REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki opłat o 100% (śmieci), 33% (woda), 40% (ścieki). Pokryją to zapowiedziane dziś przez D. Tuska podwyżki? [budżetówka, emeryci, renciści]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Podwyżki opłat o 100% (śmieci), 33% (woda), 40% (ścieki). Nie tylko w pojedynczych gminach. W 2005 r. budżetówka dostanie tylko 4,1%, emeryci chyba przeskoczą 7%
Podwyżki opłat o 100% (śmieci), 33% (woda), 40% (ścieki). Nie tylko w pojedynczych gminach. W 2005 r. budżetówka dostanie tylko 4,1%, emeryci chyba przeskoczą 7%
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżka opłat za odbiór śmieci o 100% w Radomiu. Jest to niestety zapowiedź tego, co będzie się działo prawdopodobnie w całej Polsce. W przypadku wody podwyżka opłat, to 33%. A za ścieki 40%. W przyszłym roku budżetówka dostanie tylko 4,1 podwyżki a emeryci przeskoczą 7%. 

W samorządach podwyżki. Pokryją je zapowiedziane dziś przez D. Tuska podwyżki dla budżetówki, emerytów i rencistów? O propozycjach premiera w poniższym artykule:

REKLAMA

Premier D. Tusk zadecydował o podwyżkach: budżetówka, waloryzacja emerytur i rent, pensja minimalna. Podajemy kwoty

Opłata za śmieci - podwyżki drastyczne

REKLAMA

Wiceprezydent Radomia Łukasz Molenda uzasadnił konieczność wprowadzenia podwyżek tym, że obecnie pobierane od mieszkańców opłaty nie pokrywają rzeczywistych kosztów funkcjonowania systemu. W ostatnim roku miasto dopłaciło do odbioru odpadów ok. 20 mln zł. "Z prognoz wynika, że jeszcze w tym roku do systemu trzeba będzie dołożyć 28 mln zł" – powiedział Molenda.

Od 1 października nowa opłata za odbiór śmieci segregowanych w zabudowie jednorodzinnej wyniesie 41 zł dla gospodarstwa jednoosobowego (obecnie 17 zł) i 78 zł dla wieloosobowego (obecnie 40 zł). W zabudowie wielorodzinnej zaś 30 zł dla gospodarstwa jednoosobowego (obecnie 15 zł) i 60 zł dla gospodarstwa wieloosobowego (obecnie 33 zł).

Jeśli właściciel domu jednorodzinnego nie segreguje śmieci, w przypadku gospodarstwa jednoosobowego będzie płacił 82 zł (obecnie 51 zł) i 156 zł (zamiast 120 zł) w przypadku gospodarstwa wieloosobowego. Przy braku segregacji w zabudowie wielorodzinnej opłaty będą następujące: 60 zł (zamiast 45 zł) dla gospodarstwa jednoosobowego i 120 zł (obecnie 99 zł) w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Radni ustalili, że najubożsi mieszkańcy Radomia spełniający określone kryteria dochodowe otrzymają dopłaty do opłat za odbiór odpadów. (PAP)

Co z podwyżkami opłat za wodę - tu średnio 33%

REKLAMA

Spółki wodociągowe wnioskują w tym roku średnio o 33 proc. podwyżki taryf za wodę i 40 proc. za odprowadzanie ścieków - wynika z danych PGW Wody Polskie. Ponad połowa wniosków została już zatwierdzona. Sami wodociągowcy przyznają, że nastąpiła zauważalna zmiana w podejściu regulatora do zatwierdzania taryf.

Zgodnie z przepisami taryfy za wodę i ścieki zatwierdza Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Przedsiębiorstwa i spółki komunalne raz na trzy lata wnioskują o zmianę stawek. W tym roku w większości gmin zakończył się okres obowiązywania dotychczasowych opłat.

Wodociągi chcą podwyżek taryf średnio o 30-40 proc.  

Od początku 2024 roku do Dyrektorów RZGW wpłynęły łącznie 973 wnioski taryfowe, z czego zdecydowana większość bo 785 wniosków dotyczyła zatwierdzenia taryfy na kolejny trzyletni okres. Pozostałe 188 wniosków dotyczyło skrócenia okresu obowiązywania taryfy.

Na 872 wnioski (w 101 sprawach odmówiono wszczęcia postępowania) regulator zatwierdził 447 taryf (51 proc. wniosków). W 84 sprawach wydano decyzję o odmowie zatwierdzenia taryfy (9,6 proc. wniosków). 289 spraw nadal jest procedowanych (33 proc.). 52 wnioski oczekują na wydanie decyzji (6 proc.).
  
PGW Wody Polskie poinformowały, że w składanych do organów regulacyjnych wnioskach przedsiębiorstwa wod.-kan. proponowały średni wzrost ceny za 1 m3 wody o 33 proc., a ścieków o 40 proc.

Podwyżki opłat na przykładzie Sopotu

Od 24 maja 2024 r. taryfa za wodę w Sopocie wzrosła  1,27 zł/m3, a za ścieki o 1,58 zł/m3 - miesięczny rachunek 3-osobowej rodziny będzie wyższy o ok. 11 zł. 

To pierwsza podwyżka w Sopocie od 2021 r., a nowe taryfy wynikają z dostosowania cen do warunków makroekonomicznych.

Marek Bogacki, członek zarządu spółki AQUA-Sopot:

„U podstaw zmiany cen leżą niezależne od nas, obiektywne czynniki, takie jak inflacja, która w tym czasie sięgała nawet 18 proc. (skok o 34 proc.), podwyżki cen energii aż o 74 proc., wzrost kosztów oczyszczania ścieków o 31 proc. i pensji minimalnej o 52 proc. 

Cena metra sześciennego wody i odprowadzanych ścieków w Sopocie nadal jest niższa o złotówkę od cen zatwierdzonych w innych miejscowościach regionu. Zaznaczył przy tym, że w Sopocie są tylko dwie grupy taryfowe, bez opłaty abonamentowej. 

Jest zielone światło dla podwyżek taryf za wodę ….

Paweł Sikorski, prezes Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie zwrócił uwagę, że od początku tego roku nastąpiła zauważalna zmiana w podejściu regulatora do zatwierdzania taryf.

"Jesteśmy zresztą po spotkaniach z Prezes PGW WP Panią Joanną Kopczyńską, w trakcie których poruszaliśmy kwestie dramatycznej sytuacji branży. Alarmującej sytuacji branży wod.-kan. było również poświęcone spotkanie komisji sejmowej pod koniec kwietnia. Natomiast, nadal jednak jest sporo przedsiębiorstw czekających na zatwierdzenie taryf lub skrócenie okresu ich obowiązywania a wiele z nich jest na skraju przetrwania" - podkreślił Sikorski.

…. bo nie ma inwestycji "w wodę" (uzasadnienie podwyżek nr 1)

Prezes IGWP zauważył jednak, że większość przedsiębiorstw w ciągu ostatnich lat wstrzymało inwestycje i nadal nie mają możliwości ich podjęcia."Najświeższe dane z ankiety realizowanej przez IGWP wskazują, że aż 75% wstrzymało inwestycje i niestety jest to o 3% więcej niż na koniec 2023 roku, co obrazuje alarmujący trend, o którym nieustannie mówimy.  Nadal wiele przedsiębiorstw z odblokowanymi taryfami walczy o powrót do równowagi finansowej i nie mogą sobie pozwolić na inwestycje, nawet jeśli są pilne. A większość jest" - zaznaczył Sikorski.

Czekają ważne dyrektywy do wdrożenia (uzasadnienie podwyżek nr 2)

Dodał, że na to wszystko nakładają się obowiązki wynikające z konieczności wdrożenia dyrektyw np. regulującej jakość wody pitnej czy tzw. ściekowej, NIS 2 dotyczącej poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji. "Wszystkie są ważne i wszystkie wiążą się z koniecznością nakładów i inwestycjami. Niestety niektórym przedsiębiorstwom, walczącym jeszcze o przetrwanie, będzie bardzo trudno sprostać wymaganiom" - dodał.

Wszystko podrożało (uzasadnienie podwyżek nr 3)

W ostatnich latach spółki wodociągowe borykały się z drastycznymi podwyżkami cen energii, gazu i kosztów pracy, które doprowadziły do znaczącego wzrostu wagi tych kosztów w kalkulacji taryf za wodę i ścieki. Próby skracania taryf w większości przypadków były jednak blokowane przez regionalne dyrekcje wód polskich. Dlatego organizacje samorządowe zainicjowały dyskusję nad zmianą przepisów i przywróceniem radom gmin kompetencji do zatwierdzania taryf za wodę i ścieki.

Efektem tych zabiegów była inicjatywa resortu klimatu, który w kwietniu 2024 r. przedstawił założenia projektu nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, oraz Prawa wodnego, które przyznają gminom wyłączne kompetencje do zatwierdzania taryf za wodę i ścieki.

źródło informacji:  Serwis Samorządowy PAP

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA