REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym - zmiany 2019 r./ fot. Shutterstock
Zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym - zmiany 2019 r./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. prawodawca wprowadził uproszczenia dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. W efekcie stosowania nowych przepisów zrodziła się potrzeba kolejnej już nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego – tym razem w zakresie oznaczenia oleju napędowego.

Na wstępie przypomnieć trzeba w jakim zakresie ustawa o uproszczeniach wpłynęła na procedurę zwrotu podatku akcyzowego. Istotą nowelizacji nie była bowiem sama ustawa o zwrocie. Konieczność jej zmiany pozostawała konsekwencją zmian wprowadzonych w ustawie o podatku akcyzowym. Zastąpiono bowiem stosowane dotychczas kody Nomenklatury Scalonej (CN) – kodami CN stosowanymi zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawa celnego.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: PODATKI 2020 - Komplet

Na procedurę zwrotu podatku akcyzowego opisana zmiana wpłynęła w ten sposób, że dostosowano wskazane w ustawie oznaczenia kodów CN. Zgodnie z art. 26 nowelizacji, od stycznia 2019 r. zwrot podatku akcyzowego przysługuje wyłącznie na olej napędowy wykorzystywany do produkcji rolnej, oznaczony kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48 oraz kodem CN 3826 00.

Polecamy serwis: Księgowość budżetowa

REKLAMA

Skąd zatem potrzeba kolejnej już nowelizacji ustawy o zwrocie? Do końca roku 2018, zgodnie z art. 1 ustawy, akcyzę zwracano na olej napędowy oznaczony kodami CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz CN 3824 90 91. Co istotne na skutek nowelizacji nomenklatury scalonej w 2012 r. przy zwrocie podatku akcyzowego uwzględniano również kody CN 2710 20 11 do 2710 20 19, mimo iż nie były one wskazane wprost w treści art. 1 ustawy. Taki stan rzeczy uzasadniany był przede wszystkim zasadami przejściowymi wynikającymi z nowelizacji nomenklatury scalonej (sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w odpowiedzi na interpelację poselską o nr 2252 uzasadniał wówczas, że zgodnie z obowiązującym – wydanym przez Eurostat – kluczem przejścia, od 2012 r. zwrot podatku przysługuje od oleju napędowego oznaczonego także kodem CN 2710 20 11 do 2710 20 19. Podobne argumenty znalazły się w treści uzasadnienia do ówczesnej nowelizacji ustawy o zwrocie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W roku 2019 natomiast – w efekcie nowelizacji z dnia 8 listopada 2018 r. – akcyzę zwraca się wyłącznie od oleju napędowego o kodach CN 2710 19 43 do 2710 19 48 oraz CN 3826 00. Stan, w którym ustawa nie odwołuje się do kodów CN 2710 20 11 do 2710 20 19 został utrzymany. Mimo więc analogicznego w istocie stanu prawnego jak w roku 2018, w praktyce powstały wątpliwości czy w roku 2019 należy nadal zwracać akcyzę na olej napędowy o kodach CN 2710 20 11 do 2710 20 19.

Zobacz: Podatek akcyzowy

Ten właśnie problem postanowiono rozwiązać kolejną nowelizacją. W dniu 13 lutego 2019 r. do sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie. W jego treści art. 1 ustawy otrzymał następujące brzmienie Ustawa określa zasady oraz tryb zwrotu podatku akcyzowego, zwanego dalej „zwrotem podatku”, zawartego w cenie oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48, kodem CN 2710 20 11 do CN 2710 20 19 oraz kodem CN 3826 00, wykorzystywanego do produkcji rolnej, zwanego dalej „olejem napędowym.”.

Co ciekawe, nie jest to jedyna zmiana jaką obejmuje komentowana nowelizacja. W art. 2 projektodawca wskazał, że w roku 2019 termin na składanie wniosków w pierwszym półroczu rozpoczyna się od dnia wejścia w życie nowelizacji do dnia 31 marca. Okres za jaki producent rolny dołączy faktury dokumentujące nabycie nie zmienia się i nadal będzie wynosił 6 m-cy poprzedzających luty. Stosownie zmienia się natomiast termin wypłaty akcyzy i będzie obejmował okres od 1 kwietnia do 31 maja 2019 r. Przepis przejściowy nowelizacji zakłada, że do wniosków już złożonych stosować będzie się nowe przepisy.

Wejście w życie komentowanej ustawy nastąpić ma z dniem następującym po dniu jej ogłoszenia. O ile w nowym stanie prawnym nie będzie już można wątpić w konieczność zwrotu akcyzy od paliwa o kodzie CN 2710 20 11 do CN 2710 20 19, nadal zastanawiać można się nad sytuacją faktur styczniowych z nieobowiązującymi już 2019 kodami CN.

Dr n. pr. Paweł Grzybowski Doktor nauk prawnych,

w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA