Min. edukacji B. Nowacka zrezygnuje z ocen zachowania ucznia (punktowych)? Będzie nowe rozporządzenie?
REKLAMA
REKLAMA
Pytanie jest na czasie bo 16 kwietnia wejdzie w życie rozporządzenie o pracach domowych - w klasach IV-VIII szkoły podstawowej uczniowie nie będą mieli obowiązku wykonywania prac domowych zadawanych w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Wykonanie lub niewykonanie pracy domowej nie będzie oceniane.
REKLAMA
Taka zmiana w systemie oceniania uczniów przywołuje pytanie "Co z ocenami za zachowanie?" Podkreślam, że nie ma żadnych informacji - poza apelami i postulatami kierowanymi do MEN - o wprowadzeniu przez min. edukacji B. Nowacką zmiany obecnego modelu oceniania zachowania uczniów. Z komentarzy do artykułu wynika brak akceptacji czytelników dla takich zmian.
Skąd obawa o takie zmiany?
Apel o nowy system ocen z zachowania
REKLAMA
Pod koniec lutego 2024 r. odbyła się konferencja „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania”. Wskazano na niej cztery priorytety działań na rzecz poprawy kondycji psychicznej uczniów: promocja zdrowia psychicznego, profilaktyka, pomoc w kryzysie, pomoc w powrocie do zdrowia.
Uczestnikiem konferencji był m.in. Społeczny zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka Jan Gawroński. Przypomniał, że od kilku lat ponawiane są apele o zniesienie punktowej oceny zachowania i zastąpienie jej oceną opisową. Jan Gawroński zauważył, że temat podejmował też obecny na konferencji Rzecznik Praw Obywatelskich dr hab. Marcin Wiącek, ale odpowiedź ówczesnego kierownictwa MEN była krytyczna.
WAŻNE! Społeczny zastępca RPD poinformował, że chce podjąć temat w rozmowach z nowym kierownictwem ministerstwa. – Chodzi o wprowadzenie odgórnej regulacji, które uniemożliwią dyrektorom szkół wstawianie do statutów szkół punktowej oceny zachowania. Tak, aby regulowało to rozporządzenie – zapowiedział Jan Gawroński.
I ta wypowiedź krąży po Internecie w oderwaniu od przyczyny apelu o zmiany. Jest nią chronienie uczniów w spektrum autyzmu.
Min. edukacji Barbara Nowacka powiedziała m.in. na tej konferencji.
„Młodzież potrzebuje wsparcia i akceptacji, a szkoła ma być miejscem, w którym młoda osoba musi się czuć bezpieczna. Uczeń i jego potrzeby muszą być w centrum edukacji. Cieszę się, że razem z resortem rodziny, pracy i polityki społecznej, resortem zdrowia i innymi instytucjami zaczynamy dokonywanie ważnych przemian”.
źródło: Szkoła musi być bezpieczna i dostępna dla wszystkich młodych osób
RPO o ocenach z zachowania
Jeszcze w 2022 r. RPO apelował do min. P. Czarnka o wprowadzenie ocen opisowych. Rzecznik Praw Obywatelskich postawił takie tezy:
- System ocen zachowania naraża uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na gorsze traktowanie w porównaniu z pozostałymi
- Szczególnie krzywdzące mogą być przyjmowane przez niektóre szkoły systemy punktowe, gdzie ocena zachowania wynika z sumy punktów zdobytych w roku za konkretne zachowania i aktywności
- Uczniowie ze specjalnymi potrzebami często nie są w stanie podjąć działań, za które punkty są przyznawane
- Może to wynikać z rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności - w tym wypadku są traktowani gorzej w porównaniu z pozostałymi uczniami. W niektórych przypadkach może to stanowić nawet ich pośrednią dyskryminację.uje nad przygotowaniem kompleksowych rozwiązań w celu poprawy jakości edukacji dla wszystkich uczniów, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych
W 2022 r. ówczesne Ministerstwo Edukacji i Nauki wskazało, że oceny zachowania, również w klasach IV-VIII, mogą być ocenami opisowymi, jeśli statut szkoły tak przewiduje.
16 kwietnia 2024 r. wejdzie w życie rozporządzenie wyłączające oceny prac domowych
W szkołach podstawowych prace domowe będą nieobowiązkowe i nieoceniane.
Nie będzie prac domowych w klasach I-III - z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą - a w klasach IV-VIII zadania będą nieobowiązkowe i nieoceniane. Co jest w rozporządzeniu:
- w klasach I–III szkoły podstawowej nauczyciele nie będą zadawać prac domowych do wykonania przez ucznia w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Wyjątek stanowią prace dotyczące usprawniania motoryki małej, czyli ćwiczeń polegających na rozwijaniu umiejętności ruchowych dłoni.
- w klasach IV-VIII szkoły podstawowej uczniowie nie będą mieli obowiązku wykonywania prac domowych zadawanych w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Wykonanie lub niewykonanie pracy domowej nie będzie oceniane.
Zmiany dotyczą prac pisemnych i praktyczno-technicznych, na poziomie szkół podstawowych.
MEN informuje, że :
- Nowe przepisy nie oznaczają zniesienia obowiązku uczenia się w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur, przyswojenia określonych treści, słówek z języków obcych, czy powtarzania materiału omówionego podczas lekcji itp.
Rozporządzenie wprowadza też – od września 2024 r. – rezygnację z wliczania ocen z etyki i religii, czyli dwóch przedmiotów nieobowiązkowych, do średniej ocen rocznych. Celem zmiany jest zapewnienie uczniom równych szans w uzyskiwaniu średniej ocen.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.