Czy gmina może kupić komputery ze stawką 0%
REKLAMA
Sprzedaż sprzętu komputerowego opodatkowana jest zasadniczo stawką 22%. Od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątek w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Przepis ten przewiduje stawkę 0% w przypadku dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, jeśli zachowane zostały warunki określone w art. 83 ust. 13–15 ustawy o VAT.
REKLAMA
Stawka 0% ma zastosowanie tylko do sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT – są to:
● jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
● drukarki,
● skanery,
● urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
● urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
REKLAMA
Pomimo że ustawodawca wymienia wprost kategorie sprzętu, którego dostawa może korzystać ze stawki 0%, to sprzedawcy oraz jednostki samorządowe mają często problem z określeniem, czy dany sprzęt może korzystać z obniżonej stawki – co znajduje odzwierciedlenie w ilości składanych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych w takich sprawach.
W piśmie z 26 listopada 2009 r. (nr ILPP2/443- -1142/09-4/TW) dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odpowiadał na pytanie placówki oświatowej, czy zakupione UniKioski (kioski informatyczne z oprogramowaniem) oraz stacja robocza (komputer z zaawansowanym systemem obliczeniowym) należą do sprzętu wymienionego w załączniku nr 8. Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił, że: UniKioski są specjalistycznymi urządzeniami komputerowymi, które z uwagi na swoje przeznaczenie (kioski informatyczne) nie są towarami enumeratywnie wskazanymi w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Nie są to w szczególności jednostki centralne komputerów, serwery ani zestawy komputerów stacjonarnych, gdyż ich specjalistyczne przeznaczenie odróżnia je od wielofunkcyjnych sprzętów komputerowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy.
REKLAMA
Z kolei stacja robocza HPxw8600 jest jednostką centralną komputera, która z uwagi na swoje zaawansowane technologicznie podzespoły może równocześnie stanowić zaawansowany system obliczeniowy. Jest to zatem towar wskazany w załączniku nr 8 do ustawy.
Organy podatkowe bardzo rygorystycznie interpretują ten wykaz. Uznają np., że nie można zastosować stawki 0% przy dostawie laptopa – nawet gdy będzie pełnił funkcję komputera stacjonarnego. Jak czytamy w piśmie dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 listopada 2009 r. (nr ILPP2/443-1247/09-3/MR): w poz. 1 załącznika nr 8 wymieniono następujące towary: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych. Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem dostawy będzie komputer przenośny – laptop. Laptop jest komputerem personalnym cyfrowym z urządzeniami wejścia i wyjścia stanowiącymi część układu komputera, powszechnie nazywanym komputerem przenośnym.
Mając na uwadze powyższe, laptop będący przedmiotem dostawy nie mieści się w zakresie pojęć użytych w poz. 1 załącznika nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem oraz zestawem komputerowym stacjonarnym, co oznacza, że w stosunku do ww. towaru nie można na zasadach określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy zastosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.
Drugim warunkiem, który musi zostać spełniony, aby można było zastosować stawkę 0%, jest posiadanie przez sprzedawcę sprzętu stosownego zamówienia, potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Ponadto dostawca obowiązany jest przekazać kopię tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego.
Natomiast trzecim, niezbędnym warunkiem jest, aby dostawa sprzętu była dokonana dla placówki oświatowej. Są to szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
W przypadku opisanym w pytaniu – mimo że placówka oświatowa nie kupuje sprzętu sama, lecz przekazuje go na jej rzecz gmina – można zastosować stawkę 0%.
Organy podatkowe są niekiedy przeciwnego zdania.
INTERPRETACJE
Skoro w tej sprawie zamawiającym sprzęt komputerowy, jak i nabywcą oraz płatnikiem jest gmina (jak to wynika z faktury), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu szkoły (placówki oświatowe), to dostawa sprzętu komputerowego nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.
Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-198/10/BJ
Nie można jednak zgodzić się z tym stanowiskiem, gdyż przepisy nie wymagają, aby to placówka oświatowa sama zakupiła sprzęt. Warunkiem jest tylko, aby placówka ten sprzęt otrzymała. Taką interpretację tego przepisu potwierdzają również sądy.
Z ORZECZNICTWA
Istotne jest więc, by dostawa sprzętu komputerowego miała miejsce, tak jak słusznie przyjął Sąd pierwszej instancji, dla placówki oświatowej. Z warunków określonych w ust. 14 pkt 1 i ust. 15 art. 83 ustawy o VAT – tj. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami ustawy oraz przekazania tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego – można by wnioskować, tak jak to sugeruje skarga kasacyjna, że stawkę 0% można zastosować tylko w sytuacji, gdy stroną umowy – jako nabywca – jest wyłącznie placówka oświatowa. Określonych w ust. 14 pkt 1 i ust. 15 art. 83 ustawy o VAT warunków nie można jednak interpretować w oderwaniu od samej zasady opodatkowania dostawy sprzętu dla placówek oświatowych określonej w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wykładnię przepisu określającego warunki stosowania w tym przypadku stawki 0% należy powiązać z wykładnią przepisu podstawowego określającego tę stawkę. Wykładnia systemowa wewnętrzna wskazuje zaś, że stawka ta ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego nie do placówek oświatowych, jak to słusznie zauważył Sąd pierwszej instancji, a dla placówek oświatowych. Istotne jest więc przede wszystkim to, by sprzęt taki był przeznaczony dla placówki oświatowej. W sytuacji, gdy z niezakwestionowanych w sprawie ustaleń wynika, że odbiorcą tego sprzętu był Zespół Szkól Ekonomicznych w N., do którego dostawca bezpośrednio sprzęt dostarczył, to trudno uznać, by dostawa nie miała w tym przypadku miejsca dla placówki oświatowej.
Wyrok
Ponadto – w cytowanym wyroku – sąd zwrócił uwagę na ważną sprawę, a mianowicie, że jednostka samorządu terytorialnego – ze względu na treść art. 3 pkt 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – jest organem prowadzącym szkołę, zobowiązaną – zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 4 ustawy o systemie oświaty – do wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji nałożonych na nią działań.
Dlatego w przypadku opisanym w pytaniu gmina będzie mogła zakupić sprzęt ze stawką 0%, jeśli dwa pozostałe warunki zostały spełnione.
PODSTAWY PRAWNE
• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679)
• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)
REKLAMA
REKLAMA