REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można się odwołać do GKO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Jeśli rzecznik dyscypliny lub inny uprawniony organ złoży wniosek o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do komisji orzekającej, obwiniony ma szereg możliwości dochodzenia swoich racji. Jeśli orzeczenie komisji I instancji będzie dla niego niekorzystne, może odwołać się do Głównej Komisji Orzekającej, a nawet do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Za naruszenie dyscypliny finansów publicznych odpowiada kierownik jednostki, czyli np.: wójt, burmistrz, starosta, skarbnik, dyrektor szkoły, ale także pracownik, któremu powierzono obowiązki w zakresie finansów publicznych.

Zawiadomienie do rzecznika

Proces ustalania, czy doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych, rozpoczyna zawiadomienie o naruszeniu, które najczęściej otrzymuje rzecznik dyscypliny. Następnie podejmuje on czynności sprawdzające, które pozwolą mu ocenić, czy istnieją podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego. Na podjęcie takiej decyzji rzecznik ma 60 dni. Może również wystąpić o przedłużenie terminu, nie dłużej jednak niż o 90 dni. Następnie albo wszczyna postępowanie wyjaśniające, lub nie. Przez kolejne 30 dni musi podjąć decyzję o skierowaniu wniosku o ukaranie lub umorzeniu, lub zawieszeniu postępowania.

Zasady postępowania

Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych obejmuje postępowanie wyjaśniające prowadzone przez rzecznika dyscypliny, postępowanie przed komisją I instancji oraz przed Główną Komisją Orzekającą. Postępowania przed komisjami orzekającymi wyglądają podobnie do postępowań przed sądami administracyjnymi. Obwiniony ma prawo do obrońcy, ale tylko jednego, natomiast skarżącym jest rzecznik dyscypliny lub jeden z jego zastępców. Procedura jednak rozpoczyna się, gdy rzecznik lub inny podmiot uprawniony złoży wniosek o ukaranie. Następnie przewodniczący komisji zarządza dostarczenie odpisu wniosku obwinionemu i podejmuje decyzję o skierowaniu go na rozprawę. Wyznacza jej termin, a także skład orzekający. Obwiniony po otrzymaniu wniosku ma prawo zapoznać się z aktami sprawy oraz złożyć wnioski dowodowe.

Przebieg rozprawy

Przed rozpoczęciem rozprawy przewodniczący składu orzekającego pyta obwinionego, czy chce złożyć jakieś wnioski formalne, takie jak np. wyłączenie członka komisji czy wyłączenie jawności. Przepisy określają, że wyłączenie jawności może nastąpić wyłącznie ze względu na bezpieczeństwo państwa lub ochronę tajemnicy państwowej oraz z uwagi na zagrożenie spokoju i porządku publicznego. Ogłoszenie orzeczenia jest natomiast zawsze jawne.

Podczas rozprawy obwiniony ma prawo odmówić udzielenia odpowiedzi na poszczególne pytania, zadawać pytania świadkom, wypowiadać się co do każdego ujawnionego dowodu oraz składać wnioski dowodowe. Ma on również obowiązek mówienia prawdy pod odpowiedzialnością za składanie fałszywych zeznań.

Z przebiegu rozprawy sporządzany jest protokół. Przewodniczący komisji może również zarządzić nagrywanie rozprawy, jednak zarejestrowane nagranie nie może być dowodem w postępowaniu. Zapis dźwięku może być jednak dołączony do protokołu.

Podczas rozprawy zarówno obwiniony, jak i skarżący mogą składać wyjaśnienia, oświadczenia i wnioski.

Jeśli obwiniony oraz rzecznik dyscypliny nie mają wniosków formalnych, następuje odczytanie wniosku o ukaranie. Po nim strony mają prawo do wypowiedzi. Rozpoczyna obwiniony. Następnie przewodniczący komisji zarządza przeprowadzenie postępowania dowodowego. Po przeprowadzeniu dowodów przewodniczący pyta strony, czy wnoszą o uzupełnienie postępowania dowodowego. Jeśli nie, przewodniczący zamyka postępowanie dowodowe i udziela głosu oskarżycielowi, obrońcy oraz obwinionemu (mowy końcowe). Po ich wysłuchaniu przewodniczący zamyka rozprawę i skład orzekający udaje się na niejawną naradę. Po niej ogłasza orzeczenie oraz podaje ustne motywy rozstrzygnięcia. Orzeczenie wraz z uzasadnieniem strony otrzymują w ciągu 21 dni od jego ogłoszenia. Od dnia doręczenia strony mają 14 dni na wniesienie odwołania do Głównej Komisji Orzekającej. Odwołanie należy wnieść na piśmie za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżane orzeczenie lub postanowienie.

Główna Komisja Orzekająca

Procedura postępowania przed Główną Komisją Orzekającą jest podobna do postępowania przed komisją I instancji. Podczas rozprawy, na jej początku dochodzi jeszcze element sprawozdania z dotychczasowego przebiegu sprawy. Dopiero po jego odczytaniu strony mają prawo do wypowiedzi i przedstawienia lub uzupełnienia stanowiska. GKO wydaje orzeczenie, w którym może: utrzymać orzeczenie I instancji w mocy, uchylić orzeczenie w całości lub w części i rozstrzygnąć sprawę co do meritum lub uchylić orzeczenie w całości lub w części i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania przez komisję orzekającą. Postanowienia i orzeczenia GKO doręcza stronom w ciągu 21 dni od dnia ogłoszenia.

Odwołanie do sądu

Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej nie oznacza jednak końca możliwości obrony obwinionego. Od prawomocnego orzeczenia komisji można się bowiem odwołać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Wniesienie takiego odwołania wstrzymuje wykonanie prawomocnego orzeczenia o naruszenie dyscypliny. Skargę do sądu administracyjnego wnosi się w terminie 30 dni od doręczenia orzeczenia GKO. Jeśli wyrok WSA jest niekorzystny dla obwinionego, to zgodnie z przepisami prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi można złożyć skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skargę taką musi jednak złożyć profesjonalny pełnomocnik: doradca podatkowy, adwokat lub radca prawny.

5 KROKÓW

POSTĘPOWANIA W SPRAWIE NARUSZENIA DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH

1. Zawiadomienie o naruszeniu

Proces ustalania, czy doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych, rozpoczyna zawiadomienie o naruszeniu, które najczęściej otrzymuje rzecznik dyscypliny. Następnie podejmuje on czynności sprawdzające, które pozwolą mu ocenić, czy istnieją podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego.

2. Komisja I instancji

Przed rozpoczęciem rozprawy przewodniczący składu orzekającego pyta obwinionego, czy chce złożyć jakieś wnioski formalne takie jak np.: wyłączenie członka komisji czy wyłączenie jawności. Podczas rozprawy obwiniony ma m.in. prawo odmówić udzielenia odpowiedzi na poszczególne pytania oraz zadawać pytania świadkom.

3. Koniec rozprawy i orzeczenie

Po ich wysłuchaniu przewodniczący zamyka rozprawę i skład orzekający udaje się na niejawną naradę. Po niej ogłasza orzeczenie oraz podaje ustne motywy rozstrzygnięcia. Orzeczenie wraz z uzasadnieniem strony otrzymują w ciągu 21 dni od jego ogłoszenia.

4. Odwołanie do GKO

Od dnia doręczenia orzeczenie Komisji I instancji strony mają 14 dni na wniesienie odwołania do Głównej Komisji Orzekającej. Postępowanie przed GKO jest podobne do postępowania przed komisją I instancji. GKO wydaje orzeczenie.

5. Sąd administracyjny

Od prawomocnego orzeczenia GKO można się odwołać do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Warszawie. Skargę do sądu administracyjnego wnosi się w terminie 30 dni od doręczenia orzeczenia. Jeśli wyrok WSA jest niekorzystny dla obwinionego, można złożyć skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Konsekwencje orzeczenia

Jeśli orzeczenie komisji orzekającej się uprawomocni, przewodniczący komisji orzekającej niezwłocznie przekazuje je obwinionemu, kierownikowi jednostki, w której obwiniony jest zatrudniony, kierownikowi jednostki, w której doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych, oraz przewodniczącemu Głównej Komisji Orzekającej. Jeśli obwinionym jest kierownik jednostki, to orzeczenie przekazuje się również organowi nadzorującemu. Odpis prawomocnego orzeczenia dołącza się również do akt osobowych obwinionego. Właśnie ten przepis jest powodem licznych odwołań do Głównej Komisji Orzekającej. Uznanie winnym i włączenie orzeczenia do akt może rodzić bowiem dalsze konsekwencje dla kariery obwinionego.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 114 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

Prof. Jerzy Stępień: Potrzebujemy holistycznego spojrzenia na samorząd

Po raz pierwszy w historii niepubliczna uczelnia została współorganizatorem Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz akademicki, w tym roku odbywa się na Uczelni Łazarskiego. O znaczeniu tej zmiany, stanie polskiego samorządu terytorialnego oraz wyzwaniach dla prawa konstytucyjnego rozmawiamy z prof. Jerzym Stępniem – byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego, współtwórcą reformy samorządowej i wykładowcą Uczelni Łazarskiego.

Pożar w lesie. Co robić?

Od stycznia do 28 maja w Polsce odnotowano 2491 pożarów lasów. Brak śniegu zimą i sucha wiosna zwiększyły zagrożenie pożarowe. W lasach panuje susza, dlatego strażacy i leśnicy apelują o ostrożność.

Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

REKLAMA

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

REKLAMA

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

REKLAMA