REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szykują się zmiany zasad zwrotu akcyzy rolnikom

Subskrybuj nas na Youtube
Szykują się zmiany zasad zwrotu akcyzy rolnikom./ fot. Fotolia
Szykują się zmiany zasad zwrotu akcyzy rolnikom./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie trwają konsultacje społeczne dwóch projektów opracowanych przez resort finansów oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pierwszy zakłada, że zwrotu nie otrzyma rolnik,  który kupił paliwo niewiadomego pochodzenia. Drugi natomiast proponuje zwiększyć roczne limity zwrotu akcyzy producentom rolnym.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

REKLAMA

REKLAMA

Oba projekty, chociaż dotyczą tej samej ustawy z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (dalej: u.z.a.p.r.), realizują inne cele. Projekt opracowany przez Ministerstwo Finansów ma na celu przede wszystkim uszczelnienie rynku paliw płynnych. Zawarte w nim rozwiązania mają przeciwdziałać procederowi sprzedaży producentom rolnym oleju napędowego lub innych paliw silnikowych niewiadomego pochodzenia, od którego nie został zapłacony podatek akcyzowy lub podatek VAT z tytułu sprzedaży, a także używania przez producentów rolnych olejów przeznaczonych do celów opałowych jako olejów napędowych. Inne cele realizuje projekt opracowany przez resort rolnictwa. Jak możemy przeczytać w jego uzasadnieniu oraz ocenie skutków regulacji: "projekt ma na celu zmniejszenie kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych, poprzez zwiększenie wsparcia finansowego do wykorzystywanego w produkcji rolnej paliwa".

Zmiana limitów w projekcie MRiRW

Obecnie obowiązujące przepisy stanowią, że zwrot podatku akcyzowego przysługuje producentowi rolnemu w ramach rocznego limitu. Limit ten obecnie oblicza się na podstawie trzech zmiennych: stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego (obecnie 1 zł), liczby stałej 86 oraz powierzchni posiadanych lub współposiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych (art. 4 u.z.a.p.r.). Opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zakłada zmianę tego przepisu (nowa zasada ustalania rocznych limitów ma zgodnie z projektem obowiązywać już od 1 stycznia 2019 r.). Po pierwsze, zakłada zwiększenie limitu zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych. Po drugie, zakłada wprowadzenie nowego limitu zużycia oleju napędowego w odniesieniu do jednej "dużej jednostki przeliczeniowej bydła" (dalej: DJP) w przypadku prowadzenia przez producenta rolnego chowu lub hodowli bydła, do którego przysługuje zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa zakupionego do tej produkcji.

Duża jednostka przeliczeniowa bydła (DJP) to umowna jednostka liczebności zwierząt hodowlanych w gospodarstwie, według polskich norm odpowiadająca jednej krowie o masie 500 kg. Używana jest m.in. do szacowania zapotrzebowania gospodarstwa na paszę.

REKLAMA

Projekt proponuje zatem zmianę brzmienia art. 4 ust. 2 u.z.a.p.r. Zgodnie z jego nowym brzmieniem kwota zwrotu podatku ustalana będzie jako iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego wynikającej z posiadanych faktur VAT i stawki zwrotu podatku akcyzowego określonej na 1 litr oleju napędowego. Kwota zwrotu podatku akcyzowego będzie przysługiwała producentowi rolnemu w ramach rocznego limitu ustalonego dla użytków rolnych oraz dla DJP posiadanego w gospodarstwie bydła. W przypadku rocznego limitu ustalanego dla powierzchni użytków rolnych wprowadzona zmiana polega na zwiększeniu limitu zużycia oleju napędowego do prac z 86 do 100 litrów na 1 ha użytków rolnych. Natomiast w przypadku producentów rolnych wykorzystujących paliwa do chowu lub hodowli bydła limit zwrotu akcyzy ustalany będzie jako kwota stanowiąca iloczyn stawki zwrotu podatku na jeden litr oleju napędowego, liczby 30 oraz średniej rocznej liczby bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku. Stawkę zwrotu podatku akcyzowego na 1 litr oleju napędowego na kolejny rok ustalać będzie Rada Ministrów w rozporządzeniu wydawanym do 31 grudnia. Opracowany przez resort rolnictwa projekt wprowadza także modyfikację do procedury występowania przez producentów rolnych o zwrot podatku akcyzowego. Tak jak dotychczas z wnioskiem producent rolny będzie występował do właściwej gminy, w terminach od 1 lutego do ostatniego dnia lutego i od 1 do 31 sierpnia danego roku. Modyfikacja polega na tym, że producent rolny ubiegający się o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju wykorzystywanego do chowu lub hodowli bydła oprócz wniosku oraz faktur dokumentujących nabycie paliwa załączać będzie także informację o liczbie DJP zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich, o ile ubiega się o ustalenie limitu w odniesieniu do bydła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt resortu finansów

Opracowany przez urzędników z ul. Świętokrzyskiej projekt skupia się natomiast na rozszerzeniu katalogu podmiotów, którym zwrot akcyzy zawartej w paliwie zakupionym do produkcji rolnej nie przysługuje. Tę kwestię reguluje art. 3a u.z.a.p.r. Zgodnie z jego treścią zwrot podatku nie przysługuje producentowi rolnemu:

będącemu spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, jeżeli ponad połowa kapitału zakładowego spółki ujawnionego w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego została utracona, w tym ponad 1/4 w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku o zwrot podatku;

będącemu spółką, w której niektórzy członkowie są w sposób nieograniczony odpowiedzialni za zobowiązania spółki, a ponad połowa jej kapitału zgodnie ze sprawozdaniem finansowym została utracona, w tym 1/4 w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku o zwrot podatku;

bez względu na formę spółki, jeżeli istnieją podstawy do ogłoszenia upadłości.

Ministerstwo Finansów proponuje dodać do ustawy nowy art. 3b. Zgodnie z jego treścią "Zwrot podatku nie przysługuje producentowi rolnemu, jeżeli w okresie 60 miesięcy poprzedzających bezpośrednio złożenie wniosku o zwrot podatku, organ podatkowy wydał w stosunku do tego producenta, decyzję ostateczną określającą zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku akcyzowego lub podatku od towarów i usług, kwotę zwrotu podatku naliczonego, lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dotyczącą oleju napędowego, lub innego paliwa silnikowego w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, od których nie został zapłacony w należnej wysokości podatek akcyzowy lub podatek od towarów i usług". Konsekwencją wprowadzenia do ustawy nowego art. 3b jest zaproponowana przez MF zmiana polegająca na dodaniu do art. 5 u.z.a.p.r. ust 1a. Zgodnie z jego brzmieniem decyzja w sprawie zwrotu akcyzy będzie mogła zostać wydana wyłącznie po uzyskaniu informacji od właściwego dyrektora izby administracji skarbowej, że wobec danego producenta rolnego decyzja, o której mowa w art. 3b, nie została wydana. Uzyskanie takiej informacji ma być warunkiem wydania przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) decyzji o przyznaniu albo odmowie zwrotu podatku. ©℗

Zygmunt Bołtowicz

dziennikarz specjalizujący się w tematyce samorządowej

Podstawa prawna

art. 3b, art. 5, art. 4 ustawy z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 1340)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA