Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renowacja placu przed ratuszem w PPP? To możliwe!

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
fot. materiały prasowe
Jak, dbając o aspekt ochrony zabytków, odnowić plac miejski w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, opowiada Tomasz Frischmann, burmistrz Oławy.

Przeprowadzili Państwo przebudowę Placu Piastów w Oławie. Na czym polegała ta inwestycja i co, w efekcie przeprowadzonych prac, zmieniło się dla okolicznych mieszkańców?

Przebudowa Placu Piastów w Oławie w zakresie projektowym trwała 4 lata. Jest to teren objęty ścisłym nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W przeszłości stanowił on dziedziniec zamkowy. Przez lata na terenie tym był zorganizowany parking dla mieszkańców, urzędników oraz osób odwiedzających Urząd Miejski w Oławie. Postanowiliśmy ten plac przebudować zgodnie z zaleceniem konserwatora zabytków. Uzgodnienia w tej sprawie trwały dość długo, bo aż 4 lata. Ostatecznie plac ten został wykonany w nawierzchni z kostki granitowej z odpowiednią podbudową oraz elementami małej architektury, z uwzględnieniem istniejącej zieleni i starodrzewu, który został w całości zachowany.

Dla okolicznych mieszkańców zmieniła się przede wszystkim estetyka tego miejsca, jego wygląd i funkcjonalność. Zwłaszcza jeśli chodzi o miejsca parkingowe, których jest niemal dwukrotnie więcej niż przed przebudową.

Inwestycja została zrealizowana w partnerstwie publiczno-prywatnym. Co przemawiało za wyborem tej właśnie metody realizacji inwestycji? Jakie to niesie ze sobą korzyści?

Zdecydowaliśmy się na taką formę inwestycji, ponieważ po pierwsze daje ona możliwość przeniesienia ryzyka inwestycyjnego na wykonawcę. Jest to teren zabytkowy, objęty nadzorem archeologicznym, cała odpowiedzialność w zakresie realizacji projektu była po stronie wykonawcy. Dodatkowo ryzyko inwestycyjne: pamiętajmy, że przystąpiliśmy do tego przedsięwzięcia w roku 2020 kiedy trwała pandemia. Był to okres, kiedy nie wiadomo było dokładnie w jakim kierunku będą szły inwestycje, nasze dochody z powodu pandemii zostały w tym czasie zachwiane. Dzięki PPP mogliśmy przerzucić na inwestora ryzyko finansowe. Inwestycja została ukończona z jego środków. Nie stanowi to długu w rozumieniu Ustawy o Finansach Publicznych, ponieważ spłacamy tę inwestycję na bieżąco, a mieszkańcy mogą korzystać z przebudowanej przestrzeni już od 2020 roku. Utrzymanie placu, zgodnie z umową, należy do wykonawcy.

Jakie były największe wyzwania podczas realizacji tego projektu?

Najważniejszym wyzwaniem podczas realizacji tego projektu był etap jego przygotowania. Przede wszystkim prace projektowe, a także uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Trwało to 4 lata, podczas gdy wykonanie samej inwestycji zajęło niecałe 6 miesięcy.

Ten projekt to nie pierwsza inwestycja, która przeprowadzili Państwo w PPP. Jakie jeszcze projekty zrealizowali Państwo z pomocą tej metody i czy w przyszłości planują Państwo realizacje kolejnych projektów we współpracy z partnerem prywatnym?

Jest to nasz trzeci projekt w ramach tego typu współpracy. Pierwszy z nich był to budowa budynku z przeznaczeniem na mieszkania socjalne. Drugi dotyczył  budowy dróg na osiedlu Zaodrze, a trzeci to właśnie Plac Piastów.

W przyszłości również planujemy realizację inwestycji w ramach PPP. Będą to głównie obiekty użyteczności publicznej takie, jak: hale sportowe czy boiska.

Z PPP korzysta nie tylko Urząd Miasta, ale też Gmina Wiejska otaczająca miasto Oława. Czy wójt tej gminy korzystał z Państwa doświadczeń?

Oczywiście tak, gminy korzystały z naszych doświadczeń. Przyglądano się temu, co robimy i wiem, że w niektórych gminach wiejskich tego typu inwestycje realizowane są w oparciu o nasze założenia.

Co jest najważniejsze, żeby z sukcesem zrealizować projekt PPP?

Najważniejsze w projektach PPP jest przełamanie pewnych barier związanych z samym podejściem do tych projektów. Jest to dla samorządów naprawdę bardzo dobre rozwiązanie. Przede wszystkim dlatego, że ryzyko inwestycyjne jest przerzucone na inwestora, spłata przedsięwzięcia jest rozłożona na lata i nie stanowi ona długu publicznego w rozumieniu ustawy. Dzięki temu projekt może być zrealizowany i mogą z niego korzystać mieszkańcy miasta.


Artykuł powstał w ramach kampanii informacyjno-promocyjnej prowadzonej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które jest Jednostką Centralną odpowiedzialną za rozwój sektora PPP w Polsce.

fot. materiały prasowe

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.