reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Audyt i kontrola > Potwierdzenie sald – sposób przeprowadzenia, analiza i dobre praktyki

Potwierdzenie sald – sposób przeprowadzenia, analiza i dobre praktyki

Potwierdzenie sald to jednaą z metod przeprowadzania inwentaryzacji. Należy pamiętać, że właściwe przeprowadzenie metody potwierdzenia sald ma znaczenie kluczowe dla jej wiarygodności i rzetelności oraz prawidłowego ujęcia rozliczenia inwentaryzacji dla celów podatkowych.

Inwentaryzacja należności może być przeprowadzona na dowolny dzień w ostatnim kwartale roku obrachunkowego lub pierwszych 15 dniach kolejnego roku. W praktyce najczęściej wysyła się potwierdzenia salda na koniec miesiąca obrachunkowego (np. na dzień 31 października lub 30 listopada, przy założeniu, że rok obrachunkowy równa się kalendarzowemu) odpowiednio wcześniej, aby dać czas kontrahentom na weryfikację i odesłanie. W praktyce często prowadzi się także uzgodnienia telefoniczne lub e-mailowe, jednak efektem tych uzgodnień powinno być potwierdzenie salda podpisane przez kontrahenta w formie papierowej lub gdy odsyłane jest e-mailem podpisane elektronicznym podpisem bezpiecznym. Jeżeli nie jest możliwe uzyskanie podpisanego potwierdzenia, należy sporządzić wewnętrzną notatkę z rozmowy telefonicznej, rozwiązanie takie może być stosowane sporadycznie i nie zawsze jest uznawane za wiarygodne przez biegłych rewidentów.

Zobacz serwis: Audyt i kontrola

5. Własne składniki aktywów, które zostały powierzone kontrahentowi, np. zapasy u podwykonawców, materiały w przerobie itp. Jednostka wysyła do kontrahenta wezwanie do potwierdzenia salda składników, które są w jego posiadaniu. Na wezwaniu podaje się szczegóły istotne dla identyfikacji potwierdzanych składników, np.: daty przekazania, numery dokumentów, ilości, cenę, wartość. Kontrahent powinien prowadzić ewidencję pozabilansową składników aktywów obcych oraz przeprowadzić ich spis z natury (por. art. 26 ust. 2 u.o.r.) i na tej podstawie potwierdzić saldo.

Potwierdzenie sald – weryfikacja

Przed potwierdzaniem sald należy te salda zweryfikować. Stany środków pieniężnych, aktywów finansowych oraz papierów wartościowych w formie zdematerializowanej należy sprawdzić z odpowiednimi dokumentami np. wyciągami, umowami, świadectwami depozytowym itp.

Stan udzielonych pożyczek trzeba sprawdzić z umowami, harmonogramem spłat itd.

Ewidencję analityczną należności należy przeanalizować tak by należności zostały rozliczone z odpowiadającymi im płatnościami, a wszystkie należności sporne i wątpliwe zostały zidentyfikowane. W celu identyfikacji należności spornych i wątpliwych trzeba przeprowadzić wiekowanie należności, tj. pogrupować je według terminów płatności i sprawdzić kwotę należności przeterminowanych w poszczególnych przedziałach, oprócz tego sprawdza się, czy wszystkie należności objęte postępowaniami sądowymi lub kwestionowane przez kontrahentów zaliczone zostały jako sporne. Efektem tej analizy jest sprawdzenie odpisu aktualizującego wartość należności i skorygowanie jego wartości.

Dopiero po takim przygotowaniu można wydrukować i wysłać do kontrahentów potwierdzenia sald, pamiętając, że poprzez potwierdzenia sald nie inwentaryzuje się należności spornych i wątpliwych, a w bankach również należności zagrożonych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych oraz z tytułów publicznoprawnych.

Masz wątpliwości? Podyskutuj na Forum.

Ustawa o rachunkowości nie wymaga, by wysyłać potwierdzenia sald zobowiązań, jednak często w jednostkach stosuje się praktykę wysyłania sald zobowiązań przyjmując, że jest to rozwiązanie pozwalające wiarygodnie zweryfikować salda.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. nr 121, poz. 591).

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Łapacz

Radca Prawny, ekspert z zakresu prawa pracy, ochrony danych osobowych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama