REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w ustawie o pracownikach samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Maciejczak

REKLAMA

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych. Dotyczy on m.in. włączenia członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru, zakazu obsadzania stanowiska sekretarza jako p.o., a także doprecyzowuje pojęcie „wolnego stanowiska urzędniczego”.

Od trzech lat obowiązuje ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), przez ten czas „nazbierało” się wątpliwości interpretacyjnych i złych praktyk stosowania ustawy. Uwagi miała też Najwyższa Izba Kontroli (NIK), która przyjrzała się, jak wygląda nabór pracowników na stanowiska urzędnicze. Stąd w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej trwają od czerwca br. prace nad nowelizacją ustawy (druk sejmowy nr 498).

Status członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy

Jedną ze zmian będzie usunięcie wątpliwości dotyczących statusu prawnego członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy. Proponuje się włączenie ich do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru. W ten sposób pozycja członków zarządu m.st. Warszawy zostanie zrównana z pozycją pozostałych pracowników samorządowych, dla których z aktem wyboru wiąże się obowiązek świadczenia pracy na rzecz danej społeczności. Na mocy projektowanego przepisu przejściowego (art. 5) stosunki pracy członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w dniu wejścia w życie projektowanej nowelizacji, przekształcą się pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym projektowana ustawa wejdzie w życie, w stosunki pracy na podstawie wyboru.

Zamieszanie wokół sekretarzy

Ustawa o pracownikach samorządowych daje kierownikowi urzędu możliwość powierzania sekretarzowi istotnych zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu i realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. W niektórych samorządach zdarzały się przypadki zatrudniania osób pełniących obowiązki sekretarza. Osoba taka zatrudniana była poza otwartym naborem i często nie spełniała wymogów stawianych sekretarzowi w ustawie o pracownikach samorządowych. Z tych m.in. powodów konieczne jest wprowadzenie przepisu zakazującego wprost obsadzania stanowiska sekretarza w drodze powierzenia obowiązków oraz przepisu określającego maksymalny termin, w jakim powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na stanowisko sekretarza. Dlatego ustawodawca chce zmienić art. 5 u.p.s. (patrz: ramka).

Wymóg niekaralności dla stanowisk pomocniczych i obsługi

Projektodawcy chcą także nowelizacji art. 39 u.p.s., która umożliwiłaby wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi określenie w regulaminie wynagradzania stanowisk pomocniczych i obsługi, na których może być zatrudniona osoba spełniająca wymóg niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, w sytuacjach gdy jest to uzasadnione charakterem zadań wykonywanych na danym stanowisku. Proponowane rozwiązanie stanowi odpowiedź na sygnalizowany przez środowisko samorządowe problem niemożności weryfikacji wymogu niekaralności osób aplikujących (bądź też już zatrudnionych) na stanowiska „pomocnicze i obsługi”.

Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania z zakresu wielu dziedzin, np.: oświaty, pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Niejednokrotnie zatem działają w obszarach szczególnie wrażliwych z uwagi na kontakt z osobami małoletnimi, starszymi lub niepełnosprawnymi. Tak więc zatrudnienie i praca osoby skazanej na stanowisku pomocniczym lub obsługi w niektórych jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego może spotkać się z zarzutem niedbałości o dobro i bezpieczeństwo powierzonych im podopiecznych, dla których taki pracownik może stanowić potencjalne zagrożenie.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA