Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od paczkomatu. Czy paczkomaty można opodatkować podatkiem od nieruchomości? Niektóre urzędy wzywają do składania deklaracji.
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości przedsiębiorcom w związku z wystąpieniem epidemii COVID-19. Jako podstawę prawną uchwały rada wskazała art. 15q ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Przedłużenie terminu płatności ma następować na wniosek przedsiębiorcy. Czy we wniosku tym rada gminy może zawrzeć pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń?
Minął już termin płatności pierwszej raty nieruchomościowego podatku za 2020 r. Wyjaśniamy, jakie konsekwencje grożą osobom niepłacącym terminowo wspomnianej daniny.
Czy podatek turystyczny uzupełni dochody gmin? Czy zastąpi on dotychczasową opłatę uzdrowiskową? Kolejne zmiany dla gmin już niedługo.
Elektrofiltry i instalacje odsiarczania spalin, jeżeli są urządzeniami technicznymi nie są objęte w całości opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, lecz opodatkowaniu podlegają wyłącznie ich części budowlane. Do takich wniosków doszedł NSA w wyroku o sygn. II FSK 123/17.
Sejm przedstawił w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym stanowisko, wedle którego opodatkowanie stanowiących odrębną nieruchomość garaży wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych wyższą stawką podatku od nieruchomości jest niezgodne z Konstytucją.
Kolejne ułatwienia w gospodarce morskiej. Marynarze nie zapłacą podatku dochodowego. Zmiany wejdą w życie w 2019 r.
Od początku 2019 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. W sposób jednoznaczny regulują one różnie interpretowane dotychczas zasady opodatkowania gruntów, przez które przebiegają urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej oraz służące do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej. 
Park nie jest terenem budowlanym, nawet jeżeli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje możliwość wzniesienia na jego terenie niewielkich obiektów. W konsekwencji sprzedaż takiego gruntu korzysta ze zwolnienia z VAT.
Od 1 stycznia 2019 r. na podatników oraz niektóre inne podmioty zaangażowane w wykonywanie ich obowiązków podatkowych został nałożony nowy obowiązek informacyjny, dotyczący raportowania (informowania) o tak zwanych schematach podatkowych (określanych także skrótem MDR).
Gmina nie podjęła jeszcze uchwały w sprawie zasad udzielania bonifikat od opłaty za przekształcenie użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Nie złożono jeszcze wniosków ani nie wydano żadnego zaświadczenia o przekształceniu. Jest mało prawdopodobne, aby takie zaświadczenia zastały wydane w pierwszym półroczu 2019 r. Dotychczasowi użytkownicy cały czas wnoszą opłaty za użytkowanie wieczyste za 2019 r. w wysokości dotychczasowych opłat rocznych, ale czasem jest to wyższa kwota - część z użytkowań była ustanowiona po 2004 r., a więc podlegają one opodatkowaniu VAT. Jak w takiej sytuacji traktować te opłaty na gruncie VAT? W którym momencie powstanie obowiązek podatkowy? W jakiej wysokości?
Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z 24 września 2018 r. o sygnaturze II FPS 1/18 wyjaśnił na korzyść podatników wątpliwości dotyczące rozumienia obowiązujących przed 2016 rokiem zasad rozliczania podatku od nieruchomości objętych współwłasnością.
Ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. prawodawca wprowadził uproszczenia dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. W efekcie stosowania nowych przepisów zrodziła się potrzeba kolejnej już nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego – tym razem w zakresie oznaczenia oleju napędowego.
Odpłatne zakwaterowanie dzieci w szkolnych bursach prowadzonych przez gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT – tak orzekł NSA w wyroku z 7.09.2018 r.
Obecnie trwają konsultacje społeczne dwóch projektów opracowanych przez resort finansów oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pierwszy zakłada, że zwrotu nie otrzyma rolnik,  który kupił paliwo niewiadomego pochodzenia. Drugi natomiast proponuje zwiększyć roczne limity zwrotu akcyzy producentom rolnym.
Niektóre spółki komunalne mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu umowy spółki lub jej zmianie powodującej podwyższenie kapitału zakładowego. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków.
Opłata za pozostawienie pojazdu na terenie parkingu gminnego po upływie doby parkingowej jest wynagrodzeniem podlegającym podatkowi VAT.
W jednej decyzji można dokonać wymiaru podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości i podatku leśnego, nawet jeśli ciążący na podatniku obowiązek podatkowy w podatku rolnym nie przekształci się w zobowiązanie podatkowe (przy zerowej kwocie podatku).
Naczelny Sąd Administracyjny stanął na stanowisku, że AMW należy traktować jak przedsiębiorcę, a zarządzane przez nią nieruchomości Skarbu Państwa jako związane z działalnością gospodarczą.
Problem: Jednostka samorządu terytorialnego w imieniu państwa realizuję zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące spraw obywatelskich. Podczas kontroli finansowej stwierdzono, że na podstawowej liście płac sporządzonej dla wynagrodzeń bieżących pracowników urzędu stanu cywilnego i dodatkowej liście płac nagród dla 5 pracowników tego urzędu, dwa razy w grudniu 2017 r. wliczono kwotę miesięcznej ulgi podatkowej w wysokości 46,33 zł. Skutkowało to tym, że w rozdziale 75011 wydatki z dotacji celowej na wynagrodzenia netto pracowników jednostki zostały w tym miesiącu wypłacone w wysokości wyższej, niż powinny. Czy jeżeli wydatki na wynagrodzenia pracowników urzędu stanu cywilnego w całości są finansowane z dotacji celowej, to można uznać, że w tym przypadku dotacja została pobrana w zawyżonej wysokości?
Zasady dotyczące opodatkowania gruntów, z pozoru wydają się bardzo klarowne. Przepisy wskazują, że działki rolne są wyłączone z podatku od nieruchomości.
Opodatkowanie elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości zmieniło się już w styczniu 2017 r. Jak interpretować obecnie obowiązujące przepisy?
Opłata recyklingowa za torbę foliową to nie podatek. Opłata jednak będzie wprowadzona od 2018 r. Czy pozwoli to ograniczyć zużycie toreb foliowych?
Podatek leśny jest płacony bezpośrednio w gminie. Tak jak sama nazwa wskazuje, podatkiem leśnym obciążone są lasy. Kwestie szczegółowe reguluje ustawa o podatku leśnym.
Podatek od nieruchomości uregulowany jest w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z przepisami tej ustawy opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nie tylko nieruchomości, ale również obiekty budowlane.
Zmiana przepisów dot. poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z tytułu umorzenia należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego spowodowała brak obowiązku sporządzania przez jednostki samorządu terytorialnego rocznych informacji PIT-8C.
Szkoła bezpośrednio nie może przyjąć środków przekazanych w ramach 1% podatku. Ma prawo jednak pozyskać te środki. W jaki sposób? Z czym się to wiąże? Jakie są minusy pozyskiwania środków w taki sposób?
Osoba fizyczna kupiła 10 ha użytków rolnych, w tym 4,25 ha to grunty orne klasy IIIa, 2,45 ha to grunty orne klasy IVb, 2,3 ha to użytek zielony (łąka klasy III), a 1 ha to łąka klasy V (na której znajduje się staw). Jaka powierzchnia nieruchomości gruntowych będzie podstawą naliczenia podatku rolnego oraz w jaki sposób powinien zostać naliczony podatek rolny za staw?
Mam pytania dot. opodatkowania gruntów pod wiatrakami. Rolnik składa do organu podatkowego informację, w której wykazuje, ile należy odpisać mu z roli i potraktować jako grunty związane z działalnością gospodarczą. Od kiedy należy mu to zmienić, od dnia kiedy podpisał on umowę z inwestorem, czy od dnia kiedy rozpoczęto tam jakiekolwiek działania (jak to wówczas wyegzekwować)?
Czy istnieje podstawa prawna umożliwiająca zwrot części wniesionej opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcy, którego zezwolenie straciło ważność przed upływem okresu, na który zostało udzielone wskutek wygaszenia (bez względu na przesłanki tej czynności) bądź cofnięcia? Odpowiedzi na to pytanie udzieliła RIO w Opolu.
W jaki sposób należy oceniać wydatki związane z nabyciem/wytworzeniem nieruchomości, w tym np. modernizacją i rewitalizacją budynku urzędu gminy? Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Problem składania przez gminy deklaracji w zakresie podatku od nieruchomości i podatku leśnym pozostaje nadal zagadnieniem wzbudzającym wiele kontrowersji i sprzecznych opinii. Kontrole prowadzone przez Urzędy Kontroli Skarbowej w całej Polsce wykazują, że duża liczba gmina nadal uchyla się od obowiązku składania deklaracji oraz płacenia podatków. Rodzi to konsekwencje w postaci obowiązku uiszczenia zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Wątpliwości w tej materii budzi możliwość wnioskowania i umarzania tych odsetek lub też analogicznie stosowania innych ulg w spłacie zobowiązań.
Podatek od nieruchomości za garaż ma wzrosnąć. Zmiany proponuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Kwestie statusu podatkowego jednostek organizacyjnych gmin dla potrzeb rozliczeń VAT rozstrzygnie ostatecznie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Do czasu jego decyzji gminy będą działały w niepewności co do ewentualnych skutków swoich decyzji.
Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu eksportu towarów, podobnie jak przed 1 stycznia 2014 r., powstaje na zasadach ogólnych. W związku ze zmianą zasad ogólnych, zwłaszcza wobec braku możliwości odroczenia momentu powstania obowiązku podatkowego przez wystawienie faktury (obowiązku jej wystawienia), zmieniają się zasady powstawania obowiązku podatkowego w eksporcie. Obecnie więc, dokonanie dostawy towaru rodzi obowiązek podatkowy w eksporcie towarów.
Opodatkowanie dotacji od 1 stycznia 2014 roku zasadniczo nie uległo zmianie. Obowiązek podatkowy wciąż powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym charakterze mającymi wpływ na cenę sprzedawanych towarów i usług.
Rozporządzenie w sprawie zwolnień z VAT obowiązuje od 1 stycznia 2014 r., a przeważająca część regulacji w nim zawartych stanowi kontynuację dotychczasowych rozwiązań zawartych w rozporządzeniu MF z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.
Zmiany w zakresie VAT obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. dotyczą również faktur ze zwolnieniem. W nowym stanie prawnym sprzedawca świadczący usługi zwolnione z VAT w ogóle nie ma obowiązku wystawienia faktury na rzecz nabywcy, chyba że ten nabywca w odpowiednim terminie zgłosi żądanie otrzymania faktury dokumentującej sprzedaż zwolnioną.
W 2014 roku stawkę zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej ustala się w wysokości 0,95 zł na litr oleju.
Z dniem 1 października 2013 r. weszły w życie nowe przepisy VAT służące m.in. przeciwdziałaniu nadużyciom w tym podatku w obszarze obrotu tzw. towarami wrażliwymi. Ustawa ta nie zawiera żadnych wyłączeń w zakresie jej stosowania w odniesieniu do spółek komunalnych, co oznacza, że „procedury bezpieczeństwa” przewidziane przez ustawę o Towarach Wrażliwych mogą znaleźć teoretycznie zastosowanie do spółek komunalnych obracających towarami zaliczonymi do grupy towarów wrażliwych, których wykaz znajduje się w dodanym załączniku nr 13 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Usługa administrowania targowiska gminnego przez samorządowy zakład budżetowy nie podlega VAT. Stanowisko takie zajął Naczelny Sąd Administracyjny. Czy teza tego orzeczenia znajdzie zastosowanie do usługodawców innych niż jednostki budżetowe?
Ministerstwo Finansów opublikowało wzór formularza ZL-1/A. Stanowi on pomoc w określeniu przez rady gmin na mocy uchwał obowiązującego wzoru formularza podatkowego.
Podatki i opłaty lokalne w 2014 r. mogą wzrosnąć. Przyczyną prognozowanych zmian jest wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2013 r. o 0,9%.
Zmianom w konstrukcji oraz sposobie zasilania samorządów podatkami i opłatami powinno towarzyszyć przemodelowanie otrzymywanych przez nie transferów z budżetu państwa.
Czy Uchwała NSA w sprawie VAT w gminach to początek rewolucji organizacyjnej w samorządach i szansa na oszczędności?
W dniu 24 czerwca br. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której stwierdził, że w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług. W momencie publikacji pisemne uzasadnienie uchwały nie zostało jeszcze opublikowane, lecz z uzasadnienia ustnego uchwały wynika, że NSA uznał za prawidłowy argument o braku samodzielności w prowadzeniu działalności gospodarczej przez te jednostki.
Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. Jakie mogą być konsekwencje przedmiotowej uchwały?
Użytki rolne podlegają podatkowi od nieruchomości tylko wtedy gdy są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.
Korytarz jako prawnie wyodrębniony teren nie będzie podlegał opodatkowaniu. Oczywiście grunty, które obejmie, pozostaną opodatkowane tak jak dziś – w zależności od ich statusu podatkiem od nieruchomości, rolnym bądź leśnym.
Spółka wodna, która prowadzi działalność gospodarczą na rzecz podmiotów w niej nie zrzeszonych podlega podatkowi od nieruchomości