Matura 2023 r. Rozwiąż arkusze z matury próbnej [język polski]
REKLAMA
REKLAMA
Matura próbna z języka polskiego odbyła się w grudniu 2022 r. Udział w egzaminie był dobrowolny i dotyczył matury w Formule 2023.
REKLAMA
Próbna matura 2022/2023 - język polski
Do sprawdzianu stopnia przygotowania uczniów do matur w 2023 r. wybrano :
- Różnorodność językowa a bioróżnorodność Justyna Olko
- Europa wielojęzyczna Katarzyna Kutyłowska.
Tematy do wypracowania (według wyboru)
1. Różne postawy ludzi wobec własnych błędów.
W pracy odwołaj się do:
- wybranej lektury obowiązkowej – utworu epickiego albo dramatycznego
- innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki
- wybranych kontekstów.
2. Poświęcenie się dla idei a osobiste szczęście.
W pracy odwołaj się do:
- wybranej lektury obowiązkowej – utworu epickiego albo dramatycznego
- innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki
- wybranych kontekstów.
Próbna matura 2022/2023 z języka polskiego – ściągnij do nauki arkusze z CKE
Arkusze CKE próbnej matury 2022/2023 z języka polskiego na poziomie podstawowym:
Próbna matura z języka polskiego z grudnia 2022 – arkusz (test)
Próbna matura z języka polskiego z grudnia 2022 – arkusz (wypracowanie)
Arkusze dla maturzystów z Ukrainy:
Sprawdź prawidłowe odpowiedzi
Zad. 1.
F
P
P
Zad. 2.
Różnorodność językowa jest szczególnie duża na obszarach o największej bioróżnorodności. Warto więc dbać o różnorodność językową, ponieważ gwarantuje nam ona także różnorodność biologiczną.
Zad. 3.
W akapicie 1. i 2. testu wyrażono sceptyczny stosunek do tego przekonania. By to ukazać, autorka użyła m.in. porównania Europy do innych kontynentów, które są od niej bardziej różnorodne językowo, a także podała argumenty wskazujące na to, że różnorodność językowa Europy wydaje się wcale nie prowadzić do zjednoczenia jej krajów, a wręcz odwrotnie – do tworzenia się i umacniania tożsamości narodowych.
Zad. 4.
Odp. B
Wyjaśnienie: Badania potwierdzają jedynie to, że osoby władające większą liczbą języków charakteryzują się większą wrażliwością na podobieństwa między językami, a nie to, że bez znajomości języków, taka wrażliwość nie jest możliwa do wykształcenia.
Zad. 5.
Odp. B
Zad. 6.
1. tekst mówi o tym, że różnorodność językowa na danym obszarze wpływa na zwiększenie tamtejszej bioróżnorodności, natomiast tekst 2. traktuje o korzyściach, mogących płynąć z wielojęzyczności. Z obu fragmentów dowiadujemy się zatem, jak duże znaczenie mają języki – ich liczba oraz różnorodność. Artykuły pokazują, że istnienie języków ma wpływ na wiele poza lingwistycznych dziedzin, dlatego warto dokładać starań, by jak najwięcej języków mogło przerwać.
Zad. 7.
Fragment A – Prometeusz
Fragment B – Tezeusz
Fragment C – Herakles
Zad. 8.1.
Oba fragmenty ukazują los człowieka na ziemi jako nieustanną walkę, która wiąże się z cierpieniem. W tekście Księgi Hioba znajdziemy jednak głównie opis walki i cierpienia, które bohater biernie i z pesymizmem na siebie przyjmuje, natomiast podmiot liryczny z wiersza Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego ma bardziej aktywną i optymistyczną podstawę – jest pełen nadziei, ponieważ wie, że w walce i zniesieniu cierpienia pomoże mu Bóg.
Zad. 8.2.
„Srogi ciemności Hetman” – dotyczy szatana.
“Król powszechny” – dotyczy Boga.
Zad. 9.
Obraz Andrzeja Pągowskiego do dramatu Makbet Williama Szekspira przedstawia głowę mężczyzny oplecioną murami zamku, które przypominają koronę. Odnosi się on do żądzy władzy, jaka kieruje postępowaniem Makbeta przez całą akcję tragedii – bohater, by stać się królem, dopuszcza kolejnych zbrodni, jednocześnie popadając przy tym w obłęd. Na ilustracji symbolem żądzy władzy, która prowadzi bohatera do zguby, jest korona z muru zamku królewskiego, która oplata głowę (umysł) i oczy mężczyzny, a zatem nie pozwala mu widzieć i działać racjonalnie.
Zad. 10.1.
Odp. Dziadów części III
Zad. 10.2.
Czytając III cz. Dziadów, możemy się domyślać, że główny bohater dramatu, czyli Konrad, jest opętany, ponieważ w Wielkiej Improwizacji bluźni przeciw Bogu, a następnie jego słowa dokańcza diabeł. Po tym Ksiądz odprawia nad bohaterem egzorcyzmy, w których trakcie rozmawia z Szatanem, mówiącym w kilku językach i przedstawiającym się m.in. jako Lewiatan.
Zad. 11.1.
Bolesław Prus we fragmencie Kronik porównuje literaturę do nauk ścisłych czy przyrodniczych, ponieważ, jego zdaniem, tak jak one, uzbraja czytelnika w pewną wiedzę. W przypadku literatury dotyczy ona jednak tego, jak w danym okresie dziejowym wyglądało życie i społeczeństwo – jakie myślenie mieli wówczas ludzie i jakie idee się kształtowały.
Zad. 11.2.
W Lalce Bolesław Prus zrealizował to, o czym pisał w Kronikach. Lalka ukazuje życie i myślenie różnych typów ludzkich w danym momencie dziejowym. W powieści są ukazane różne idee (m.in. romantyczne i pozytywistyczne), które prezentują utożsamiający się z nimi bohaterowie. Ponadto jest to książka wielowymiarowa, w której widzimy wszystko z kilku stron – np. oczami różnych narratorów, czy poprzez historie ludzi z różnych klas społecznych.
Zad. 12.
Odp. Fragment 2
Wyjaśnienie: Podmiot liryczny utworu jest zlękniony przyszłością, myśli, że nic nowego już się nie wydarzy i nazywa siebie „człowiekiem końca wieku”. To wszystko świadczy o tym, jest on dekadentem, czyli wyznawcą światopoglądu, charakteryzującego się pesymizmem, poczuciem schyłkowości i nadchodzącej zagłady oraz lękiem przed otaczającym światem i przyszłością.
Zad. 13.
Mistrz Polikarp i mężczyzna z obrazu Jacka Malczewskiego odróżniają się od siebie swoją postawą wobec Śmierci. W utworze literackim Śmierć jest groźną kostuchą, znaną z motywu danse macabre, a Polikarp lęka się jej, pada przed nią na twarz i prosi ją, by odeszła i nie zabierając mu życia. Na obrazie Maleczewskiego spersonifikowana Śmierć jest natomiast piękną kobietą, w której ręce mężczyzna wydaje się oddawać z pokorą, gotowością, a nawet pewną radością.
Zad. 14.
Nowa moralność, czyli taka, która nie była oparta na religii czy etyce, a jedynie na pragnieniu przetrwania, charakteryzowała człowieka złagrowanego, czyli żyjącego w sowieckim obozie, w którym musiał przystosować się do panujących tam warunków. Stanowiło to zagrożenie dla człowieczeństwa, ponieważ ludzie, którzy w normalnym świecie, nigdy nie dopuściliby się pewnych zachowań wobec drugiej osoby, w obozach dopuszczali się ich po to, by przetrwać. To natomiast sprawiało, że odróżnianie dobra od zła stawało się dla nich niemożliwe.
Zad. 15.
Opowiadanie Stasiuka traktuje o przeniesionej do muzeum cerkwi, która wcześniej była miejscem łączącym lokalną społeczność. Zdanie przytoczone w arkuszu mówi o tym, iż przeniesienie jej sprawiło, że nie była ona już tym samym, czym była kiedyś, ponieważ miejsce to coś nieuchwytnego – nie sam budynek, a coś, co łączy się z różnymi wspomnieniami ludzi.
Zad. 16.
Uwikłanie podmiotu lirycznego z wiersza Stanisława Barańczaka dotyczy życia w PRL-u, kiedy władzy podporządkowane były wszystkie aspekty ludzkiego istnienia, włącznie z językiem, który nie opisywał wówczas prawdziwej rzeczywistości, a był narzędziem propagandy. Widać to w dokładnie w komunikacie radiowym, który ma przekonać słuchacza, że wszędzie na świecie jest źle, natomiast w kraju – dobrze. Podmiot liryczny jest zlękniony, czuje się osaczony tym uwikłaniem i wie, że gdziekolwiek się ruszy, będzie na nie narażony. Wybiera więc pozostanie w prywatnej przestrzeni, w której najłatwiej będzie samodzielnie myśleć.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA