REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik Samorządowca - Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

REKLAMA

Przemoc w rodzinie jest jedną z najcięższych form naruszenia praw człowieka. Przemoc ta jest w każdym przypadku naruszeniem godności, która stanowi istotę praw człowieka.

Naruszanych jest przy tym wiele innych praw człowieka, jak prawo do zdrowia, prawo do wolnego wykonywania zawodu, prawo do ochrony przed pracą przymusową, prawo do swobodnego decydowania o miejscu pobytu. Prawo ofiary do bezpieczeństwa, do niepoddawania się przemocy jest naczelnym składnikiem godności ludzkiej i dlatego kwestia ta powinna zawsze zajmować priorytetowe miejsce w kształtowaniu polityki przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Społeczność międzynarodowa od wielu lat wskazuje na to, że przemoc wobec kobiet jest głównym problemem przestrzegania praw człowieka. Jednym z najważniejszych dokumentów są „Deklaracja o eliminacji wszelkich form dyskryminacji kobiet” przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 1993 roku oraz „Deklaracja i Platforma Pekińska” wypracowane podczas IV Światowej Konferencji Kobiet w 1995 roku. Oba dokumenty rząd polski przyjął bez zastrzeżeń.

Wcześniej już Konferencja ONZ we Wiedniu w 1993 r. uznała przemoc – zarówno w sferze publicznej, jak i prywatnej za pogwałcenie praw człowieka. W świetle tych ustaleń, każde państwo jest zobowiązane do zapobiegania aktom przemocy dokonywanym na kobietach przez ich partnerów, także w ich domach.

Z kolei ochronę dzieci przed przemocą przewiduje „Konwencja o Prawach Dziecka” przyjęta przez Zgromadzenie ONZ w 1989 roku. Zakaz cielesnego karania dzieci oraz innych form poniżającego traktowania, przewiduje również Rekomendacja przyjęta przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy w czerwcu 2004 r.

Zakaz stosowania kar fizycznych wobec dzieci wprowadziło już wiele państw, w tym Polska (art. 961 ustawy z 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy; dalej: k.r.io.). Także polskie prawo karne uznaje za przestępstwa również akty przemocy, które mają miejsce w domu i dotyczą najbliższych członków rodziny.

Organy państwowe z pewnością powinny szanować intymność sfery domowej, lecz nie w sytuacji, gdy interwencja państwa jest konieczna dla zapewnienia bezpieczeństwa jednostki w jej rodzinnym środowisku. Państwo nie może działać w sposób, który mógłby sugerować, że przemoc w rodzinie jest mniejszym przestępstwem niż przemoc publiczna.

Samo stwierdzenie, że przemoc w rodzinie jest przestępstwem, nie jest już wystarczające do jej zapobiegania. Istotne jest, żeby reakcje policji podczas interwencji w mieszkaniu, w którym doszło do przemocy, były właściwe, aby inne służby społeczne także poważnie traktowały zaistniałą sytuację, by wiedziały, że przemoc domowa narusza prawa człowieka. Sposób reagowania państwa na przemoc domową powinien jasno wskazywać, kto jest sprawcą przemocy, a kto ofiarą. Reakcja organów państwowych musi być jednoznaczna. Konsekwencje przemocy w rodzinie powinien ponosić sprawca. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której sprawca przemocy zostaje w domu, a ofiara przemocy wraz z dziećmi ucieka przed nim w obawie o własne zdrowie i życie do rodziny, do schroniska, na dworzec itp. Konieczne jest takie udoskonalenie systemu prawnego, które zapewniałoby nie tylko ściganie sprawców, lecz także dawało ofiarom prawo do obrony i bezpieczeństwo.

Konsekwencją takiego stanowiska państwa polskiego było przyjęcie ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (dalej: ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie). Ustawa ta, chociaż dość nowatorska w momencie uchwalenia, nie spełniła większości oczekiwań. Poza tym sądy rzadko wyczerpywały wszystkie możliwości karne i zapobiegawcze wobec sprawców przemocy w rodzinie przewidziane w tych przepisach.

Dlatego już wkrótce po uchwaleniu, ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie stała się przedmiotem szerokiej krytyki oraz prób nowelizacji. Ostatecznie nowelizacja, obowiązująca od 1 sierpnia 2010 r., znacznie rozszerza zadania i obowiązki, nałożone na różne szczeble administracji państwowej i samorządowej.

Główny ciężar podejmowania działań w tym zakresie spocznie na organach samorządowych, zwłaszcza szczebla gminnego. Aby tym wszystkim zadaniom sprostać, konieczna jest dogłębna znajomość problemu. Niniejsze opracowanie ma służyć organom samorządu – szczególnie na szczeblu gminy, by umiały stworzyć gminny system przeciwdziałania przemocy, a następnie w ramach tego systemu stworzyć skuteczne programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Poradnik daje podstawy wiedzy o tym, czym jest przemoc w rodzinie, pomaga przygotować programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie, omawia powoływanie stosownych instytucji prawnych, które mają w tym zakresie działać. Opracowanie daje także podstawy wiedzy o aktach prawnych, które klasyfikują przestępstwa będące odzwierciedleniem przemocy w rodzinie. W zakończeniu przedstawiono możliwe pułapki i zagrożenia, które mogą uniemożliwić osiągnięcie faktycznej skuteczności podejmowanych działań.

Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz innych ustaw (m.in. Kodeks karny, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawa o pomocy społecznej) stworzyła służbom mającym przeciwdziałać przemocy duże możliwości – powstaje jednak pytanie, czy możliwości te będą mogły być skutecznie wykorzystane?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Samorządowca

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Projekt nowelizacji trafił do konsultacji publicznych

Reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Projekt nowelizacji trafił do konsultacji publicznych. Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. W projekcie przewidziano m.in. wydawanie orzeczeń przez fizjoterapeutów, pielęgniarki i pielęgniarzy.

Wyższe o 1500 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu uczestnika w warsztacie terapii zajęciowej (WTZ) jeszcze w 2024 r. Projekt rozporządzenia trafił do konsultacji publicznych

Wyższe o 1500 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu uczestnika w warsztacie terapii zajęciowej (WTZ) jeszcze w 2024 r. Projekt rozporządzenia trafił do konsultacji publicznych. Chodzi o projekt nowelizacji rozporządzenia ws. algorytmu przekazywania środków PFRON samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Kadry (nie)dostępne - III edycja Konkursu fotograficznego Fundacji Avalon

Fotografowie! Aparaty w dłoń! Z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami Fundacja Avalon ogłasza już III edycję konkursu fotograficznego, tym razem pod hasłem “Kadry (nie)dostępne”. Zgłoszenia można przesyłać do 28 października, a zwycięzców poznamy 25 listopada.

Kalendarz szczepień u dziecka z chorobą nowotworową

Kalendarz szczepień u dziecka z chorobą nowotworową. Dzieci chorujące na nowotwory mają osłabiony układ odpornościowy, są szczególnie narażone na infekcje, dlatego tak istotne jest stosowanie szczepień, które mogą pomóc w ochronie młodych pacjentów w trakcie leczenia oraz po jego zakończeniu. Proces ten wymaga jednak szczególnej ostrożności i precyzyjnego planowania harmonogramu szczepień, uwzględniając fazę choroby oraz wdrożone u dziecka terapie przeciwnowotworowe.

REKLAMA

Wymiana sprzętu komputerowego w szkołach: Konieczny jest program i fundusze. Należy wesprzeć mniejsze placówki

Obowiązujące od 15 października przepisy zaktualizowały minimalne wymagania dotyczące m.in. sprzętu komputerowego w szkołach. Potrzebny jest kompleksowy program, który pozwoli na regularną wymianę sprzętu w pracowniach komputerowych. W celu dostosowania się do nowych przepisów konieczny jest dostęp do odpowiednich funduszy.

Seniorzy pojadą pociągami Intercity za złotówkę

Seniorzy pojadą pociągami Intercity za złotówkę. 14 listopada przypada światowy dzień seniora. Z tej okazji każdy, kto skończył 60 lat, będzie mógł tego dnia pojechać pociągiem PKP Intercity za złotówkę. Bilety są już w sprzedaży. 

Z czym mierzą się mieszkańcy Krakowa? A co im się podoba w tym mieście?

Czy mieszkańcy Krakowa są zadowoleni z życia w tym mieście? Jakie są ich największe bolączki? A co podoba im się najbardziej? Poznajmy wyniki z raportu "Barometr Krakowski".

Urząd Statystyczny: Radom się wyludnia. 70 tys. mieszkańców mniej za 25 lat

Radom – podobnie jak inne miasta w woj. mazowieckim – ciągle się wyludnia - wynika z danych Urzędu Statystycznego w Warszawie. Ta tendencja będzie się utrzymywać. Według prognoz w 2060 r. w tym mieście żyć będzie 126 tys. osób, o 70 tys. mniej niż obecnie, a o 45 proc. mniej niż 25 lat temu.

REKLAMA

35 196 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu w warsztacie terapii zajęciowej oraz 38 000 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu osoby niepełnosprawnej w zakładzie aktywności zawodowej [Projekt rozporządzenia]

35 196 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu w warsztacie terapii zajęciowej oraz 38 000 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu osoby niepełnosprawnej w zakładzie aktywności zawodowej. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji rozporządzenia ws. algorytmu przekazywania środków PFRON samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Na tym lotnisku masz tylko trzy minuty na przytulenie bliskiej osoby na pożegnanie

Trzyminutowy limit przytuleń, dla osób żegnających swoich bliskich wprowadziło lotnisko Dunedin w Nowej Zelandii

REKLAMA