REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wójt może wydawać wytyczne dyrektorowi szkoły

Czy wójt może wydawać wytyczne dyrektorowi szkoły
Czy wójt może wydawać wytyczne dyrektorowi szkoły

REKLAMA

REKLAMA

Sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek oświatowych nie jest uprawnieniem na tyle szerokim, aby dawało wójtowi prawo ingerowania w kompetencje dyrektorów szkół i przedszkoli.

Nadzór organu prowadzącego ograniczony jest wyłącznie do działalności szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. W przypadku, w którym wójt wydaje wytyczne - niezależnie od ich formy - narzucając tym samym stosowanie konkretnych rozwiązań, wkracza w zakres zadań przypisanych ustawowo dyrektorom.

REKLAMA

Czy organ prowadzący może ingerować w kompetencję dyrektora szkoły?

REKLAMA

Wójt (odpowiednio: burmistrz, prezydent miasta), występując jako organ prowadzący szkołę, nie posiada kompetencji do określania w drodze zarządzenia (ani w żadnej innej formie) zasad organizacji pracy jednostek oświatowych. Te zostały już określone przepisami prawa zawartymi w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej: Prawo oświatowe).

Między sprawowaniem nadzoru nad prawidłowością działania a narzucaniem rozwiązań ukierunkowujących na konkretne działanie jest stosunkowo cienka granica. Organ prowadzący nie powinien ingerować w obszar, który ustawodawca przekazał do wyłącznej kompetencji dyrektorów.

Nadzór nad szkołą - zasady

Organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. Nadzorowi podlega w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem;
  2. przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów;
  3. przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki.

Ponadto organ prowadzący szkołę lub placówkę (a w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej również organ sprawujący nadzór pedagogiczny) może ingerować w ich działalność wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w Prawie oświatowym.

PRZYKŁAD

Prezydent miasta wydał akt pod nazwą "Zasady organizacji pracy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych w roku szkolnym (…)". Dokument, jak wskazywał organ, miał zawierać wytyczne co do sposobu sporządzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola. Wytyczne miały ułatwić dyrektorom przygotowanie arkuszy. Jednak poza zapisami mającymi charakter instrukcji wypełniania arkusza, w akcie zawarto również takie, które wprost stanowiły zasady organizacji. Prezydent określił m.in.:

  • komu powierza się opieka nad odziałem przedszkolnym,
  • komu nie przydziela się godzin ponadwymiarowych,
  • sposób, w jaki dyrektor weryfikuje zatrudnienie nauczycieli, w tym kiedy mogą być zatrudnieni nauczyciele emeryci,
  • możliwość zatrudnienia dodatkowo pracowników niepedagogicznych będących na stanowiskach kierowniczych,
  • warunki, na jakich można zatrudnić nauczycieli na czas określony,
  • możliwość zatrudnienia nauczycieli, którzy nie wyrazili zgody na ograniczenie obowiązkowego wymiaru godzin,
  • optymalną liczbę wychowanków/uczniów w oddziałach.

Wojewoda uznał, że tego typu uregulowania są nie tyle instrukcją wypełniania arkusza organizacji szkoły i przedszkola, ile aktem określającym organizację pracy jednostek oświatowych w danym roku szkolnym (co zresztą wynika już z samego tytułu), który zawiera konkretne dyrektywy do wykonania i przestrzegania skierowane do wymienionych w nim podmiotów. Stanowisko wojewody podzielił również sąd, podnosząc, że prezydent działał z naruszeniem prawa i bez upoważnienia ustawowego wkroczył w kompetencje dyrektorów jednostek oświatowych.

Przykład opracowano na podstawie wyroku NSA z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt III OSK 4941/21.

Organizacja szkoły to zadanie jej dyrektora

REKLAMA

Kompetencje dyrektora szkoły lub placówki oświatowej określa szczegółowo art. 68 Prawa oświatowego. Zgodnie z tą regulacją to dyrektor jest kierującym działalnością danej jednostki oświatowej, dysponentem środków określonych w planie finansowym, kierownikiem zakładu pracy. W tym zakresie przypisanych uprawnień dyrektor jest samodzielny, a każda ingerencja organu prowadzącego polegająca na wydawaniu wytycznych co do organizacji pracy jednostki oświatowej nie ma uzasadnienia w obowiązujących przepisach i stanowi istotne naruszenie prawa.

