REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie sprawozdania powinien sporządzać audytor

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do piątego dnia po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego audytorzy wewnętrzni jednostek podsektora rządowego muszą przesyłać do Ministerstwa Finansów raport z realizacji audytu.

Od sierpnia tego roku Ministerstwo Finansów zobowiązało audytorów wewnętrznych jednostek podsektora rządowego do sporządzania i składania raportów miesięcznych w terminie pięciu dni po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego. Raporty należy przesyłać mailowo na adres kfiaw.dokumenty@mofnet.gov.pl, umieszczając w temacie wiadomości nazwę jednostki. Na stronie internetowej resortu finansów (www.mf.gov.pl) dostępny jest formularz sprawozdania. Audytorzy wewnętrzni powinni wypełnić żółte pola, w których zdefiniowano rozwijalne listy wyboru oraz podpowiedzi odnośnie sposobu wypełniania.

Informacje o zadaniach

Informacje dotyczą przeprowadzonych w danym miesiącu zadań audytowych i obejmują: temat zadania audytowego, charakter zadania (doradcze, zapewniające), obszar działalności, w którym przeprowadzono zadanie audytowe, efekty przeprowadzenia zadania audytowego, wykryte znaczne nieprawidłowości w jednostce skutkujące wszczęciem postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych oraz karnego, karnego skarbowego.

Jeżeli audytor stwierdzi nieprawidłowości i można je określić w kategoriach straty finansowej, powinien podać oszacowaną jej wartość.

W formularzu raportu miesięcznego wymaga się również odpowiedzi na pytanie: czy podczas przeprowadzanego zadania zidentyfikowano problemy/ryzyka systemowe, negatywnie wpływające na funkcjonowanie jednostki, wynikające z uwarunkowań zewnętrznych (np. przepisów prawnych, działalności innych jednostek), na które jednostka nie ma wpływu lub wpływ ten jest znikomy.

Wyjaśnienia ministerstwa

Z pytaniami do Ministerstwa Finansów na temat nowego obowiązku, jaki spoczywa na audytorach, wystąpiła Gazeta Prawna. W odpowiedzi GP została poinformowana, że obowiązek składania miesięcznych sprawozdań jest wykonaniem zadań koordynacji audytu wewnętrznego w jednostkach podsektora rządowego. Natomiast cykliczne gromadzenie danych, częściej niż raz w roku, ma na celu umożliwienie audytorom wewnętrznym bieżącego przekazywania informacji na temat zidentyfikowanego ryzyka oraz problemów systemowych związanych z funkcjonowaniem jednostek administracji publicznej, na które jednostka nie ma wpływu. Ponadto służy monitorowaniu wykonywania obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego przez zobowiązane jednostki.

Według resortu jednoznaczny sposób pomiaru wyników audytu wewnętrznego w jednostkach stanowi nadal przedmiot wielu dyskusji. W opracowanym wzorze raportu miesięcznego wynik audytu został ujęty w sposób możliwie uniwersalny i porównywalny poprzez katalog możliwych efektów przeprowadzenia zadania audytowego. Propozycja przedstawienia w raporcie informacji o wykryciu znacznych nieprawidłowości wraz z kwotowym oszacowaniem ewentualnych strat wynika z faktu, iż spośród wymienionych wcześniej efektów przeprowadzenia zadania audytowego jedynie ta wielkość może zostać wyrażona w kategoriach ekonomicznych.

Inne ujęcie danych

Dane dotyczące liczby etatów komórki audytu wewnętrznego oraz czasu potrzebnego na przeprowadzenie każdego kolejnego zadania audytowego, audytorzy wewnętrzni przedstawiają w sprawozdaniu rocznym z wykonania planu audytu wewnętrznego, nie ma zatem potrzeby powielania tych danych w raportach miesięcznych - wyjaśnia MF.

Dodaje również, że audytorzy często wskazywali na nazbyt statystyczne podejście do gromadzenia informacji o przeprowadzonych audytach, dlatego też w raportach miesięcznych główny nacisk został położony na efekty przeprowadzenia audytu w takim jednak ujęciu, aby możliwie najskuteczniej wyłonić informacje służące usprawnianiu funkcjonowania całej administracji bez wskazywania jednak problemów czy nieprawidłowości dotyczących imiennie danej jednostki.

Właściwa weryfikacja danych przedstawianych w raportach miesięcznych nastąpi z chwilą otrzymania sprawozdania rocznego z wykonania planu audytu wewnętrznego - w formie papierowego dokumentu z podpisem i pieczęcią audytora wewnętrznego.

- Koordynacja audytu wewnętrznego w zobowiązanych jednostkach sektora finansów publicznych wymaga bieżącej informacji na temat wykonywania tego obowiązku w zobowiązanych jednostkach, stąd konieczność sporządzania krótkich raportów w miesięcznych odstępach czasowych. Jeżeli audytor wewnętrzny nie zakończył w miesiącu sprawozdawczym żadnego zadania audytowego, wypełnia tylko pierwszą część raportu, co nie jest zadaniem czasochłonnym i nie powinno przysporzyć audytorom wewnętrznym większych trudności - informuje resort finansów.

ELEMENTY PLANU

Co powinien zawierać plan audytu

l analizę obszarów ryzyka w zakresie gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi;

l tematy audytu wewnętrznego;

l proponowany harmonogram realizacji audytu wewnętrznego;

l planowane obszary, które powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w kolejnych latach.

JEDNOSTKI PODSEKTORA RZĄDOWEGO

Jest ok. 650 jednostek podsektora rządowego, są to m.in.:

l urzędy wojewódzkie

l izby celne

l izby skarbowe

l regionalne izby obrachunkowe

l ministerstwa

Raporty roczne

Audytorzy wewnętrzni zobowiązani są również na podstawie art. 53 ustawy o finansach publicznych do składania do Ministerstwa Finansów (rocznego) sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni. Obowiązek ten należy spełnić do końca marca każdego roku. Wzór sprawozdania określony jest w załączniku do rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego. Warto jednak podkreślić, że obecnie resort pracuje nad jego zmianą. Można się więc spodziewać modyfikacji wzoru planu audytu.

Na stronie internetowej www.mf.gov.pl został opublikowany wstępny projekt opracowany przez departament koordynacji kontroli finansowej i audytu wewnętrznego. Zakłada on zmianę zakresu informacji zawartych w sprawozdaniach, czyli:

l większą ilość danych dotyczących komórki audytu wewnętrznego oraz czynności doradczych,

l rezygnację z gromadzenia szczegółowych danych dotyczących audytowanych jednostek, liczby wydanych zaleceń, wyjaśnień i zastrzeżeń oraz sposobu planowania i rejestrowania organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego.

Należy pamiętać również, że sprawozdanie dotyczy planu audytu wewnętrznego. Przygotowuje się je w porozumieniu z kierownikiem jednostki do końca października każdego roku.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 53 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA