Będą zmiany w ustawie o pracownikach samorządowych
REKLAMA
Od trzech lat obowiązuje ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), przez ten czas „nazbierało” się wątpliwości interpretacyjnych i złych praktyk stosowania ustawy. Uwagi miała też Najwyższa Izba Kontroli (NIK), która przyjrzała się, jak wygląda nabór pracowników na stanowiska urzędnicze. Stąd w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej trwają od czerwca br. prace nad nowelizacją ustawy (druk sejmowy nr 498).
Status członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy
Jedną ze zmian będzie usunięcie wątpliwości dotyczących statusu prawnego członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy. Proponuje się włączenie ich do grona pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru. W ten sposób pozycja członków zarządu m.st. Warszawy zostanie zrównana z pozycją pozostałych pracowników samorządowych, dla których z aktem wyboru wiąże się obowiązek świadczenia pracy na rzecz danej społeczności. Na mocy projektowanego przepisu przejściowego (art. 5) stosunki pracy członków zarządów dzielnic m.st. Warszawy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w dniu wejścia w życie projektowanej nowelizacji, przekształcą się pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym projektowana ustawa wejdzie w życie, w stosunki pracy na podstawie wyboru.
Zamieszanie wokół sekretarzy
Ustawa o pracownikach samorządowych daje kierownikowi urzędu możliwość powierzania sekretarzowi istotnych zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu i realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. W niektórych samorządach zdarzały się przypadki zatrudniania osób pełniących obowiązki sekretarza. Osoba taka zatrudniana była poza otwartym naborem i często nie spełniała wymogów stawianych sekretarzowi w ustawie o pracownikach samorządowych. Z tych m.in. powodów konieczne jest wprowadzenie przepisu zakazującego wprost obsadzania stanowiska sekretarza w drodze powierzenia obowiązków oraz przepisu określającego maksymalny termin, w jakim powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na stanowisko sekretarza. Dlatego ustawodawca chce zmienić art. 5 u.p.s. (patrz: ramka).
Wymóg niekaralności dla stanowisk pomocniczych i obsługi
Projektodawcy chcą także nowelizacji art. 39 u.p.s., która umożliwiłaby wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi określenie w regulaminie wynagradzania stanowisk pomocniczych i obsługi, na których może być zatrudniona osoba spełniająca wymóg niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, w sytuacjach gdy jest to uzasadnione charakterem zadań wykonywanych na danym stanowisku. Proponowane rozwiązanie stanowi odpowiedź na sygnalizowany przez środowisko samorządowe problem niemożności weryfikacji wymogu niekaralności osób aplikujących (bądź też już zatrudnionych) na stanowiska „pomocnicze i obsługi”.
Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania z zakresu wielu dziedzin, np.: oświaty, pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Niejednokrotnie zatem działają w obszarach szczególnie wrażliwych z uwagi na kontakt z osobami małoletnimi, starszymi lub niepełnosprawnymi. Tak więc zatrudnienie i praca osoby skazanej na stanowisku pomocniczym lub obsługi w niektórych jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego może spotkać się z zarzutem niedbałości o dobro i bezpieczeństwo powierzonych im podopiecznych, dla których taki pracownik może stanowić potencjalne zagrożenie.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA