REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rosnący WIBOR to problem także gmin

Rosnący WIBOR to problem także gmin
Rosnący WIBOR to problem także gmin
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz bardziej niepokojący Polaków rosnący WIBOR uderza także w finanse gmin. Szereg produktów finansowych, z których korzystają gminy ma określony koszt w oparciu o WIBOR. Bardzo często jest to WIBOR 1M.

WIBOR w gminach a umowy kredytu

Przykładem jest przetarg nieograniczony na udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 9 060 851,00 zł dla Gminy Tarnów na pokrycie deficytu oraz rozchodów budżetu gminy na 2021 rok.

REKLAMA

REKLAMA

W specyfikacji przetargu w następujący sposób określono koszty kredytu:

„Oprocentowanie będzie ustalone w oparciu o stawkę bazową - WIBOR 1M, według notowania na 2 dni robocze przed rozpoczęciem miesiąca, za który naliczone będą odsetki (w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku), powiększone o marżę banku. W przypadku likwidacji stawki WIBOR 1M zostanie ona, za porozumieniem stron zamieniona na stawkę, która zastąpi stawkę WIBOR 1M albo stawkę najbardziej zbliżoną wielkością i charakterem do stawki WIBOR 1M bez kosztów obciążających Zamawiającego.

W przypadku gdy stawka bazowa WIBOR 1M będzie ujemna, to do czasu osiągnięcia przez nią wartości dodatnich, przyjmuje się do wyliczenia odsetek stawkę bazowa równą 0,00.”

REKLAMA

XIX. SPOSÓB OBLICZANIA CENY.
1. Wykonawca określi koszt kredytu (cenę oferty) poprzez:
1) naliczenie odsetek od kredytu z zastosowaniem ustalonego wskaźnika i daty uruchomienia transz kredytu
2) Do wyliczenia ceny należy przyjąć zakładane terminy i wielkości pobrania transz oraz terminy i wielkości spłaty rat kapitałowych, stałą stawkę WIBOR 1 M będącą średnią arytmetyczną z m-ca czerwca 2021r. w wysokości 0,18 %, oraz własną marżę banku wyrażoną w % z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku .
Cena stanowić będzie sumę stawki WIBOR 1M i marży własnej banku.
3) obliczenia odsetek należy przyjąć w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku.
2. Sporządzając wycenę dla celu porównania ofert należy przyjąć następujące założenia:
Kwota kredytu : 9 060 851,00 zł.
Terminy i wielkości pobrania transz kredytu /ustalone tylko do celów obliczenia ceny/
- dla celów obliczenia ceny zakłada się że kredyt zostanie pobrany w jednej transzy w dniu 15 grudnia 2021 r.
15.12.2021 r. - 9 060 851,00 zł
Terminy i wielkości spłaty rat kapitałowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1 rata 28.02 2022 r. 133 300,00
2 rata 30.04.2022 r. 133 300,00
3 rata 30.06.2022 r 133 300,00
4 rata 31.08.2022 r. 133 300,00
5 rata 31.10.2022 r. 133 300,00
6 rata 31.12.2022 r. 133 500,00
7 rata 28.02.2023 r. 133 300,00
8 rata 30.04.2023 r. 133 300,00
9 rata 30.06.2023 r. 133 300,00
10 rata 31.08.2023 r 133 300,00
11 rata 31.10.2023 r. 133 300,00
12 rata 31.12.2023 r. 133 500,00
13 rata 29.02.2024 r. 150 000,00
14 rata 30.04.2024 r. 150 000,00
15 rata 30.06.2024 r. 150 000,00
16 rata 31.08.2024 r. 150 000,00
17 rata 31.10.2024 r. 150 000,00
18 rata 31.12.2024 r. 150 000,00
19 rata 28.02.2025 r. 166 600,00
20 rata 30.04.2025 r. 166 600,00
21 rata 30.06.2025 r . 166 600,00
22 rata 31.08.2025 r. 166 600,00
23 rata 31.10.2025 r. 166 600,00
24 rata 31.12.2025 r. 167 000,00
25 rata 28.02.2026 r. 175 000,00
26 rata 30.04.2026 r. 175 000,00
27 rata 30.06.2026 r. 175 000,00
28 rata 31.08.2026 r. 175 000,00
29 rata 31.10.2026 r. 175 000,00
30 rata 31.12.2026 r. 175 000,00
31 rata 28.02.2027 r. 175 000,00
32 rata 30.04.2027 r. 175 000,00
33 rata 30.06.2027 r. 175 000,00
34 rata 31.08.2027 r. 175 000,00
35 rata 31.10.2027 r. 175 000,00
36 rata 31.12.2027 r. 175 000,00
37 rata 29.02.2028 r. 169 308,00
38 rata 30.04.2028 r. 169 308,00
39 rata 30.06.2028 r. 169 308,00
40 rata 31.08.2028 r. 169 308,00
41 rata 31.10.2028 r. 169 308,00
42 rata 31.12.2028 r. 169 311,00
43 rata 28.02.2029 r. 157 500,00
44 rata 30.04.2029 r. 157 500,00
45 rata 30.06.2029 r. 157 500,00
46 rata 31.08.2029 r. 157 500,00
47 rata 31.10.2029 r. 157 500,00
48 rata 31.12.2029 r. 157 500,00
49 rata 28.02.2030 r. 250 000,00
50 rata 30.04.2030 r. 250 000,00
51 rata 30.06.2030 r. 250 000,00
52 rata 31.08.2030 r. 250 000,00
53 rata 31.10.2030 r. 250 000,00
54 rata 31.12.2030 r. 250 000,00
9 060 851,00

