REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rosnący WIBOR to problem także gmin

Rosnący WIBOR to problem także gmin
Rosnący WIBOR to problem także gmin
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz bardziej niepokojący Polaków rosnący WIBOR uderza także w finanse gmin. Szereg produktów finansowych, z których korzystają gminy ma określony koszt w oparciu o WIBOR. Bardzo często jest to WIBOR 1M.

WIBOR w gminach a umowy kredytu

Przykładem jest przetarg nieograniczony na udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 9 060 851,00 zł dla Gminy Tarnów na pokrycie deficytu oraz rozchodów budżetu gminy na 2021 rok.

REKLAMA

REKLAMA

W specyfikacji przetargu w następujący sposób określono koszty kredytu:

„Oprocentowanie będzie ustalone w oparciu o stawkę bazową - WIBOR 1M, według notowania na 2 dni robocze przed rozpoczęciem miesiąca, za który naliczone będą odsetki (w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku), powiększone o marżę banku. W przypadku likwidacji stawki WIBOR 1M zostanie ona, za porozumieniem stron zamieniona na stawkę, która zastąpi stawkę WIBOR 1M albo stawkę najbardziej zbliżoną wielkością i charakterem do stawki WIBOR 1M bez kosztów obciążających Zamawiającego.

W przypadku gdy stawka bazowa WIBOR 1M będzie ujemna, to do czasu osiągnięcia przez nią wartości dodatnich, przyjmuje się do wyliczenia odsetek stawkę bazowa równą 0,00.”

REKLAMA

XIX. SPOSÓB OBLICZANIA CENY.
1. Wykonawca określi koszt kredytu (cenę oferty) poprzez:
1) naliczenie odsetek od kredytu z zastosowaniem ustalonego wskaźnika i daty uruchomienia transz kredytu
2) Do wyliczenia ceny należy przyjąć zakładane terminy i wielkości pobrania transz oraz terminy i wielkości spłaty rat kapitałowych, stałą stawkę WIBOR 1 M będącą średnią arytmetyczną z m-ca czerwca 2021r. w wysokości 0,18 %, oraz własną marżę banku wyrażoną w % z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku .
Cena stanowić będzie sumę stawki WIBOR 1M i marży własnej banku.
3) obliczenia odsetek należy przyjąć w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku.
2. Sporządzając wycenę dla celu porównania ofert należy przyjąć następujące założenia:
Kwota kredytu : 9 060 851,00 zł.
Terminy i wielkości pobrania transz kredytu /ustalone tylko do celów obliczenia ceny/
- dla celów obliczenia ceny zakłada się że kredyt zostanie pobrany w jednej transzy w dniu 15 grudnia 2021 r.
15.12.2021 r. - 9 060 851,00 zł
Terminy i wielkości spłaty rat kapitałowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1 rata 28.02 2022 r. 133 300,00
2 rata 30.04.2022 r. 133 300,00
3 rata 30.06.2022 r 133 300,00
4 rata 31.08.2022 r. 133 300,00
5 rata 31.10.2022 r. 133 300,00
6 rata 31.12.2022 r. 133 500,00
7 rata 28.02.2023 r. 133 300,00
8 rata 30.04.2023 r. 133 300,00
9 rata 30.06.2023 r. 133 300,00
10 rata 31.08.2023 r 133 300,00
11 rata 31.10.2023 r. 133 300,00
12 rata 31.12.2023 r. 133 500,00
13 rata 29.02.2024 r. 150 000,00
14 rata 30.04.2024 r. 150 000,00
15 rata 30.06.2024 r. 150 000,00
16 rata 31.08.2024 r. 150 000,00
17 rata 31.10.2024 r. 150 000,00
18 rata 31.12.2024 r. 150 000,00
19 rata 28.02.2025 r. 166 600,00
20 rata 30.04.2025 r. 166 600,00
21 rata 30.06.2025 r . 166 600,00
22 rata 31.08.2025 r. 166 600,00
23 rata 31.10.2025 r. 166 600,00
24 rata 31.12.2025 r. 167 000,00
25 rata 28.02.2026 r. 175 000,00
26 rata 30.04.2026 r. 175 000,00
27 rata 30.06.2026 r. 175 000,00
28 rata 31.08.2026 r. 175 000,00
29 rata 31.10.2026 r. 175 000,00
30 rata 31.12.2026 r. 175 000,00
31 rata 28.02.2027 r. 175 000,00
32 rata 30.04.2027 r. 175 000,00
33 rata 30.06.2027 r. 175 000,00
34 rata 31.08.2027 r. 175 000,00
35 rata 31.10.2027 r. 175 000,00
36 rata 31.12.2027 r. 175 000,00
37 rata 29.02.2028 r. 169 308,00
38 rata 30.04.2028 r. 169 308,00
39 rata 30.06.2028 r. 169 308,00
40 rata 31.08.2028 r. 169 308,00
41 rata 31.10.2028 r. 169 308,00
42 rata 31.12.2028 r. 169 311,00
43 rata 28.02.2029 r. 157 500,00
44 rata 30.04.2029 r. 157 500,00
45 rata 30.06.2029 r. 157 500,00
46 rata 31.08.2029 r. 157 500,00
47 rata 31.10.2029 r. 157 500,00
48 rata 31.12.2029 r. 157 500,00
49 rata 28.02.2030 r. 250 000,00
50 rata 30.04.2030 r. 250 000,00
51 rata 30.06.2030 r. 250 000,00
52 rata 31.08.2030 r. 250 000,00
53 rata 31.10.2030 r. 250 000,00
54 rata 31.12.2030 r. 250 000,00
9 060 851,00

Więcej:

https://bip.malopolska.pl/ugt,a,1960878,udzielenie-kredytu-dlugoterminowego-w-wysokosci-9-060-85100-zl-dla-gminy-tarnow-na-pokrycie-deficytu.html

WIBOR w gminach a leasing

Także w umowach leasingu gminy korzystają z wskaźnika WIBOR do ustalenia bieżących płatności na rzecz leasingodawcy.

Przykładem jest specyfikacja zamówienia publicznego przez Zakład Gospodarski Komunalnej w Braniewie (ZGK.271.1.2021.AJP).

Dotyczyło ono: „Dostawa i zakup w formie leasingu operacyjnego fabrycznie nowego wielofunkcyjnego pojazdu do całorocznego utrzymania czystości na terenach zewnętrznych”.

WIBOR jest tu elementem formuły według, której ZGK będzie uiszczał płatności z umowy leasingu:

"Część odsetkowa raty leasingowej ulega obniżeniu w przypadku spadku stopy WIBOR 1M i podwyższeniu w przypadku wzrostu stopy WIBOR 1M w stosunku do jej poziomu przyjętego do kalkulacji oferty. Zamawiający informuje, iż w przypadku spadku WIBOR poniżej poziomu 0, Zamawiający dopuszcza przyjęcie wartości WIBOR = 0 do naliczania rat leasingowych. Do kalkulacji oferty, Wykonawca zobowiązany był przyjąć wskaźnik WIBOR 1M z dnia 01 sierpnia 2021 r."

WIBOR równy zero

Jeszcze kilka lat temu w przetargach organizowanych przez gminy istotnym dla banków wymogiem udzielenia kredytu były zapisy w umowie dotyczące problematyki WIBORU równego zero albo mającego wartości ujemne. Było to możliwe z uwagi na politykę ujemnych lub zerowych stóp procentowych prowadzonej przez czołowe banki centralne. Postanowienia te miały następującą postać:

W przypadku gdy średnia miesięczna stawka procentowa WIBOR 1M jest ujemna lub równa zero, oprocentowanie, o którym mowa w ust. 5 powyżej równe jest wartości procentowej wskazanej w ofercie przetargowej Banku, tj. w wysokości – ___ %”.

Inflacja na poziomie 10-11% wyklucza sytuację, gdy WIBOR ma wartość zerową lub ujemną. Ale warto pamiętać, że taka sytuacja jest teoretycznie możliwa. I nawet wtedy kredyt nie jest bezkosztowy. I bank będzie otrzymywał odsetki według formuły określonej w umowie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Wrocław bogate miasto z biednym myśleniem. Kto naprawdę utrzymuje stolicę Dolnego Śląska?

Wrocław nie jest biednym miastem. To bogate miasto, które funkcjonuje jak ktoś z wysoką pensją i stałym debetem na rachunku: zarabia dużo, ale w praktyce cały czas żyje „na styk” i regularnie dopłaca do własnej codzienności długiem.

REKLAMA

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA