REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w ustawie o pracownikach samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Maciejczak

REKLAMA

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych. Dotyczy on m.in. włączenia członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru, zakazu obsadzania stanowiska sekretarza jako p.o., a także doprecyzowuje pojęcie „wolnego stanowiska urzędniczego”.

Od trzech lat obowiązuje ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), przez ten czas „nazbierało” się wątpliwości interpretacyjnych i złych praktyk stosowania ustawy. Uwagi miała też Najwyższa Izba Kontroli (NIK), która przyjrzała się, jak wygląda nabór pracowników na stanowiska urzędnicze. Stąd w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej trwają od czerwca br. prace nad nowelizacją ustawy (druk sejmowy nr 498).

Status członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy

Jedną ze zmian będzie usunięcie wątpliwości dotyczących statusu prawnego członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy. Proponuje się włączenie ich do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru. W ten sposób pozycja członków zarządu m.st. Warszawy zostanie zrównana z pozycją pozostałych pracowników samorządowych, dla których z aktem wyboru wiąże się obowiązek świadczenia pracy na rzecz danej społeczności. Na mocy projektowanego przepisu przejściowego (art. 5) stosunki pracy członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w dniu wejścia w życie projektowanej nowelizacji, przekształcą się pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym projektowana ustawa wejdzie w życie, w stosunki pracy na podstawie wyboru.

Zamieszanie wokół sekretarzy

Ustawa o pracownikach samorządowych daje kierownikowi urzędu możliwość powierzania sekretarzowi istotnych zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu i realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. W niektórych samorządach zdarzały się przypadki zatrudniania osób pełniących obowiązki sekretarza. Osoba taka zatrudniana była poza otwartym naborem i często nie spełniała wymogów stawianych sekretarzowi w ustawie o pracownikach samorządowych. Z tych m.in. powodów konieczne jest wprowadzenie przepisu zakazującego wprost obsadzania stanowiska sekretarza w drodze powierzenia obowiązków oraz przepisu określającego maksymalny termin, w jakim powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na stanowisko sekretarza. Dlatego ustawodawca chce zmienić art. 5 u.p.s. (patrz: ramka).

Wymóg niekaralności dla stanowisk pomocniczych i obsługi

Projektodawcy chcą także nowelizacji art. 39 u.p.s., która umożliwiłaby wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi określenie w regulaminie wynagradzania stanowisk pomocniczych i obsługi, na których może być zatrudniona osoba spełniająca wymóg niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, w sytuacjach gdy jest to uzasadnione charakterem zadań wykonywanych na danym stanowisku. Proponowane rozwiązanie stanowi odpowiedź na sygnalizowany przez środowisko samorządowe problem niemożności weryfikacji wymogu niekaralności osób aplikujących (bądź też już zatrudnionych) na stanowiska „pomocnicze i obsługi”.

Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania z zakresu wielu dziedzin, np.: oświaty, pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Niejednokrotnie zatem działają w obszarach szczególnie wrażliwych z uwagi na kontakt z osobami małoletnimi, starszymi lub niepełnosprawnymi. Tak więc zatrudnienie i praca osoby skazanej na stanowisku pomocniczym lub obsługi w niektórych jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego może spotkać się z zarzutem niedbałości o dobro i bezpieczeństwo powierzonych im podopiecznych, dla których taki pracownik może stanowić potencjalne zagrożenie.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA