Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych
REKLAMA
PROBLEM
Na co szczególnie zwrócić uwagę sporządzając sprawozdanie Rb-UZ? Jakich błędów należy unikać sporządzając takie sprawozdanie?
RIO INFORMUJE
Najczęściej błędnie sporządzone zostały sprawozdania Rb-UZ:
n zgodnie z regulacją par. 14 ust. 3 instrukcji do rozporządzenia, ta sama kwota zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych musi być wykazana w tabeli A, w wierszu B1 tabeli B oraz w wierszu 1 tabeli C1 i C2 sprawozdania Rb-UZ i musi być zgodna z kwotą wykazaną w wierszu E1 tabeli A sprawozdania Rb-Z,
n ta sama kwota zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek musi być wykazana w wierszu B2 tabeli B oraz w wierszu 1 tabeli C3 i C4 sprawozdania Rb-UZ i musi być zgodna z kwotą wykazaną w wierszu E2 tabeli A sprawozdania Rb-Z,
n w tabeli C3sprawozdania Rb-UZ niespłacone zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek klasyfikowane są według ich pierwotnego terminu zapadalności, a w tabeli C4 te same zobowiązania ujmowane są według pozostałego terminu zapadalności (par 15 ust. 2, 3, 4 i 5 instrukcji).
I tak na przykład, jeśli jednostka zaciągnęła kredyt w kwocie 500 tys. zł na trzy lata, to po dwuletnim okresie spłaty pozostająca do spłacenia kwota np. 150 tys. zł winna być wykazana w kolumnie 2 i 4 tabeli C3, ponieważ pierwotny termin zapadalności wynosi trzy lata. Tę samą kwotę 150 tys. zł należy wpisać w kolumnie 2 i w pozostałych tabeli C4 sprawozdania Rb-UZ, zgodnie z harmonogramem spłat (licząc od ostatniego dnia okresu, za który sporządzone jest sprawozdanie).
Każda jednostka samorządu terytorialnego winna przekazać do RIO komplet sprawozdań (Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ i Rb-UN) zbiorczych, a dla instytucji kultury, SP ZOZ oraz funduszy celowych lub innych osób prawnych należy sporządzić komplet sprawozdań jedynie w sytuacji, gdy danego typu jednostki nadzorowane przez jednostkę samorządu terytorialnego wykazują jakieś należności i zobowiązania. Takie rozwiązanie pozwala RIO sprawdzić, czy wszystkie jednostki samorządu terytorialnego wywiązały się z obowiązku sprawozdawczego, a jednocześnie uwalnia jednostki samorządowe od niepotrzebnej pracy sporządzania sprawozdań dla jednostek, które należności i sprawozdania nie wykazują. W sprawozdaniach zbiorczych należy podać liczbę poszczególnych typów jednostek nadzorowanych przez samorządy terytorialne.
Przypomniał, że jedynym funduszem nadzorowanym przez jednostki samorządowe i posiadającym osobowość prawną jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na terenie województwa działa również tylko jedna inna jednostka posiadająca osobowość prawną nadzorowana przez samorząd wojewódzki.
Pismo RIO Lublin z 19 marca 2007 r., nr RIO-I-431-60/07.
md
REKLAMA
REKLAMA