REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynik finansowy w jednostkach budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.

Działalność jednostek budżetowych jest finansowana przez budżet. Wszelkie wpływy tych jednostek z tytułu zrealizowanych dochodów budżetowych są przekazywane do budżetu lub jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Sposób ustalania i rozliczania wyniku finansowego w jednostkach budżetowych wynika z zasady budżetowania brutto tych jednostek. Polega ona na włączeniu do budżetu całości osiągniętych przez jednostkę dochodów (przychodów) i całości poniesionych przez jednostkę wydatków. Oznacza to, że jednostka budżetowa odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządowej wszystkie zrealizowane wpływy (z wyłączeniem dochodów własnych), natomiast na pokrycie wydatków otrzymuje środki z budżetu.

Ewidencja księgowa

Do księgowego ustalenia wyniku finansowego w jednostce budżetowej służy konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

W ciągu roku księgowaniu na koncie 860 podlegać będą wyłącznie operacje powstające na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, poza działalnością jednostki i niezwiązane z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia, np. sprzedaż zorganizowanej części jednostki czy zdarzenia związane z postępowaniem układowym lub naprawczym, natomiast inne operacje związane z ryzykiem utraty lub zniszczenia należy księgować odpowiednio po stronie Wn lub Ma na koncie 760 „Pozostałe przychody i koszty”.

REKLAMA

W ciągu roku budżetowego po stronie Wn na koncie 860 księguje się poniesione straty nadzwyczajne działalności operacyjnej, zaś po stronie Ma zrealizowane (wpłacone) zyski nadzwyczajne. W ewidencji szczegółowej, straty i zyski nadzwyczajne należy ująć według poszczególnych tytułów ich powstania. Na koncie 860 nie ujmuje się strat i zysków nadzwyczajnych, dotyczących działalności finansowej z funduszy społecznych oraz działalności inwestycyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundusz w jednostkach

Suma zrealizowanych wydatków budżetowych tworzy co miesiąc fundusz jednostki budżetowej. Jednocześnie wysokość poniesionych kosztów powoduje powstanie ujemnego wyniku finansowego na koncie 860. Suma zrealizowanych dochodów budżetowych pomniejsza co miesiąc fundusz jednostki budżetowej. Równocześnie wysokość osiągniętych przychodów powoduje powstanie dodatniego wyniku finansowego na koncie 860.

Na koniec roku salda kont: 800 „Fundusz jednostki” i 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy” wykazywane są w bilansie po stronie pasywów. Saldo konta 860 podlega przeksięgowaniu pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego na konto 800 w księgach nowego roku.

Rozliczenie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych przedstawia się następująco:

1. Środki budżetowe otrzymane od dysponenta wyższego stopnia na realizację wydatków budżetowych:

Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatków)

Ma konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”;

2. Poniesione koszty opłacone z rachunku bieżącego jednostki:

Wn konto 400 „Koszty według rodzajów”

Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatków);

3. Wpływ dochodów na rachunek bieżący jednostki:

Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatków)

Ma konto 750 „Przychody i koszty finansowe”;

4. Dochody budżetowe przelane do budżetu:

Wn konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatków);

5. Miesięczne przeksięgowanie zrealizowanych wydatków budżetowych:

Wn konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”;

6. Miesięczne przeksięgowanie odprowadzonych wpływów budżetowych:

Wn konto 800 „Fundusz jednostki”

Ma konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”;

7. Przeniesienie w końcu roku łącznej kwoty poniesionych kosztów:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 400 „Koszty według rodzajów”;

8. Przeniesienie w końcu roku łącznej kwoty zrealizowanych dochodów:

Wn konto 750 „Przychody i koszty finansowe”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”;

9. Przeksięgowanie wyniku finansowego roku poprzedniego w księgach rachunkowych roku następnego pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”.

PRZYKŁAD ZAPISY NA KONCIE 860

Typowe zapisy księgowe związane z ewidencją na koncie 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy” w końcu roku budżetowego pod datą 31 grudnia są następujące:

1. Poniesione straty nadzwyczajne w ciągu roku:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma różne konta zespołów: 0, 1, 2, 3 i 6,

2. Zrealizowane zyski nadzwyczajne w ciągu roku:

Wn różne konta zespołów 1, 1, 2, 3 i 6

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”,

3. Przeniesienie sumy poniesionych kosztów:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 400 „Koszty według rodzajów”,

4. Przeniesienie wartości sprzedanych materiałów i towarów pozostałych kosztów operacyjnych i finansowych, przekazanych dotacji oraz zapłaconego podatku dochodowego:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma różne konta zespołów: 7 i 8,

5. Przeniesienie sumy przychodów z tytułu dochodów budżetowych:

Wn konta zespołu 7 (przychodów)

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”,

6. Przeniesienie zmiany stanu produktów:

a) zmniejszenie (saldo Wn konta 490)

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”,

b) zwiększenie (saldo Ma konta 490)

Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

W roku następnym, pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego, saldo konta 860 przeksięgowuje się na konto 800 „Fundusz jednostki”. Zapisy księgowe są następujące:

1. Przeniesienie zysku netto:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”,

2. Przeniesienie straty netto:

Wn konto 800 „Fundusz jednostki”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

BARBARA KOŁODZIEJ

gp@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA