Rosnący WIBOR to problem także gmin
REKLAMA
REKLAMA
WIBOR w gminach a umowy kredytu
Przykładem jest przetarg nieograniczony na udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 9 060 851,00 zł dla Gminy Tarnów na pokrycie deficytu oraz rozchodów budżetu gminy na 2021 rok.
REKLAMA
W specyfikacji przetargu w następujący sposób określono koszty kredytu:
„Oprocentowanie będzie ustalone w oparciu o stawkę bazową - WIBOR 1M, według notowania na 2 dni robocze przed rozpoczęciem miesiąca, za który naliczone będą odsetki (w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku), powiększone o marżę banku. W przypadku likwidacji stawki WIBOR 1M zostanie ona, za porozumieniem stron zamieniona na stawkę, która zastąpi stawkę WIBOR 1M albo stawkę najbardziej zbliżoną wielkością i charakterem do stawki WIBOR 1M bez kosztów obciążających Zamawiającego.
W przypadku gdy stawka bazowa WIBOR 1M będzie ujemna, to do czasu osiągnięcia przez nią wartości dodatnich, przyjmuje się do wyliczenia odsetek stawkę bazowa równą 0,00.”
REKLAMA
XIX. SPOSÓB OBLICZANIA CENY.
1. Wykonawca określi koszt kredytu (cenę oferty) poprzez:
1) naliczenie odsetek od kredytu z zastosowaniem ustalonego wskaźnika i daty uruchomienia transz kredytu
2) Do wyliczenia ceny należy przyjąć zakładane terminy i wielkości pobrania transz oraz terminy i wielkości spłaty rat kapitałowych, stałą stawkę WIBOR 1 M będącą średnią arytmetyczną z m-ca czerwca 2021r. w wysokości 0,18 %, oraz własną marżę banku wyrażoną w % z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku .
Cena stanowić będzie sumę stawki WIBOR 1M i marży własnej banku.
3) obliczenia odsetek należy przyjąć w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku.
2. Sporządzając wycenę dla celu porównania ofert należy przyjąć następujące założenia:
Kwota kredytu : 9 060 851,00 zł.
Terminy i wielkości pobrania transz kredytu /ustalone tylko do celów obliczenia ceny/
- dla celów obliczenia ceny zakłada się że kredyt zostanie pobrany w jednej transzy w dniu 15 grudnia 2021 r.
15.12.2021 r. - 9 060 851,00 zł
Terminy i wielkości spłaty rat kapitałowych:
1 rata 28.02 2022 r. 133 300,00
2 rata 30.04.2022 r. 133 300,00
3 rata 30.06.2022 r 133 300,00
4 rata 31.08.2022 r. 133 300,00
5 rata 31.10.2022 r. 133 300,00
6 rata 31.12.2022 r. 133 500,00
7 rata 28.02.2023 r. 133 300,00
8 rata 30.04.2023 r. 133 300,00
9 rata 30.06.2023 r. 133 300,00
10 rata 31.08.2023 r 133 300,00
11 rata 31.10.2023 r. 133 300,00
12 rata 31.12.2023 r. 133 500,00
13 rata 29.02.2024 r. 150 000,00
14 rata 30.04.2024 r. 150 000,00
15 rata 30.06.2024 r. 150 000,00
16 rata 31.08.2024 r. 150 000,00
17 rata 31.10.2024 r. 150 000,00
18 rata 31.12.2024 r. 150 000,00
19 rata 28.02.2025 r. 166 600,00
20 rata 30.04.2025 r. 166 600,00
21 rata 30.06.2025 r . 166 600,00
22 rata 31.08.2025 r. 166 600,00
23 rata 31.10.2025 r. 166 600,00
24 rata 31.12.2025 r. 167 000,00
25 rata 28.02.2026 r. 175 000,00
26 rata 30.04.2026 r. 175 000,00
27 rata 30.06.2026 r. 175 000,00
28 rata 31.08.2026 r. 175 000,00
29 rata 31.10.2026 r. 175 000,00
30 rata 31.12.2026 r. 175 000,00
31 rata 28.02.2027 r. 175 000,00
32 rata 30.04.2027 r. 175 000,00
33 rata 30.06.2027 r. 175 000,00
34 rata 31.08.2027 r. 175 000,00
35 rata 31.10.2027 r. 175 000,00
36 rata 31.12.2027 r. 175 000,00
37 rata 29.02.2028 r. 169 308,00
38 rata 30.04.2028 r. 169 308,00
39 rata 30.06.2028 r. 169 308,00
40 rata 31.08.2028 r. 169 308,00
41 rata 31.10.2028 r. 169 308,00
42 rata 31.12.2028 r. 169 311,00
43 rata 28.02.2029 r. 157 500,00
44 rata 30.04.2029 r. 157 500,00
45 rata 30.06.2029 r. 157 500,00
46 rata 31.08.2029 r. 157 500,00
47 rata 31.10.2029 r. 157 500,00
48 rata 31.12.2029 r. 157 500,00
49 rata 28.02.2030 r. 250 000,00
50 rata 30.04.2030 r. 250 000,00
51 rata 30.06.2030 r. 250 000,00
52 rata 31.08.2030 r. 250 000,00
53 rata 31.10.2030 r. 250 000,00
54 rata 31.12.2030 r. 250 000,00
9 060 851,00
Więcej:
https://bip.malopolska.pl/ugt,a,1960878,udzielenie-kredytu-dlugoterminowego-w-wysokosci-9-060-85100-zl-dla-gminy-tarnow-na-pokrycie-deficytu.html
WIBOR w gminach a leasing
Także w umowach leasingu gminy korzystają z wskaźnika WIBOR do ustalenia bieżących płatności na rzecz leasingodawcy.
Przykładem jest specyfikacja zamówienia publicznego przez Zakład Gospodarski Komunalnej w Braniewie (ZGK.271.1.2021.AJP).
Dotyczyło ono: „Dostawa i zakup w formie leasingu operacyjnego fabrycznie nowego wielofunkcyjnego pojazdu do całorocznego utrzymania czystości na terenach zewnętrznych”.
WIBOR jest tu elementem formuły według, której ZGK będzie uiszczał płatności z umowy leasingu:
"Część odsetkowa raty leasingowej ulega obniżeniu w przypadku spadku stopy WIBOR 1M i podwyższeniu w przypadku wzrostu stopy WIBOR 1M w stosunku do jej poziomu przyjętego do kalkulacji oferty. Zamawiający informuje, iż w przypadku spadku WIBOR poniżej poziomu 0, Zamawiający dopuszcza przyjęcie wartości WIBOR = 0 do naliczania rat leasingowych. Do kalkulacji oferty, Wykonawca zobowiązany był przyjąć wskaźnik WIBOR 1M z dnia 01 sierpnia 2021 r."
WIBOR równy zero
REKLAMA
Jeszcze kilka lat temu w przetargach organizowanych przez gminy istotnym dla banków wymogiem udzielenia kredytu były zapisy w umowie dotyczące problematyki WIBORU równego zero albo mającego wartości ujemne. Było to możliwe z uwagi na politykę ujemnych lub zerowych stóp procentowych prowadzonej przez czołowe banki centralne. Postanowienia te miały następującą postać:
„W przypadku gdy średnia miesięczna stawka procentowa WIBOR 1M jest ujemna lub równa zero, oprocentowanie, o którym mowa w ust. 5 powyżej równe jest wartości procentowej wskazanej w ofercie przetargowej Banku, tj. w wysokości – ___ %”.
Inflacja na poziomie 10-11% wyklucza sytuację, gdy WIBOR ma wartość zerową lub ujemną. Ale warto pamiętać, że taka sytuacja jest teoretycznie możliwa. I nawet wtedy kredyt nie jest bezkosztowy. I bank będzie otrzymywał odsetki według formuły określonej w umowie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.