Więcej:

https://bip.malopolska.pl/ugt,a,1960878,udzielenie-kredytu-dlugoterminowego-w-wysokosci-9-060-85100-zl-dla-gminy-tarnow-na-pokrycie-deficytu.html

WIBOR w gminach a leasing

Także w umowach leasingu gminy korzystają z wskaźnika WIBOR do ustalenia bieżących płatności na rzecz leasingodawcy.

Przykładem jest specyfikacja zamówienia publicznego przez Zakład Gospodarski Komunalnej w Braniewie (ZGK.271.1.2021.AJP).

Dotyczyło ono: „Dostawa i zakup w formie leasingu operacyjnego fabrycznie nowego wielofunkcyjnego pojazdu do całorocznego utrzymania czystości na terenach zewnętrznych”.

WIBOR jest tu elementem formuły według, której ZGK będzie uiszczał płatności z umowy leasingu:

"Część odsetkowa raty leasingowej ulega obniżeniu w przypadku spadku stopy WIBOR 1M i podwyższeniu w przypadku wzrostu stopy WIBOR 1M w stosunku do jej poziomu przyjętego do kalkulacji oferty. Zamawiający informuje, iż w przypadku spadku WIBOR poniżej poziomu 0, Zamawiający dopuszcza przyjęcie wartości WIBOR = 0 do naliczania rat leasingowych. Do kalkulacji oferty, Wykonawca zobowiązany był przyjąć wskaźnik WIBOR 1M z dnia 01 sierpnia 2021 r."

WIBOR równy zero

Jeszcze kilka lat temu w przetargach organizowanych przez gminy istotnym dla banków wymogiem udzielenia kredytu były zapisy w umowie dotyczące problematyki WIBORU równego zero albo mającego wartości ujemne. Było to możliwe z uwagi na politykę ujemnych lub zerowych stóp procentowych prowadzonej przez czołowe banki centralne. Postanowienia te miały następującą postać:

W przypadku gdy średnia miesięczna stawka procentowa WIBOR 1M jest ujemna lub równa zero, oprocentowanie, o którym mowa w ust. 5 powyżej równe jest wartości procentowej wskazanej w ofercie przetargowej Banku, tj. w wysokości – ___ %”.

Inflacja na poziomie 10-11% wyklucza sytuację, gdy WIBOR ma wartość zerową lub ujemną. Ale warto pamiętać, że taka sytuacja jest teoretycznie możliwa. I nawet wtedy kredyt nie jest bezkosztowy. I bank będzie otrzymywał odsetki według formuły określonej w umowie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA