REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w ustawie o pracownikach samorządowych

Renata Maciejczak

REKLAMA

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych. Dotyczy on m.in. włączenia członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru, zakazu obsadzania stanowiska sekretarza jako p.o., a także doprecyzowuje pojęcie „wolnego stanowiska urzędniczego”.

Od trzech lat obowiązuje ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), przez ten czas „nazbierało” się wątpliwości interpretacyjnych i złych praktyk stosowania ustawy. Uwagi miała też Najwyższa Izba Kontroli (NIK), która przyjrzała się, jak wygląda nabór pracowników na stanowiska urzędnicze. Stąd w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej trwają od czerwca br. prace nad nowelizacją ustawy (druk sejmowy nr 498).

Status członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy

Jedną ze zmian będzie usunięcie wątpliwości dotyczących statusu prawnego członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy. Proponuje się włączenie ich do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru. W ten sposób pozycja członków zarządu m.st. Warszawy zostanie zrównana z pozycją pozostałych pracowników samorządowych, dla których z aktem wyboru wiąże się obowiązek świadczenia pracy na rzecz danej społeczności. Na mocy projektowanego przepisu przejściowego (art. 5) stosunki pracy członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w dniu wejścia w życie projektowanej nowelizacji, przekształcą się pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym projektowana ustawa wejdzie w życie, w stosunki pracy na podstawie wyboru.

Zamieszanie wokół sekretarzy

Ustawa o pracownikach samorządowych daje kierownikowi urzędu możliwość powierzania sekretarzowi istotnych zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu i realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. W niektórych samorządach zdarzały się przypadki zatrudniania osób pełniących obowiązki sekretarza. Osoba taka zatrudniana była poza otwartym naborem i często nie spełniała wymogów stawianych sekretarzowi w ustawie o pracownikach samorządowych. Z tych m.in. powodów konieczne jest wprowadzenie przepisu zakazującego wprost obsadzania stanowiska sekretarza w drodze powierzenia obowiązków oraz przepisu określającego maksymalny termin, w jakim powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na stanowisko sekretarza. Dlatego ustawodawca chce zmienić art. 5 u.p.s. (patrz: ramka).

Wymóg niekaralności dla stanowisk pomocniczych i obsługi

Projektodawcy chcą także nowelizacji art. 39 u.p.s., która umożliwiłaby wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi określenie w regulaminie wynagradzania stanowisk pomocniczych i obsługi, na których może być zatrudniona osoba spełniająca wymóg niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, w sytuacjach gdy jest to uzasadnione charakterem zadań wykonywanych na danym stanowisku. Proponowane rozwiązanie stanowi odpowiedź na sygnalizowany przez środowisko samorządowe problem niemożności weryfikacji wymogu niekaralności osób aplikujących (bądź też już zatrudnionych) na stanowiska „pomocnicze i obsługi”.

Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania z zakresu wielu dziedzin, np.: oświaty, pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Niejednokrotnie zatem działają w obszarach szczególnie wrażliwych z uwagi na kontakt z osobami małoletnimi, starszymi lub niepełnosprawnymi. Tak więc zatrudnienie i praca osoby skazanej na stanowisku pomocniczym lub obsługi w niektórych jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego może spotkać się z zarzutem niedbałości o dobro i bezpieczeństwo powierzonych im podopiecznych, dla których taki pracownik może stanowić potencjalne zagrożenie.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA