Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podejście procesowe w nowoczesnej administracji publicznej

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
COMARCH KRAKÓW
© Piotr Krajewski http://pkraje
Materiały prasowe

Współczesne zarządzanie organizacją wiąże się z podejściem procesowym. W tym modelu, kluczowe procesy biznesowe są identyfikowane, analizowane i optymalizowane, aby zapewnić maksymalną wydajność i jakość, a działania prowadzone są systematycznie i efektywnie. Zarządzanie procesowe pozwala zrozumieć, jak poszczególne czynności wpływają na osiąganie celów organizacji, a także umożliwia identyfikację i eliminację nieefektywnych praktyk. Efektywne zarządzanie procesami przekłada się na poprawę jakości usług oraz produktów, zwiększenie satysfakcji klientów a także lepsze wykorzystanie zasobów.

Niepewność dzisiejszych czasów sprawia, że trudno jest wyodrębnić i oszacować możliwe ryzyka. Dlatego istotne jest dostosowanie procesów biznesowych do zmieniających się warunków. Z pomocą przychodzi technologia oraz odpowiednie narzędzia, które wspierają organizacje w realizacji zmian i pozwalają mierzyć ich efektywność. 

Tym właśnie charakteryzuje się podejście procesowe, gdzie działalność organizacji automatyzowana jest za pomocą przepływu pracy i możliwe jest szybkie reagowanie na zmiany w jej otoczeniu. Szybkość wynika z faktu, że zmiany mogą być sprawnie implementowane już w ramach działających procesów, a nie struktur organizacyjnych – tak jak w podejściu tradycyjnym. 

Nie tylko otoczenie implikuje realizację zmian. Kluczowy wpływ mają rosnące potrzeby klientów, którzy oczekują wysokiej jakości usług i produktów dostarczanych w sposób szybki i efektywny. Aby było to możliwe konieczny jest odpowiedni podział, zarówno organizacyjny jak i funkcjonalny. Jednostka, dysponując strukturą organizacyjną i mapą procesów, może w metodyczny sposób systematyzować poszczególne etapy reorganizacji czy też niezbędnych usprawnień. 

Z użyciem odpowiedniej notacji możliwe jest przedstawianie kroków i działań koniecznych do wykonania określonych zadań w organizacji. To pozwala zrozumieć, jak wykonywana jest praca i zidentyfikować obszary do usprawnienia. 

Dzięki zarządzaniu procesami organizacje wiedzą, jak ich działania wpływają na wyniki i identyfikują obszary do optymalizacji. Szczegółowo zdefiniowane i udokumentowane procesy tworzą fundament dla systemów wspierających działalność organizacji, umożliwiając pomiar realizowanych działań (raportowanie), a przez to zapewniając możliwość optymalizacji.  

Wdrażanie podejścia procesowego w administracji publicznej

Wdrożenie podejścia procesowego jest zwykle wspierane przez implementację systemu informatycznego klasy EZD (elektroniczne zarządzanie dokumentami). System zapewnia funkcjonalności, dzięki którym możliwe jest elektroniczne uruchomienie procesów, monitorowanie, kontrolowanie i zarządzanie ich realizacją. Wdrożenie systemu EZD automatyzuje szereg kwestii, w tym: 

  • realizację i modyfikację procesów,
  • monitorowanie procesów i bieżącą kontrolę realizacji prac,
  • obsługę dokumentacji.

Wdrożenie zarządzania procesowego to korzyści dla organizacji, w tym:

  • kontrola działań, 
  • większa przejrzystość procesów, 
  • redukcja kosztów, 
  • poprawa jakości i szybkości realizacji zadań. 

Dzięki takiemu podejściu organizacje mogą dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku oraz zwiększać satysfakcję klientów. 

Szczególnym przykładem jest administracja publiczna, która regularnie monitoruje i ocenia działanie swoich procesów, aby stale doskonalić działania i dostosowywać się do zmieniających się potrzeb społeczeństwa. W rezultacie podejście procesowe staje się integralną częścią kultury organizacyjnej w administracji publicznej, wspierając bardziej efektywną pracę zorientowaną na obywateli.

Podsumowując: podejście procesowe w zarządzaniu nowoczesną organizacją to metoda na optymalizację działań i strategia adaptacji do dynamicznego otoczenia biznesowego. Poprzez skoncentrowanie się na procesach, organizacje mogą lepiej zrozumieć swoje działania, zwiększyć efektywność, poprawiając wyniki finansowe i konkurencyjność na rynku.

 

Systemy do zarządzania procesami i dokumentacją 

Comarch dostarcza rozwiązania dla administracji publicznej, takie jak Comarch EZD Cloud wraz z dostępnym silnikiem procesów Comarch BPM czy Comarch e-Urząd, które zapewniają podejście procesowe, umożliwiają elektroniczną obsługę spraw i zarządzanie dokumentami. Dzięki tym systemom możliwe jest składanie wniosków, odbiór dokumentów, regulowanie płatności, a także cyfryzacja procesów obsługi spraw i rejestrów publicznych.

Interesuje Cię temat systemów do obiegu dokumentów? Zapraszamy na webinar z naszym ekspertem już 27 maja o godzinie 11:00. Dowiesz się jak wdrożyć system EZD w organizacji oraz poznasz dobre praktyki i kluczowe funkcjonalności Comarch EZD. Zapisz się .

Nasze rozwiązanie  zapewnia  przetwarzanie dokumentów  w  pełnej zgodności  z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami bezpieczeństwa. Comarch EZD zapewnia obsługę dokumentów elektronicznych przekazywanych do instytucji poprzez ePUAP, Elektroniczną Skrzynkę Podawczą i e-mail. Podnosi efektywność pracy z dokumentami, umożliwia obsługę kilku, a nawet kilkudziesięciu jednostek lub wydziałów, a modułowa budowa systemu to elastyczne dopasowanie funkcjonalności do specyficznych wymagań.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.