REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki opłat o 100% (śmieci), 33% (woda), 40% (ścieki). Pokryją to zapowiedziane dziś przez D. Tuska podwyżki? [budżetówka, emeryci, renciści]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Podwyżki opłat o 100% (śmieci), 33% (woda), 40% (ścieki). Nie tylko w pojedynczych gminach. W 2005 r. budżetówka dostanie tylko 4,1%, emeryci chyba przeskoczą 7%
Podwyżki opłat o 100% (śmieci), 33% (woda), 40% (ścieki). Nie tylko w pojedynczych gminach. W 2005 r. budżetówka dostanie tylko 4,1%, emeryci chyba przeskoczą 7%
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżka opłat za odbiór śmieci o 100% w Radomiu. Jest to niestety zapowiedź tego, co będzie się działo prawdopodobnie w całej Polsce. W przypadku wody podwyżka opłat, to 33%. A za ścieki 40%. W przyszłym roku budżetówka dostanie tylko 4,1 podwyżki a emeryci przeskoczą 7%. 

W samorządach podwyżki. Pokryją je zapowiedziane dziś przez D. Tuska podwyżki dla budżetówki, emerytów i rencistów? O propozycjach premiera w poniższym artykule:

REKLAMA

REKLAMA

Premier D. Tusk zadecydował o podwyżkach: budżetówka, waloryzacja emerytur i rent, pensja minimalna. Podajemy kwoty

Opłata za śmieci - podwyżki drastyczne

Wiceprezydent Radomia Łukasz Molenda uzasadnił konieczność wprowadzenia podwyżek tym, że obecnie pobierane od mieszkańców opłaty nie pokrywają rzeczywistych kosztów funkcjonowania systemu. W ostatnim roku miasto dopłaciło do odbioru odpadów ok. 20 mln zł. "Z prognoz wynika, że jeszcze w tym roku do systemu trzeba będzie dołożyć 28 mln zł" – powiedział Molenda.

Od 1 października nowa opłata za odbiór śmieci segregowanych w zabudowie jednorodzinnej wyniesie 41 zł dla gospodarstwa jednoosobowego (obecnie 17 zł) i 78 zł dla wieloosobowego (obecnie 40 zł). W zabudowie wielorodzinnej zaś 30 zł dla gospodarstwa jednoosobowego (obecnie 15 zł) i 60 zł dla gospodarstwa wieloosobowego (obecnie 33 zł).

REKLAMA

Jeśli właściciel domu jednorodzinnego nie segreguje śmieci, w przypadku gospodarstwa jednoosobowego będzie płacił 82 zł (obecnie 51 zł) i 156 zł (zamiast 120 zł) w przypadku gospodarstwa wieloosobowego. Przy braku segregacji w zabudowie wielorodzinnej opłaty będą następujące: 60 zł (zamiast 45 zł) dla gospodarstwa jednoosobowego i 120 zł (obecnie 99 zł) w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Radni ustalili, że najubożsi mieszkańcy Radomia spełniający określone kryteria dochodowe otrzymają dopłaty do opłat za odbiór odpadów. (PAP)

Co z podwyżkami opłat za wodę - tu średnio 33%

Spółki wodociągowe wnioskują w tym roku średnio o 33 proc. podwyżki taryf za wodę i 40 proc. za odprowadzanie ścieków - wynika z danych PGW Wody Polskie. Ponad połowa wniosków została już zatwierdzona. Sami wodociągowcy przyznają, że nastąpiła zauważalna zmiana w podejściu regulatora do zatwierdzania taryf.

Zgodnie z przepisami taryfy za wodę i ścieki zatwierdza Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Przedsiębiorstwa i spółki komunalne raz na trzy lata wnioskują o zmianę stawek. W tym roku w większości gmin zakończył się okres obowiązywania dotychczasowych opłat.

Wodociągi chcą podwyżek taryf średnio o 30-40 proc.  

Od początku 2024 roku do Dyrektorów RZGW wpłynęły łącznie 973 wnioski taryfowe, z czego zdecydowana większość bo 785 wniosków dotyczyła zatwierdzenia taryfy na kolejny trzyletni okres. Pozostałe 188 wniosków dotyczyło skrócenia okresu obowiązywania taryfy.

Na 872 wnioski (w 101 sprawach odmówiono wszczęcia postępowania) regulator zatwierdził 447 taryf (51 proc. wniosków). W 84 sprawach wydano decyzję o odmowie zatwierdzenia taryfy (9,6 proc. wniosków). 289 spraw nadal jest procedowanych (33 proc.). 52 wnioski oczekują na wydanie decyzji (6 proc.).
  
PGW Wody Polskie poinformowały, że w składanych do organów regulacyjnych wnioskach przedsiębiorstwa wod.-kan. proponowały średni wzrost ceny za 1 m3 wody o 33 proc., a ścieków o 40 proc.

Podwyżki opłat na przykładzie Sopotu

Od 24 maja 2024 r. taryfa za wodę w Sopocie wzrosła  1,27 zł/m3, a za ścieki o 1,58 zł/m3 - miesięczny rachunek 3-osobowej rodziny będzie wyższy o ok. 11 zł. 

To pierwsza podwyżka w Sopocie od 2021 r., a nowe taryfy wynikają z dostosowania cen do warunków makroekonomicznych.

Marek Bogacki, członek zarządu spółki AQUA-Sopot:

„U podstaw zmiany cen leżą niezależne od nas, obiektywne czynniki, takie jak inflacja, która w tym czasie sięgała nawet 18 proc. (skok o 34 proc.), podwyżki cen energii aż o 74 proc., wzrost kosztów oczyszczania ścieków o 31 proc. i pensji minimalnej o 52 proc. 

Cena metra sześciennego wody i odprowadzanych ścieków w Sopocie nadal jest niższa o złotówkę od cen zatwierdzonych w innych miejscowościach regionu. Zaznaczył przy tym, że w Sopocie są tylko dwie grupy taryfowe, bez opłaty abonamentowej. 

Jest zielone światło dla podwyżek taryf za wodę ….

Paweł Sikorski, prezes Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie zwrócił uwagę, że od początku tego roku nastąpiła zauważalna zmiana w podejściu regulatora do zatwierdzania taryf.

"Jesteśmy zresztą po spotkaniach z Prezes PGW WP Panią Joanną Kopczyńską, w trakcie których poruszaliśmy kwestie dramatycznej sytuacji branży. Alarmującej sytuacji branży wod.-kan. było również poświęcone spotkanie komisji sejmowej pod koniec kwietnia. Natomiast, nadal jednak jest sporo przedsiębiorstw czekających na zatwierdzenie taryf lub skrócenie okresu ich obowiązywania a wiele z nich jest na skraju przetrwania" - podkreślił Sikorski.

…. bo nie ma inwestycji "w wodę" (uzasadnienie podwyżek nr 1)

Prezes IGWP zauważył jednak, że większość przedsiębiorstw w ciągu ostatnich lat wstrzymało inwestycje i nadal nie mają możliwości ich podjęcia."Najświeższe dane z ankiety realizowanej przez IGWP wskazują, że aż 75% wstrzymało inwestycje i niestety jest to o 3% więcej niż na koniec 2023 roku, co obrazuje alarmujący trend, o którym nieustannie mówimy.  Nadal wiele przedsiębiorstw z odblokowanymi taryfami walczy o powrót do równowagi finansowej i nie mogą sobie pozwolić na inwestycje, nawet jeśli są pilne. A większość jest" - zaznaczył Sikorski.

Czekają ważne dyrektywy do wdrożenia (uzasadnienie podwyżek nr 2)

Dodał, że na to wszystko nakładają się obowiązki wynikające z konieczności wdrożenia dyrektyw np. regulującej jakość wody pitnej czy tzw. ściekowej, NIS 2 dotyczącej poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji. "Wszystkie są ważne i wszystkie wiążą się z koniecznością nakładów i inwestycjami. Niestety niektórym przedsiębiorstwom, walczącym jeszcze o przetrwanie, będzie bardzo trudno sprostać wymaganiom" - dodał.

Wszystko podrożało (uzasadnienie podwyżek nr 3)

W ostatnich latach spółki wodociągowe borykały się z drastycznymi podwyżkami cen energii, gazu i kosztów pracy, które doprowadziły do znaczącego wzrostu wagi tych kosztów w kalkulacji taryf za wodę i ścieki. Próby skracania taryf w większości przypadków były jednak blokowane przez regionalne dyrekcje wód polskich. Dlatego organizacje samorządowe zainicjowały dyskusję nad zmianą przepisów i przywróceniem radom gmin kompetencji do zatwierdzania taryf za wodę i ścieki.

Efektem tych zabiegów była inicjatywa resortu klimatu, który w kwietniu 2024 r. przedstawił założenia projektu nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, oraz Prawa wodnego, które przyznają gminom wyłączne kompetencje do zatwierdzania taryf za wodę i ścieki.

źródło informacji:  Serwis Samorządowy PAP

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA