REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy nie mogą finansować inwestycji jednocześnie z rezerwy subwencji ogólnej i z Polskiego Ładu

Subskrybuj nas na Youtube
Samorządy nie mogą finansować inwestycji jednocześnie ze środków rezerwy subwencji ogólnej i z Polskiego Ładu
Samorządy nie mogą finansować inwestycji jednocześnie ze środków rezerwy subwencji ogólnej i z Polskiego Ładu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Środki z rezerwy subwencji ogólnej przeznaczone są zarówno na zadania inwestycyjne jak i zadania bieżące, natomiast środki z Rządowego Funduszu Polski Ład przeznaczone są wyłącznie na zadania inwestycyjne.

Wiceminister finansów Sebastiana Skuzy podał dwa argumenty:

REKLAMA

REKLAMA

1) "w przypadku dopuszczenia możliwości łączenia źródeł finansowania doszłoby do sytuacji, w której tylko część środków z rezerwy subwencji ogólnej mogłaby być łączona ze środkami pochodzącymi z Rządowego Funduszu Polski Ład. Takiej możliwości nie miałyby samorządy, które uzyskały środki z rezerwy subwencji na zadania remontowe”, 

2) istotna jest kwestia wkładu własnego, który jest wymagany w obu instrumentach - w przypadku rezerwy subwencji, wkładem własnym nie mogą być inne środki z budżetu państwa, natomiast w przypadku Funduszu Polski Ład – nie mogą to być środki pochodzące z tego Funduszu.

„W przypadku połączenia środków Funduszu Polski Ład ze środkami rezerwy subwencji ogólnej wystąpi zjawisko nadmiernego finansowania zadań drogowych środkami zewnętrznymi, w stosunku do kosztów realizacji zadania” – zauważył wiceszef MF.

REKLAMA

Złe wydatkowanie subwencji ogólnej - kumulacja środków

Zdaniem Sebastiana Skuzy w przypadku zgody na aplikowanie o dofinansowanie przedsięwzięcia zarówno ze środków rezerwy subwencji jak i ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład doszłoby do sytuacji, w której środki zewnętrzne finansowałyby jedno przedsięwzięcie w 130% jego wartości, a samorząd nie przeznaczyłby na nie żadnych własnych środków (wysokość dofinansowania zadań realizowanych przy udziale środków rezerwy subwencji ogólnej wynosi 50 proc. wartości zadania, a poziom dofinansowania w Rządowym Funduszu Polski Ład wynosi od 80 proc. do 95  proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Złe wydatkowanie subwencji ogólnej - naruszenie ustawy o finansach publicznych

Zjawisko nadmiernego dofinansowania zadania (nawet, gdyby nie przekraczało ono limitów dla poszczególnych źródeł) stanowiłoby naruszenie art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym, wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny i z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiąganiu założonych celów.

Środki rezerwy subwencji ogólnej - podstawa prawna

Środki rezerwy subwencji ogólnej, o której mowa w art. 26 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672 z późn. zm.), tworzonej corocznie w budżecie państwa, przeznaczone są na cele wskazane w ustawie, tj. zarówno na wydatki inwestycyjne (art. 26 ust. 1 pkt 1) jak i na wydatki bieżące (art. 26 ust. 1 pkt 2 i 3). Rezerwą tą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego, m.in. określając corocznie kryteria jej podziału. Ustalane corocznie kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej przewidują, że poziom dofinansowania wnioskowanych zadań wynosi do 50 proc. wartości zadania. W przypadku większej ilości wniosków poziom dofinansowania, jak pokazuje doświadczenie lat ubiegłych, ulega nieznacznemu, kilkuprocentowemu obniżeniu.

Program Inwestycji Strategicznych - zasady prawne

Natomiast środki na realizację Programu Inwestycji Strategicznych dla gmin, powiatów i województw pochodzą ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 i przeznaczone są wyłącznie na cele inwestycyjne, enumeratywnie wymienione w Programie (§ 3 ust. 2 uchwały Nr 84/2021 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r., w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych), a wnioski o dofinansowanie z Programu, składane są do Prezesa Rady Ministrów. Określony w ww. uchwale Rady Ministrów poziom dofinansowania wnioskowanych zadań inwestycyjnych z Funduszu Polski Ład kształtuje się pomiędzy 80 proc. a 95 proc. wartości zadania.

artykuł opracował Tomasz Król

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA