Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podejście procesowe w nowoczesnej administracji publicznej

  • Artykuł sponsorowany
COMARCH KRAKÓW
© Piotr Krajewski http://pkraje
Materiały prasowe

Współczesne zarządzanie organizacją wiąże się z podejściem procesowym. W tym modelu, kluczowe procesy biznesowe są identyfikowane, analizowane i optymalizowane, aby zapewnić maksymalną wydajność i jakość, a działania prowadzone są systematycznie i efektywnie. Zarządzanie procesowe pozwala zrozumieć, jak poszczególne czynności wpływają na osiąganie celów organizacji, a także umożliwia identyfikację i eliminację nieefektywnych praktyk. Efektywne zarządzanie procesami przekłada się na poprawę jakości usług oraz produktów, zwiększenie satysfakcji klientów a także lepsze wykorzystanie zasobów.

Niepewność dzisiejszych czasów sprawia, że trudno jest wyodrębnić i oszacować możliwe ryzyka. Dlatego istotne jest dostosowanie procesów biznesowych do zmieniających się warunków. Z pomocą przychodzi technologia oraz odpowiednie narzędzia, które wspierają organizacje w realizacji zmian i pozwalają mierzyć ich efektywność. 

Tym właśnie charakteryzuje się podejście procesowe, gdzie działalność organizacji automatyzowana jest za pomocą przepływu pracy i możliwe jest szybkie reagowanie na zmiany w jej otoczeniu. Szybkość wynika z faktu, że zmiany mogą być sprawnie implementowane już w ramach działających procesów, a nie struktur organizacyjnych – tak jak w podejściu tradycyjnym. 

Nie tylko otoczenie implikuje realizację zmian. Kluczowy wpływ mają rosnące potrzeby klientów, którzy oczekują wysokiej jakości usług i produktów dostarczanych w sposób szybki i efektywny. Aby było to możliwe konieczny jest odpowiedni podział, zarówno organizacyjny jak i funkcjonalny. Jednostka, dysponując strukturą organizacyjną i mapą procesów, może w metodyczny sposób systematyzować poszczególne etapy reorganizacji czy też niezbędnych usprawnień. 

Z użyciem odpowiedniej notacji możliwe jest przedstawianie kroków i działań koniecznych do wykonania określonych zadań w organizacji. To pozwala zrozumieć, jak wykonywana jest praca i zidentyfikować obszary do usprawnienia. 

Dzięki zarządzaniu procesami organizacje wiedzą, jak ich działania wpływają na wyniki i identyfikują obszary do optymalizacji. Szczegółowo zdefiniowane i udokumentowane procesy tworzą fundament dla systemów wspierających działalność organizacji, umożliwiając pomiar realizowanych działań (raportowanie), a przez to zapewniając możliwość optymalizacji.  

Wdrażanie podejścia procesowego w administracji publicznej

Wdrożenie podejścia procesowego jest zwykle wspierane przez implementację systemu informatycznego klasy EZD (elektroniczne zarządzanie dokumentami). System zapewnia funkcjonalności, dzięki którym możliwe jest elektroniczne uruchomienie procesów, monitorowanie, kontrolowanie i zarządzanie ich realizacją. Wdrożenie systemu EZD automatyzuje szereg kwestii, w tym: 

  • realizację i modyfikację procesów,
  • monitorowanie procesów i bieżącą kontrolę realizacji prac,
  • obsługę dokumentacji.

Wdrożenie zarządzania procesowego to korzyści dla organizacji, w tym:

  • kontrola działań, 
  • większa przejrzystość procesów, 
  • redukcja kosztów, 
  • poprawa jakości i szybkości realizacji zadań. 

Dzięki takiemu podejściu organizacje mogą dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku oraz zwiększać satysfakcję klientów. 

Szczególnym przykładem jest administracja publiczna, która regularnie monitoruje i ocenia działanie swoich procesów, aby stale doskonalić działania i dostosowywać się do zmieniających się potrzeb społeczeństwa. W rezultacie podejście procesowe staje się integralną częścią kultury organizacyjnej w administracji publicznej, wspierając bardziej efektywną pracę zorientowaną na obywateli.

Podsumowując: podejście procesowe w zarządzaniu nowoczesną organizacją to metoda na optymalizację działań i strategia adaptacji do dynamicznego otoczenia biznesowego. Poprzez skoncentrowanie się na procesach, organizacje mogą lepiej zrozumieć swoje działania, zwiększyć efektywność, poprawiając wyniki finansowe i konkurencyjność na rynku.

 

Systemy do zarządzania procesami i dokumentacją 

Comarch dostarcza rozwiązania dla administracji publicznej, takie jak Comarch EZD Cloud wraz z dostępnym silnikiem procesów Comarch BPM czy Comarch e-Urząd, które zapewniają podejście procesowe, umożliwiają elektroniczną obsługę spraw i zarządzanie dokumentami. Dzięki tym systemom możliwe jest składanie wniosków, odbiór dokumentów, regulowanie płatności, a także cyfryzacja procesów obsługi spraw i rejestrów publicznych.

Interesuje Cię temat systemów do obiegu dokumentów? Zapraszamy na webinar z naszym ekspertem już 27 maja o godzinie 11:00. Dowiesz się jak wdrożyć system EZD w organizacji oraz poznasz dobre praktyki i kluczowe funkcjonalności Comarch EZD. Zapisz się .

Nasze rozwiązanie  zapewnia  przetwarzanie dokumentów  w  pełnej zgodności  z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami bezpieczeństwa. Comarch EZD zapewnia obsługę dokumentów elektronicznych przekazywanych do instytucji poprzez ePUAP, Elektroniczną Skrzynkę Podawczą i e-mail. Podnosi efektywność pracy z dokumentami, umożliwia obsługę kilku, a nawet kilkudziesięciu jednostek lub wydziałów, a modułowa budowa systemu to elastyczne dopasowanie funkcjonalności do specyficznych wymagań.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak