REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w ustawie o pracownikach samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Maciejczak

REKLAMA

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych. Dotyczy on m.in. włączenia członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru, zakazu obsadzania stanowiska sekretarza jako p.o., a także doprecyzowuje pojęcie „wolnego stanowiska urzędniczego”.

Od trzech lat obowiązuje ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), przez ten czas „nazbierało” się wątpliwości interpretacyjnych i złych praktyk stosowania ustawy. Uwagi miała też Najwyższa Izba Kontroli (NIK), która przyjrzała się, jak wygląda nabór pracowników na stanowiska urzędnicze. Stąd w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej trwają od czerwca br. prace nad nowelizacją ustawy (druk sejmowy nr 498).

Status członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy

Jedną ze zmian będzie usunięcie wątpliwości dotyczących statusu prawnego członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy. Proponuje się włączenie ich do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru. W ten sposób pozycja członków zarządu m.st. Warszawy zostanie zrównana z pozycją pozostałych pracowników samorządowych, dla których z aktem wyboru wiąże się obowiązek świadczenia pracy na rzecz danej społeczności. Na mocy projektowanego przepisu przejściowego (art. 5) stosunki pracy członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w dniu wejścia w życie projektowanej nowelizacji, przekształcą się pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym projektowana ustawa wejdzie w życie, w stosunki pracy na podstawie wyboru.

Zamieszanie wokół sekretarzy

Ustawa o pracownikach samorządowych daje kierownikowi urzędu możliwość powierzania sekretarzowi istotnych zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu i realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. W niektórych samorządach zdarzały się przypadki zatrudniania osób pełniących obowiązki sekretarza. Osoba taka zatrudniana była poza otwartym naborem i często nie spełniała wymogów stawianych sekretarzowi w ustawie o pracownikach samorządowych. Z tych m.in. powodów konieczne jest wprowadzenie przepisu zakazującego wprost obsadzania stanowiska sekretarza w drodze powierzenia obowiązków oraz przepisu określającego maksymalny termin, w jakim powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na stanowisko sekretarza. Dlatego ustawodawca chce zmienić art. 5 u.p.s. (patrz: ramka).

Wymóg niekaralności dla stanowisk pomocniczych i obsługi

Projektodawcy chcą także nowelizacji art. 39 u.p.s., która umożliwiłaby wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi określenie w regulaminie wynagradzania stanowisk pomocniczych i obsługi, na których może być zatrudniona osoba spełniająca wymóg niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, w sytuacjach gdy jest to uzasadnione charakterem zadań wykonywanych na danym stanowisku. Proponowane rozwiązanie stanowi odpowiedź na sygnalizowany przez środowisko samorządowe problem niemożności weryfikacji wymogu niekaralności osób aplikujących (bądź też już zatrudnionych) na stanowiska „pomocnicze i obsługi”.

Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania z zakresu wielu dziedzin, np.: oświaty, pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Niejednokrotnie zatem działają w obszarach szczególnie wrażliwych z uwagi na kontakt z osobami małoletnimi, starszymi lub niepełnosprawnymi. Tak więc zatrudnienie i praca osoby skazanej na stanowisku pomocniczym lub obsługi w niektórych jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego może spotkać się z zarzutem niedbałości o dobro i bezpieczeństwo powierzonych im podopiecznych, dla których taki pracownik może stanowić potencjalne zagrożenie.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA