REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik Samorządowca - Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

REKLAMA

Przemoc w rodzinie jest jedną z najcięższych form naruszenia praw człowieka. Przemoc ta jest w każdym przypadku naruszeniem godności, która stanowi istotę praw człowieka.

Naruszanych jest przy tym wiele innych praw człowieka, jak prawo do zdrowia, prawo do wolnego wykonywania zawodu, prawo do ochrony przed pracą przymusową, prawo do swobodnego decydowania o miejscu pobytu. Prawo ofiary do bezpieczeństwa, do niepoddawania się przemocy jest naczelnym składnikiem godności ludzkiej i dlatego kwestia ta powinna zawsze zajmować priorytetowe miejsce w kształtowaniu polityki przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Społeczność międzynarodowa od wielu lat wskazuje na to, że przemoc wobec kobiet jest głównym problemem przestrzegania praw człowieka. Jednym z najważniejszych dokumentów są „Deklaracja o eliminacji wszelkich form dyskryminacji kobiet” przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 1993 roku oraz „Deklaracja i Platforma Pekińska” wypracowane podczas IV Światowej Konferencji Kobiet w 1995 roku. Oba dokumenty rząd polski przyjął bez zastrzeżeń.

Wcześniej już Konferencja ONZ we Wiedniu w 1993 r. uznała przemoc – zarówno w sferze publicznej, jak i prywatnej za pogwałcenie praw człowieka. W świetle tych ustaleń, każde państwo jest zobowiązane do zapobiegania aktom przemocy dokonywanym na kobietach przez ich partnerów, także w ich domach.

Z kolei ochronę dzieci przed przemocą przewiduje „Konwencja o Prawach Dziecka” przyjęta przez Zgromadzenie ONZ w 1989 roku. Zakaz cielesnego karania dzieci oraz innych form poniżającego traktowania, przewiduje również Rekomendacja przyjęta przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy w czerwcu 2004 r.

Zakaz stosowania kar fizycznych wobec dzieci wprowadziło już wiele państw, w tym Polska (art. 961 ustawy z 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy; dalej: k.r.io.). Także polskie prawo karne uznaje za przestępstwa również akty przemocy, które mają miejsce w domu i dotyczą najbliższych członków rodziny.

Organy państwowe z pewnością powinny szanować intymność sfery domowej, lecz nie w sytuacji, gdy interwencja państwa jest konieczna dla zapewnienia bezpieczeństwa jednostki w jej rodzinnym środowisku. Państwo nie może działać w sposób, który mógłby sugerować, że przemoc w rodzinie jest mniejszym przestępstwem niż przemoc publiczna.

Samo stwierdzenie, że przemoc w rodzinie jest przestępstwem, nie jest już wystarczające do jej zapobiegania. Istotne jest, żeby reakcje policji podczas interwencji w mieszkaniu, w którym doszło do przemocy, były właściwe, aby inne służby społeczne także poważnie traktowały zaistniałą sytuację, by wiedziały, że przemoc domowa narusza prawa człowieka. Sposób reagowania państwa na przemoc domową powinien jasno wskazywać, kto jest sprawcą przemocy, a kto ofiarą. Reakcja organów państwowych musi być jednoznaczna. Konsekwencje przemocy w rodzinie powinien ponosić sprawca. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której sprawca przemocy zostaje w domu, a ofiara przemocy wraz z dziećmi ucieka przed nim w obawie o własne zdrowie i życie do rodziny, do schroniska, na dworzec itp. Konieczne jest takie udoskonalenie systemu prawnego, które zapewniałoby nie tylko ściganie sprawców, lecz także dawało ofiarom prawo do obrony i bezpieczeństwo.

Konsekwencją takiego stanowiska państwa polskiego było przyjęcie ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (dalej: ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie). Ustawa ta, chociaż dość nowatorska w momencie uchwalenia, nie spełniła większości oczekiwań. Poza tym sądy rzadko wyczerpywały wszystkie możliwości karne i zapobiegawcze wobec sprawców przemocy w rodzinie przewidziane w tych przepisach.

Dlatego już wkrótce po uchwaleniu, ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie stała się przedmiotem szerokiej krytyki oraz prób nowelizacji. Ostatecznie nowelizacja, obowiązująca od 1 sierpnia 2010 r., znacznie rozszerza zadania i obowiązki, nałożone na różne szczeble administracji państwowej i samorządowej.

Główny ciężar podejmowania działań w tym zakresie spocznie na organach samorządowych, zwłaszcza szczebla gminnego. Aby tym wszystkim zadaniom sprostać, konieczna jest dogłębna znajomość problemu. Niniejsze opracowanie ma służyć organom samorządu – szczególnie na szczeblu gminy, by umiały stworzyć gminny system przeciwdziałania przemocy, a następnie w ramach tego systemu stworzyć skuteczne programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Poradnik daje podstawy wiedzy o tym, czym jest przemoc w rodzinie, pomaga przygotować programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie, omawia powoływanie stosownych instytucji prawnych, które mają w tym zakresie działać. Opracowanie daje także podstawy wiedzy o aktach prawnych, które klasyfikują przestępstwa będące odzwierciedleniem przemocy w rodzinie. W zakończeniu przedstawiono możliwe pułapki i zagrożenia, które mogą uniemożliwić osiągnięcie faktycznej skuteczności podejmowanych działań.

Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz innych ustaw (m.in. Kodeks karny, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawa o pomocy społecznej) stworzyła służbom mającym przeciwdziałać przemocy duże możliwości – powstaje jednak pytanie, czy możliwości te będą mogły być skutecznie wykorzystane?

Źródło: Poradnik Samorządowca

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA