REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wójt może wydawać wytyczne dyrektorowi szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wójt może wydawać wytyczne dyrektorowi szkoły
Czy wójt może wydawać wytyczne dyrektorowi szkoły

REKLAMA

REKLAMA

Sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek oświatowych nie jest uprawnieniem na tyle szerokim, aby dawało wójtowi prawo ingerowania w kompetencje dyrektorów szkół i przedszkoli.

Nadzór organu prowadzącego ograniczony jest wyłącznie do działalności szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. W przypadku, w którym wójt wydaje wytyczne - niezależnie od ich formy - narzucając tym samym stosowanie konkretnych rozwiązań, wkracza w zakres zadań przypisanych ustawowo dyrektorom.

REKLAMA

Czy organ prowadzący może ingerować w kompetencję dyrektora szkoły?

REKLAMA

Wójt (odpowiednio: burmistrz, prezydent miasta), występując jako organ prowadzący szkołę, nie posiada kompetencji do określania w drodze zarządzenia (ani w żadnej innej formie) zasad organizacji pracy jednostek oświatowych. Te zostały już określone przepisami prawa zawartymi w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej: Prawo oświatowe).

Między sprawowaniem nadzoru nad prawidłowością działania a narzucaniem rozwiązań ukierunkowujących na konkretne działanie jest stosunkowo cienka granica. Organ prowadzący nie powinien ingerować w obszar, który ustawodawca przekazał do wyłącznej kompetencji dyrektorów.

Nadzór nad szkołą - zasady

Organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. Nadzorowi podlega w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem;
  2. przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów;
  3. przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki.

Ponadto organ prowadzący szkołę lub placówkę (a w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej również organ sprawujący nadzór pedagogiczny) może ingerować w ich działalność wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w Prawie oświatowym.

PRZYKŁAD

Prezydent miasta wydał akt pod nazwą "Zasady organizacji pracy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych w roku szkolnym (…)". Dokument, jak wskazywał organ, miał zawierać wytyczne co do sposobu sporządzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola. Wytyczne miały ułatwić dyrektorom przygotowanie arkuszy. Jednak poza zapisami mającymi charakter instrukcji wypełniania arkusza, w akcie zawarto również takie, które wprost stanowiły zasady organizacji. Prezydent określił m.in.:

  • komu powierza się opieka nad odziałem przedszkolnym,
  • komu nie przydziela się godzin ponadwymiarowych,
  • sposób, w jaki dyrektor weryfikuje zatrudnienie nauczycieli, w tym kiedy mogą być zatrudnieni nauczyciele emeryci,
  • możliwość zatrudnienia dodatkowo pracowników niepedagogicznych będących na stanowiskach kierowniczych,
  • warunki, na jakich można zatrudnić nauczycieli na czas określony,
  • możliwość zatrudnienia nauczycieli, którzy nie wyrazili zgody na ograniczenie obowiązkowego wymiaru godzin,
  • optymalną liczbę wychowanków/uczniów w oddziałach.

Wojewoda uznał, że tego typu uregulowania są nie tyle instrukcją wypełniania arkusza organizacji szkoły i przedszkola, ile aktem określającym organizację pracy jednostek oświatowych w danym roku szkolnym (co zresztą wynika już z samego tytułu), który zawiera konkretne dyrektywy do wykonania i przestrzegania skierowane do wymienionych w nim podmiotów. Stanowisko wojewody podzielił również sąd, podnosząc, że prezydent działał z naruszeniem prawa i bez upoważnienia ustawowego wkroczył w kompetencje dyrektorów jednostek oświatowych.

Przykład opracowano na podstawie wyroku NSA z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt III OSK 4941/21.

Organizacja szkoły to zadanie jej dyrektora

REKLAMA

Kompetencje dyrektora szkoły lub placówki oświatowej określa szczegółowo art. 68 Prawa oświatowego. Zgodnie z tą regulacją to dyrektor jest kierującym działalnością danej jednostki oświatowej, dysponentem środków określonych w planie finansowym, kierownikiem zakładu pracy. W tym zakresie przypisanych uprawnień dyrektor jest samodzielny, a każda ingerencja organu prowadzącego polegająca na wydawaniu wytycznych co do organizacji pracy jednostki oświatowej nie ma uzasadnienia w obowiązujących przepisach i stanowi istotne naruszenie prawa.

Nadzór sprawowany przez organ prowadzący co do zasady może ingerować w działalność szkoły lub przedszkola, ale ingerencja ta musi odbywać się w zakresie i na zasadach określonych w Prawie oświatowym. Tu przede wszystkim należy prawidłowo definiować sprawowanie nadzoru jako weryfikację i zatwierdzanie konkretnych działań, proponowanych bądź realizowanych przez dyrektorów jednostek oświatowych. To wskazuje następczy charakter czynności nadzoru. Każda próba uprzedniego narzucenia dyrektorom placówek oświatowych konkretnych rozwiązań, w formie np. wytycznych co do oczekiwanego sposobu ich działania, w istocie ogranicza ich ustawowe uprawnienia (por. wyrok NSA z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt III OSK 4941/21).

Z ORZECZNICTWA

Przepisy Prawa oświatowego nie dają organowi wykonawczemu prawa do wydawania wytycznych do opracowania arkusza organizacji szkoły lub przedszkola przez dyrektora szkoły lub przedszkola w takim zakresie, w jakim wytyczne te ingerowałyby w samodzielne kompetencje dyrektorów takich placówek oświatowych. Czym innym jest sprawowanie nadzoru, czy też zatwierdzanie konkretnych działań (w tym arkuszy organizacji poszczególnych placówek), które zazwyczaj stanowią czynność następczą, a czym innym próba uprzedniego narzucenia dyrektorom placówek konkretnych rozwiązań i związania ich wytycznymi, skutkiem czego ustawowe uprawnienia dyrektorów zostałyby ograniczone na rzecz organów prowadzących szkoły. Ustalenie wiążących wytycznych poprzez określenie sposobu sporządzania arkuszy organizacyjnych wkracza w zakres ustawowych zadań realizowanych przez kierujących nimi dyrektorów.

Wyrok NSA z 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt III OSK 4941/21

Piotr Maliszewski

wieloletni pracownik administracji samorządowej, praktyk specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, pomocy społecznej, porządku publicznego i bezpieczeństwa

Podstawa prawna

  • art. 10 ust. 1, art. 55, art. 57, art. 58, art. 68 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1116)

Więcej w: Gazeta Samorządu i Administracji

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

REKLAMA

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA

Nowy wariant Covid-19 o nazwie Nimbus. Jakie objawy?

Nowy wariant koronawirusa Covid-19, nazwany Nimbus, zaczyna się rozprzestrzeniać – podaje amerykańskie Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC). Zakażenia tym szczepem odnotowano już w Azji, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Nimbus objawia się przede wszystkim silnym bólem gardła, jednak nie jest groźniejszy niż wcześniejsze warianty Omikrona.

Zwolnienia lekarskie pod lupą. ZUS i pracodawcy skontrolowali tysiące pracowników

W pierwszym kwartale 2025 roku pracownicy ZUS z Pomorza przeprowadzili ponad 2,5 tysiąca kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Co dziesiąta kontrola zakończyła się odebraniem prawa do zasiłku. Okazuje się jednak, że nie tylko ZUS miał prawo do takich działań – również pracodawcy weryfikowali, czy zwolnienia były wykorzystywane zgodnie z przepisami.

REKLAMA