REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gmina może kupić komputery ze stawką 0%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

Czy istnieje możliwość opodatkowania dostawy sprzętu komputerowego stawką 0%, w przypadku gdy zamawiającym, nabywcą i płatnikiem jest gmina (co wynika z faktury), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu są szkoły (placówki oświatowe), na rzecz których dokonano dostawy?

Sprzedaż sprzętu komputerowego opodatkowana jest zasadniczo stawką 22%. Od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątek w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Przepis ten przewiduje stawkę 0% w przypadku dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, jeśli zachowane zostały warunki określone w art. 83 ust. 13–15 ustawy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Stawka 0% ma zastosowanie tylko do sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT – są to:

● jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

● drukarki,

REKLAMA

● skanery,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

● urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Pomimo że ustawodawca wymienia wprost kategorie sprzętu, którego dostawa może korzystać ze stawki 0%, to sprzedawcy oraz jednostki samorządowe mają często problem z określeniem, czy dany sprzęt może korzystać z obniżonej stawki – co znajduje odzwierciedlenie w ilości składanych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych w takich sprawach.

W piśmie z 26 listopada 2009 r. (nr ILPP2/443- -1142/09-4/TW) dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odpowiadał na pytanie placówki oświatowej, czy zakupione UniKioski (kioski informatyczne z oprogramowaniem) oraz stacja robocza (komputer z zaawansowanym systemem obliczeniowym) należą do sprzętu wymienionego w załączniku nr 8. Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił, że: UniKioski są specjalistycznymi urządzeniami komputerowymi, które z uwagi na swoje przeznaczenie (kioski informatyczne) nie są towarami enumeratywnie wskazanymi w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Nie są to w szczególności jednostki centralne komputerów, serwery ani zestawy komputerów stacjonarnych, gdyż ich specjalistyczne przeznaczenie odróżnia je od wielofunkcyjnych sprzętów komputerowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy.

Z kolei stacja robocza HPxw8600 jest jednostką centralną komputera, która z uwagi na swoje zaawansowane technologicznie podzespoły może równocześnie stanowić zaawansowany system obliczeniowy. Jest to zatem towar wskazany w załączniku nr 8 do ustawy.

Organy podatkowe bardzo rygorystycznie interpretują ten wykaz. Uznają np., że nie można zastosować stawki 0% przy dostawie laptopa – nawet gdy będzie pełnił funkcję komputera stacjonarnego. Jak czytamy w piśmie dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 listopada 2009 r. (nr ILPP2/443-1247/09-3/MR): w poz. 1 załącznika nr 8 wymieniono następujące towary: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych. Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem dostawy będzie komputer przenośny – laptop. Laptop jest komputerem personalnym cyfrowym z urządzeniami wejścia i wyjścia stanowiącymi część układu komputera, powszechnie nazywanym komputerem przenośnym.

Mając na uwadze powyższe, laptop będący przedmiotem dostawy nie mieści się w zakresie pojęć użytych w poz. 1 załącznika nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem oraz zestawem komputerowym stacjonarnym, co oznacza, że w stosunku do ww. towaru nie można na zasadach określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy zastosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Drugim warunkiem, który musi zostać spełniony, aby można było zastosować stawkę 0%, jest posiadanie przez sprzedawcę sprzętu stosownego zamówienia, potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Ponadto dostawca obowiązany jest przekazać kopię tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego.

Natomiast trzecim, niezbędnym warunkiem jest, aby dostawa sprzętu była dokonana dla placówki oświatowej. Są to szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

W przypadku opisanym w pytaniu – mimo że placówka oświatowa nie kupuje sprzętu sama, lecz przekazuje go na jej rzecz gmina – można zastosować stawkę 0%.

Organy podatkowe są niekiedy przeciwnego zdania.

INTERPRETACJE

Skoro w tej sprawie zamawiającym sprzęt komputerowy, jak i nabywcą oraz płatnikiem jest gmina (jak to wynika z faktury), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu szkoły (placówki oświatowe), to dostawa sprzętu komputerowego nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-198/10/BJ

Nie można jednak zgodzić się z tym stanowiskiem, gdyż przepisy nie wymagają, aby to placówka oświatowa sama zakupiła sprzęt. Warunkiem jest tylko, aby placówka ten sprzęt otrzymała. Taką interpretację tego przepisu potwierdzają również sądy.

Z ORZECZNICTWA

Istotne jest więc, by dostawa sprzętu komputerowego miała miejsce, tak jak słusznie przyjął Sąd pierwszej instancji, dla placówki oświatowej. Z warunków określonych w ust. 14 pkt 1 i ust. 15 art. 83 ustawy o VAT – tj. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami ustawy oraz przekazania tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego – można by wnioskować, tak jak to sugeruje skarga kasacyjna, że stawkę 0% można zastosować tylko w sytuacji, gdy stroną umowy – jako nabywca – jest wyłącznie placówka oświatowa. Określonych w ust. 14 pkt 1 i ust. 15 art. 83 ustawy o VAT warunków nie można jednak interpretować w oderwaniu od samej zasady opodatkowania dostawy sprzętu dla placówek oświatowych określonej w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wykładnię przepisu określającego warunki stosowania w tym przypadku stawki 0% należy powiązać z wykładnią przepisu podstawowego określającego tę stawkę. Wykładnia systemowa wewnętrzna wskazuje zaś, że stawka ta ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego nie do placówek oświatowych, jak to słusznie zauważył Sąd pierwszej instancji, a dla placówek oświatowych. Istotne jest więc przede wszystkim to, by sprzęt taki był przeznaczony dla placówki oświatowej. W sytuacji, gdy z niezakwestionowanych w sprawie ustaleń wynika, że odbiorcą tego sprzętu był Zespół Szkól Ekonomicznych w N., do którego dostawca bezpośrednio sprzęt dostarczył, to trudno uznać, by dostawa nie miała w tym przypadku miejsca dla placówki oświatowej.

Wyrok

Ponadto – w cytowanym wyroku – sąd zwrócił uwagę na ważną sprawę, a mianowicie, że jednostka samorządu terytorialnego – ze względu na treść art. 3 pkt 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – jest organem prowadzącym szkołę, zobowiązaną – zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 4 ustawy o systemie oświaty – do wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji nałożonych na nią działań.

Dlatego w przypadku opisanym w pytaniu gmina będzie mogła zakupić sprzęt ze stawką 0%, jeśli dwa pozostałe warunki zostały spełnione.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA