REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie prowizji od inkasa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie z uchwałą rady gminy, sołtysom przyznano wynagrodzenie prowizyjne za pobór podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz łącznego zobowiązania pieniężnego w danym sołectwie. W niektórych wypadkach prowizja jest niższa niż 200 zł. Czy należy od niej pobierać zryczałtowany podatek, czy można stosować koszty uzyskania przychodu, pobierając zaliczkę na podatek?

Ponieważ w uchwale nie została określona kwota należności, lecz tylko procentowa prowizja od pobranych podatków, to mimo że wynagrodzenie nie przekracza 200 zł, nie należy pobierać zryczałtowanego podatku, lecz zaliczkę na podatek uwzględniającą koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator (na podstawie właściwych przepisów) zlecił wykonanie określonych czynności – a zwłaszcza m.in. przychody płatników i inkasentów należności publicznoprawnych (art. 13 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: updof).

Zgodnie zaś z art. 30 ust. 1 pkt 5a updof, od przychodów m.in. inkasentów należności publicznoprawnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu, jeżeli kwota należności – określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika – nie przekracza 200 zł. Nie uwzględnia się w tym przypadku kosztów uzyskania tego przychodu.

Zobacz serwis: Podatki i opłaty

REKLAMA

W tym przypadku, w uchwale (na podstawie której otrzymywane są te prowizje) nie określono kwoty należności tego wynagrodzenia. Została wskazana jedynie prowizja od zainkasowanych podatków. W związku z tym nie należy pobierać zryczałtowanego podatku od wynagrodzenia inkasentów – nawet w sytuacji gdy ich kwota nie przekracza 200 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak wynika również z interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 sierpnia 2012 r. (sygn. IPPB4/415-453/12-4/JK3. W zapytaniu wskazano, że jako inkasenci zostali wyznaczeni sołtysi w swoich sołectwach. W uchwale określono w procentach wysokość prowizji od zainkasowanej kwoty. Urząd gminy nie miał sporządzonych z inkasentami żadnych umów zlecenia ani o dzieło. Podstawą do wypłaty wynagrodzenia była tylko uchwała rady gminy. Od zainkasowanych podatków inkasentom było wypłacane wynagrodzenie w wysokości 12% zainkasowanej należności. W niektórych przypadkach prowizja ta była niższa niż 200 zł. Izba stwierdziła, że dla opodatkowania zryczałtowanym podatkiem znaczenie ma kwota wynikająca z umowy (tzn. z danego tytułu prawnego). Nie jest natomiast istotne, czy takich przychodów w miesiącu od tego samego płatnika jest więcej, czy nie. Decyduje tylko i wyłącznie kwota wynikająca z pojedynczej umowy (pojedynczego tytułu prawnego). Ponieważ w przypadku prowizji określonych procentowo nie można określić z góry wynagrodzenia, to nie należy pobierać zryczałtowanego podatku. W związku z powyższym urząd gminy jest obowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy przy zastosowaniu kosztów uzyskania przychodu.

W takiej sytuacji od wynagrodzeń inkasentów należności publicznoprawnych należy pobierać zaliczkę na podatek, stosując do dokonywanego świadczenia – pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów – stawkę 18% (art. 41 ust. 1 updof). Obliczając zaliczkę, należy uwzględnić koszty podatnika w wysokości 20% uzyskanego przychodu – z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód (art. 22 ust. 9 pkt 4 updof).

Podstawa prawna:

- art. 13 pkt 6, art. 22 ust. 9 pkt 4, art. 30 ust. 1 pkt 5a, ust. 3, art. 41 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1540) 

Krzysztof Rustecki

specjalista w zakresie prawa podatkowego, doświadczony pracownik aparatu skarbowego, współpracownik firmy doradczej, autor licznych publikacji z zakresu podatków

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA