Środki na zarządzanie kryzysowe przeznaczone na realizację innych zadań
REKLAMA
REKLAMA
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku zajęła stanowisko w sprawie możliwości przeznaczenia środków z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe na wydatki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach powiatu.
REKLAMA
REKLAMA
Jak wskazuje RIO, w myśl przepisu art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1166) w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5% wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu. Z treści powołanego przepisu wynika zatem obowiązek utworzenia w budżecie danej jednostki samorządu terytorialnego rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
Z kolei zgodnie z art. 259 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), rezerwy celowe mogą być przeznaczone wyłącznie na cel, na jaki zostały utworzone oraz wykorzystane zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową wydatków.
Zobacz również: Limit zobowiązań dla przedsięwzięć objętych wieloletnią prognozą finansową
RIO podkreśla, iż poza rezerwą celową na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego mogą być tworzone na podstawie art. 222 ust. 2 ustawy o finansach publicznych także inne rezerwy celowe, przeznaczone na zadania danej jednostki samorządu terytorialnego. Tworzenie tych rezerw nie jest jednak wymagane przepisami prawa, lecz zależy od woli organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
REKLAMA
Na podstawie art. 259 ust. 2 ustawy o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego może po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej.
Jak wyjaśnia RIO, przepis ten dotyczy jednak wyłącznie rezerw celowych, których utworzenie nastąpiło z woli organu stanowiącego, nie dotyczy natomiast rezerwy przeznaczonej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego, której utworzenie w budżecie ma charakter obligatoryjny. Obligatoryjny charakter tej rezerwy wyklucza możliwość dokonania zmiany jej przeznaczenia na podstawie art. 259 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Zmiana bowiem przeznaczenia rezerwy na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego powoduje naruszenie, wynikającego z art. 26 ust. 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz art. 259 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, obowiązku tworzenia w budżecie rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego i obowiązku przeznaczenia tej rezerwy wyłącznie na cel, na jaki została utworzona.
W ocenie RIO w Gdańsku w takim stanie rzeczy brak jest podstaw prawnych do zmiany przeznaczenia zaplanowanej w budżecie jednostki samorządu terytorialnego rezerwy na zarządzanie kryzysowe,, poprzez jej rozdysponowanie na inne zadania, aniżeli określone w ww. ustawie o zarządzaniu kryzysowym.
Źródło: RIO w Gdańsku, RP.0441/46/48/34492/2014
Polecamy serwis: Finanse
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.