Nadzór sprawowany przez organ prowadzący co do zasady może ingerować w działalność szkoły lub przedszkola, ale ingerencja ta musi odbywać się w zakresie i na zasadach określonych w Prawie oświatowym. Tu przede wszystkim należy prawidłowo definiować sprawowanie nadzoru jako weryfikację i zatwierdzanie konkretnych działań, proponowanych bądź realizowanych przez dyrektorów jednostek oświatowych. To wskazuje następczy charakter czynności nadzoru. Każda próba uprzedniego narzucenia dyrektorom placówek oświatowych konkretnych rozwiązań, w formie np. wytycznych co do oczekiwanego sposobu ich działania, w istocie ogranicza ich ustawowe uprawnienia (por. wyrok NSA z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt III OSK 4941/21).

Z ORZECZNICTWA

Przepisy Prawa oświatowego nie dają organowi wykonawczemu prawa do wydawania wytycznych do opracowania arkusza organizacji szkoły lub przedszkola przez dyrektora szkoły lub przedszkola w takim zakresie, w jakim wytyczne te ingerowałyby w samodzielne kompetencje dyrektorów takich placówek oświatowych. Czym innym jest sprawowanie nadzoru, czy też zatwierdzanie konkretnych działań (w tym arkuszy organizacji poszczególnych placówek), które zazwyczaj stanowią czynność następczą, a czym innym próba uprzedniego narzucenia dyrektorom placówek konkretnych rozwiązań i związania ich wytycznymi, skutkiem czego ustawowe uprawnienia dyrektorów zostałyby ograniczone na rzecz organów prowadzących szkoły. Ustalenie wiążących wytycznych poprzez określenie sposobu sporządzania arkuszy organizacyjnych wkracza w zakres ustawowych zadań realizowanych przez kierujących nimi dyrektorów.

Wyrok NSA z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt III OSK 4941/21

Piotr Maliszewski

wieloletni pracownik administracji samorządowej, praktyk specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, pomocy społecznej, porządku publicznego i bezpieczeństwa

Podstawa prawna

  • art. 10 ust. 1, art. 55, art. 57, art. 58, art. 68 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1116)

Więcej w: Gazeta Samorządu i Administracji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą Święta. Jak rozliczyć wynagrodzenie nauczyciela w okresie między Świętami? Urząd wyjaśnia

Na pytanie o rozliczenie godzin ponadwymiarowych za okres przerwy świątecznej odpowiedziała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Brak jest bowiem podstaw dla twierdzenia, że w okresie przerwy świątecznej w realizacji zajęć, ustalonej odgórnie przepisami prawa powszechnie obowiązującego (rozporządzeniem w sprawie organizacji roku szkolnego) nauczyciel pozostawał w gotowości do wykonywania pracy, bowiem w okresie jej trwania nie są realizowane zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a co za tym idzie nie zaistniała realna możliwość do świadczenia pracy. Nie można więc przyjąć, że nauczyciel mógł wyrażać gotowość do świadczenia pracy a niemożność jej wykonania spowodowana została przez pracodawcę.

Premier D. Tusk i min. edukacji B. Nowacka. Podwyżki pensji nauczycieli bez udziału polityków

Mają to być „podwyżki stabilne i niezależne od jakiejkolwiek władzy”. Prawdopodobnie szefowa MEN zapowiedziała wdrożenie rozwiązań podobnych do tych ze słynnego projektu obywatelskiej nowelizacji Karty Nauczyciela - według projektu (prace trwają w Sejmie) wynagrodzenie nauczycieli ma być powiązane z bieżącymi podawanymi przez GUS danymi o wysokości przeciętnego wynagrodzenia w Polsce. Jest kilka miar tego wynagrodzenia, a cały system zależy od tego, jaką Sejm przyjmie relację procentową między wynagrodzeniem przeciętnym w gospodarce (według GUS) a pensją nauczyciela dyplomowanego (100%?, 90%, 80%). 

Samorządy: Strefy płatnego parkowania w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców

Miasta liczące mniej niż 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy płatnego parkowania – taką zmianę przepisów proponują posłowie. Jeśli zmiana wejdzie w życie, to samorządy będą mogły ustalić wyższe opłaty za parkowanie w centrum miejscowości.

Rząd i nauczyciele: W grudniu o losie 14 postulatów ZNP z 2024 r. Czy i co będzie zrealizowane w 2025 r.?

W grudniu 2024 r. zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli zbierze prace z grup roboczych i opracuje harmonogram wdrożenia zmian w przepisach ważnych dla nauczycieli. Wszystko prawdopodobnie w 2025 r. i latach kolejnych.

REKLAMA

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA