MEiN: Nie będzie zmian w przepisach o dodatkach za trudne i uciążliwe warunki pracy dla pedagogów specjalnych
REKLAMA
REKLAMA
Dodatki do wynagrodzenia dla nauczycieli i specjalistów
„Obecny system traktuje nierówno nauczycieli pracujących z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz integracyjnych z tymi pracującymi w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych” – napisano w interpelacji poselskiej.
REKLAMA
W związku z tym posłowie zapytali resort, czy przewidywane są dodatki do wynagrodzenia dla nauczycieli i specjalistów, w celu zrównania płacowego nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi i uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolach, szkołach i placówkach ogólnodostępnych oraz integracyjnych z nauczycielami pracującymi w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych.
Jaka jest podstawa prawna dodatku za warunki pracy dla nauczycieli
REKLAMA
W odpowiedzi na interpelację wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski zauważył, że nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach, zgodnie z art. 34, ustawy - Karta Nauczyciela, przysługują z tego tytułu dodatki za warunki pracy.
„Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określa, w drodze rozporządzenia, wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy. Natomiast, wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku, na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 1 ww. ustawy, określa w uchwale organ prowadzący szkołę” – zaznaczył wiceminister.
Rząd nie przewiduje zmian w przepisach o dodatkach dla nauczycieli i specjalistów
REKLAMA
„Podzielając opinię środowisk zainteresowanych oświatą, że obecne przepisy prawa regulujące status zawodowy nauczycieli wymagają zmian systemowych odpowiadających wyzwaniom współczesnej edukacji, Minister Edukacji i Nauki w ramach prac Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty przedstawił propozycje istotnych zmian systemowych, w tym w zakresie wynagradzania oraz czasu pracy nauczycieli. Przedstawione propozycje nie zyskały jednak poparcia środowiska oświatowego, a prace Zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli zostały zawieszone” – dodał.
Piontkowski podkreślił, że w związku z tym przygotowana została nowelizacja jedynie wybranych obszarów pragmatyki, wymagających najpilniejszych zmian, której głównym celem jest uproszczenie i odbiurokratyzowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli oraz zapewnienie wzrostu wynagrodzenia nauczycieli w pierwszych latach pracy w tym zawodzie. Jak zaznaczył, zmiany te zostały zawarte w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
„Minister Edukacji i Nauki pokłada nadzieję na powrót do dyskusji na temat zmian systemowych w oświacie, które będą odpowiadały wyzwaniom współczesnej edukacji, w tym w zakresie katalogu prac wykonywanych przez nauczycieli w trudnych warunkach określonego w rozporządzeniu” – wskazał Piontkowski.
Chodzi o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
REKLAMA
REKLAMA