odpadów to projekty wzbudzające żywe zainteresowanie mieszkańców. Dlatego szczególnie ważne będzie prowadzenie kampanii informacyjnej i konsultacji społecznych.

Dotychczas kilka miast podpisało umowy o PPP na realizację takich instalacji – są to Poznań, Olsztyn i Gdańsk. IPTOK w Poznaniu jest uważana za modelowy przykład hybrydowego PPP, tzn. takiego, które zostało zrealizowane z udziałem środków unijnych. Wartość dotacji z UE stanowiła 352 mln zł z 725 mln zł, 48,5% kosztów całości inwestycji. Instalacja mogąca przetworzyć do 210 tys. ton odpadów rocznie została oddana do użytkowania przed terminem – działa od 2016 roku. Partner prywatny będzie odpowiedzialny za jej eksploatację przez 25 lat od tej daty. Pozostałe instalacje – w Olsztynie i Gdańsku – są w trakcie budowy lub projektowania. Te projekty to największe projekty PPP realizowane obecnie w Polsce. Które miasto będzie następne?

Czym jest PPP?

Partnerstwo publiczno-prywatne (zwane w skrócie PPP) to metoda realizowania przedsięwzięć inwestycyjnych oraz świadczenia usług publicznych. Polega na współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i sektorem publicznym, która prowadzi do pełnego wykorzystania potencjału obydwu stron. Mówiąc najprościej, instytucja publiczna określa zadania (np. budowa szkoły, parkingu), a wybrany w drodze konkurencyjnego postępowania partner prywatny realizuje te cele najlepiej jak potrafi.

Po więcej informacji na temat partnerstwa publiczno-prywatnego warto zajrzeć na oficjalną stronę internetową ppp.gov.pl, gdzie poza podstawowymi wyjaśnieniami czym jest PPP i jak je stosować, znajdują się publikacje, wytyczne, dobre praktyki, komunikaty o prowadzonych szkoleniach, warsztatach oraz oferta wsparcia skierowana do podmiotów publicznych w zakresie przygotowania projektu do realizacji w PPP.

Na stronie znajduje się też baza danych dotycząca zakończonych oraz planowanych przedsięwzięć PPP, która stanowi doskonałe źródło informacji, a przede wszystkim inspiracji dla gmin, które chciałyby przeprowadzić inwestycję, wykorzystując PPP.

Ministerstwo uruchomiło również platformę e‑learningową na stronie pppszkolenia.gov.pl. Znajdują się na niej interaktywne lekcje, z których można dowiedzieć się: czym jest PPP, jak przygotować projekt w tej formule oraz jak wybrać partnera prywatnego. Dostęp do kursów jest darmowy, a dzięki formie online każdy może je przejść w swoim tempie.

Chcesz zdobyć wiedzę pozwalającą bezproblemowo przeprowadzić inwestycję w PPP? Zarejestruj się już dziś na stronie pppszkolenia.gov.pl.

fot. materiały prasowe

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA