REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rosnący WIBOR to problem także gmin

Subskrybuj nas na Youtube
Rosnący WIBOR to problem także gmin
Rosnący WIBOR to problem także gmin
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz bardziej niepokojący Polaków rosnący WIBOR uderza także w finanse gmin. Szereg produktów finansowych, z których korzystają gminy ma określony koszt w oparciu o WIBOR. Bardzo często jest to WIBOR 1M.

WIBOR w gminach a umowy kredytu

Przykładem jest przetarg nieograniczony na udzielenie kredytu długoterminowego w wysokości 9 060 851,00 zł dla Gminy Tarnów na pokrycie deficytu oraz rozchodów budżetu gminy na 2021 rok.

REKLAMA

REKLAMA

W specyfikacji przetargu w następujący sposób określono koszty kredytu:

„Oprocentowanie będzie ustalone w oparciu o stawkę bazową - WIBOR 1M, według notowania na 2 dni robocze przed rozpoczęciem miesiąca, za który naliczone będą odsetki (w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku), powiększone o marżę banku. W przypadku likwidacji stawki WIBOR 1M zostanie ona, za porozumieniem stron zamieniona na stawkę, która zastąpi stawkę WIBOR 1M albo stawkę najbardziej zbliżoną wielkością i charakterem do stawki WIBOR 1M bez kosztów obciążających Zamawiającego.

W przypadku gdy stawka bazowa WIBOR 1M będzie ujemna, to do czasu osiągnięcia przez nią wartości dodatnich, przyjmuje się do wyliczenia odsetek stawkę bazowa równą 0,00.”

REKLAMA

XIX. SPOSÓB OBLICZANIA CENY.
1. Wykonawca określi koszt kredytu (cenę oferty) poprzez:
1) naliczenie odsetek od kredytu z zastosowaniem ustalonego wskaźnika i daty uruchomienia transz kredytu
2) Do wyliczenia ceny należy przyjąć zakładane terminy i wielkości pobrania transz oraz terminy i wielkości spłaty rat kapitałowych, stałą stawkę WIBOR 1 M będącą średnią arytmetyczną z m-ca czerwca 2021r. w wysokości 0,18 %, oraz własną marżę banku wyrażoną w % z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku .
Cena stanowić będzie sumę stawki WIBOR 1M i marży własnej banku.
3) obliczenia odsetek należy przyjąć w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku.
2. Sporządzając wycenę dla celu porównania ofert należy przyjąć następujące założenia:
Kwota kredytu : 9 060 851,00 zł.
Terminy i wielkości pobrania transz kredytu /ustalone tylko do celów obliczenia ceny/
- dla celów obliczenia ceny zakłada się że kredyt zostanie pobrany w jednej transzy w dniu 15 grudnia 2021 r.
15.12.2021 r. - 9 060 851,00 zł
Terminy i wielkości spłaty rat kapitałowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1 rata 28.02 2022 r. 133 300,00
2 rata 30.04.2022 r. 133 300,00
3 rata 30.06.2022 r 133 300,00
4 rata 31.08.2022 r. 133 300,00
5 rata 31.10.2022 r. 133 300,00
6 rata 31.12.2022 r. 133 500,00
7 rata 28.02.2023 r. 133 300,00
8 rata 30.04.2023 r. 133 300,00
9 rata 30.06.2023 r. 133 300,00
10 rata 31.08.2023 r 133 300,00
11 rata 31.10.2023 r. 133 300,00
12 rata 31.12.2023 r. 133 500,00
13 rata 29.02.2024 r. 150 000,00
14 rata 30.04.2024 r. 150 000,00
15 rata 30.06.2024 r. 150 000,00
16 rata 31.08.2024 r. 150 000,00
17 rata 31.10.2024 r. 150 000,00
18 rata 31.12.2024 r. 150 000,00
19 rata 28.02.2025 r. 166 600,00
20 rata 30.04.2025 r. 166 600,00
21 rata 30.06.2025 r . 166 600,00
22 rata 31.08.2025 r. 166 600,00
23 rata 31.10.2025 r. 166 600,00
24 rata 31.12.2025 r. 167 000,00
25 rata 28.02.2026 r. 175 000,00
26 rata 30.04.2026 r. 175 000,00
27 rata 30.06.2026 r. 175 000,00
28 rata 31.08.2026 r. 175 000,00
29 rata 31.10.2026 r. 175 000,00
30 rata 31.12.2026 r. 175 000,00
31 rata 28.02.2027 r. 175 000,00
32 rata 30.04.2027 r. 175 000,00
33 rata 30.06.2027 r. 175 000,00
34 rata 31.08.2027 r. 175 000,00
35 rata 31.10.2027 r. 175 000,00
36 rata 31.12.2027 r. 175 000,00
37 rata 29.02.2028 r. 169 308,00
38 rata 30.04.2028 r. 169 308,00
39 rata 30.06.2028 r. 169 308,00
40 rata 31.08.2028 r. 169 308,00
41 rata 31.10.2028 r. 169 308,00
42 rata 31.12.2028 r. 169 311,00
43 rata 28.02.2029 r. 157 500,00
44 rata 30.04.2029 r. 157 500,00
45 rata 30.06.2029 r. 157 500,00
46 rata 31.08.2029 r. 157 500,00
47 rata 31.10.2029 r. 157 500,00
48 rata 31.12.2029 r. 157 500,00
49 rata 28.02.2030 r. 250 000,00
50 rata 30.04.2030 r. 250 000,00
51 rata 30.06.2030 r. 250 000,00
52 rata 31.08.2030 r. 250 000,00
53 rata 31.10.2030 r. 250 000,00
54 rata 31.12.2030 r. 250 000,00
9 060 851,00

Więcej:

https://bip.malopolska.pl/ugt,a,1960878,udzielenie-kredytu-dlugoterminowego-w-wysokosci-9-060-85100-zl-dla-gminy-tarnow-na-pokrycie-deficytu.html

WIBOR w gminach a leasing

Także w umowach leasingu gminy korzystają z wskaźnika WIBOR do ustalenia bieżących płatności na rzecz leasingodawcy.

Przykładem jest specyfikacja zamówienia publicznego przez Zakład Gospodarski Komunalnej w Braniewie (ZGK.271.1.2021.AJP).

Dotyczyło ono: „Dostawa i zakup w formie leasingu operacyjnego fabrycznie nowego wielofunkcyjnego pojazdu do całorocznego utrzymania czystości na terenach zewnętrznych”.

WIBOR jest tu elementem formuły według, której ZGK będzie uiszczał płatności z umowy leasingu:

"Część odsetkowa raty leasingowej ulega obniżeniu w przypadku spadku stopy WIBOR 1M i podwyższeniu w przypadku wzrostu stopy WIBOR 1M w stosunku do jej poziomu przyjętego do kalkulacji oferty. Zamawiający informuje, iż w przypadku spadku WIBOR poniżej poziomu 0, Zamawiający dopuszcza przyjęcie wartości WIBOR = 0 do naliczania rat leasingowych. Do kalkulacji oferty, Wykonawca zobowiązany był przyjąć wskaźnik WIBOR 1M z dnia 01 sierpnia 2021 r."

WIBOR równy zero

Jeszcze kilka lat temu w przetargach organizowanych przez gminy istotnym dla banków wymogiem udzielenia kredytu były zapisy w umowie dotyczące problematyki WIBORU równego zero albo mającego wartości ujemne. Było to możliwe z uwagi na politykę ujemnych lub zerowych stóp procentowych prowadzonej przez czołowe banki centralne. Postanowienia te miały następującą postać:

W przypadku gdy średnia miesięczna stawka procentowa WIBOR 1M jest ujemna lub równa zero, oprocentowanie, o którym mowa w ust. 5 powyżej równe jest wartości procentowej wskazanej w ofercie przetargowej Banku, tj. w wysokości – ___ %”.

Inflacja na poziomie 10-11% wyklucza sytuację, gdy WIBOR ma wartość zerową lub ujemną. Ale warto pamiętać, że taka sytuacja jest teoretycznie możliwa. I nawet wtedy kredyt nie jest bezkosztowy. I bank będzie otrzymywał odsetki według formuły określonej w umowie.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Precedens w gminach. Szczecin pozwał Skarb Państwa o pieniądze wydane przez miast na na cele oświatowe

Miasto Szczecin zdecydowało się pozwać Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego "gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA